Tanzania

Recent Blog Posts from Tanzania

Laatste dagen Endulen, safari en vakantie   (published in Tanzania)

October 27, 2017 by   Comments(0)

De laatste 2 dagen in Endulen waren vrij rustig voor ons. Op zaterdagochtend hebben we de sieraden voor Kiki afgemaakt (een ketting en spiraalarmand). Na ongeveer 2 uur was het af en ik had wel zin om nog iets te leren, maar Kiki vond het wel best :). De rest van de dag bestond uit opruimen, inpakken, rondhangen, een zak lollies kopen om uit te delen en spelen met de kinderen.

Zondagochtend zaten we weer in de kerk wat wederom een mooie belevenis was, ondanks dat we er niks van konden verstaan. Na de kerk heb ik de laatste dingen ingepakt en konden we weer even rondhangen, lunchen, buiten spelen / rondhangen en rond 15.00u was de auto er. Ondertussen waren er nog wat cadeautjes voor ons en een ander gezin uit België dat hier eerder geweest is (kettingen, mooie slippers met kraaltjes en potjes honing). Als laatste deelde Kiki nog de lollies uit en die werden welkom ontvangen. Zoals elk afscheid was ook dit dubbel. In 2 weken raak je aardig gewend, maar (voor mij dan) is het ook te kort om echt iets op te bouwen (vooral voor het lesgeven). Het voordeel is van deze keer is dat het geen hartverscheurend afscheid was (hoewel natuurlijk jammer om deze mooie mensen en kinderen zo snel weer te verlaten).

Na ongeveer 1,5 hobbelen kwamen we weer op een gladde weg, wat een luxe! Eenmaal in Karatu stond onze gids voor de safari van maandag op ons te wachten. Dat voelde letterlijk en figuurlijk als een andere wereld, nu zijn we weer echt toeristen. Hij had alles netjes geregeld (b&b, restaurant voor avondeten, plek voor lunchpakketjes) en zelfs nog een verrassingsbezoek aan een 'cultural center'. Die verrassing was vrij ongemakkelijk: het waren verschillende stammen (Maasai, bosjesmannen en nog een) die hun traditionele huisjes en hun dans en zang lieten zing. Telkens met een ...

Laatste dagen Endulen, safari en vakantiehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439119/laatste-dagen-endulen-safari-en-vakantie
Laatste dagen Endulen, safari en vakantie

Week 2 op school   (published in Tanzania)

October 20, 2017 by   Comments(2)

Maandag

Vanwege Saint Luke Day op woensdag, staat alles in het teken van de voorbereidingen. Dit betekent vooral de dansjes en liedjes herhalen en verder enige chaos. Het lukt niet echt om 'gewone' lessen te doen. Wel gaan we vandaag eindelijk de vlaggetjes maken. Kiki heeft met haar klas in Nederland al een keer vlaggetjes gemaakt en nu zijn de kinderen van klas A en B in Tanzania aan de beurt. Je merkt goed dat de kinderen graag het voorbeeld overnemen en wat minder zelf bedenken hoe ze het vlaggetje versieren. Het plezier is er niet minder om en alle kinderen doen hun best om er iets moois van te maken.Voorbereidingen st luke day

DinsdagDinsdag begint niet heel gunstig: na het wegbrengen van de borden naar de keuken maak ik een verkeerde stap. Vervolgens zit ik op de grond met een pijnlijke linkerenkel. Al snel zijn er 3 mensen bezig om te helpen en ondertussen hoop ik dat het niet al te erg is. Lopen gaat op zich wel, maar ik ga toch maar uitrusten in plaats van naar school. Dan maar huiswerk maken met Kiki. Na de lunch hobbel ik nog even naar school waar ze weer bezig zijn met de voorbereidingen voor woensdag.Na school hadden we al een bezoekje aan het Endulen Hospital gepland staan, op uitnodiging van een Nederlandse arts die hier 2x per jaar 2 maanden vrijwillig werkt. Na een korte controle van mijn enkel (niks ernstigs aan de hand, gewoon rustig aan en indien nodig pijnstillers), krijgen we een rondleiding. Het is een vrij eenvoudig maar toch groter en beter dan verwacht. Er zijn totaal 100 bedden, verschillende afdelingen, een grote en een kleine operatiekamer, een soort gastenverblijf (ook voor de medische vrijwilligers van Projects Abroad). De patiënten zijn vooral Maasai die soms dagen lopen om hier te komen. Zo komen er vrij veel vrouwen om hier te ...

Week 2 op schoolhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439042/week-2-op-school
Week 2 op school

Weekend - safari, kerk en Maasai markt   (published in Tanzania)

October 15, 2017 by   Comments(2)

Zaterdag

Samen met Kiki en Sue (een andere vrijwilliger) hadden we een safari geregeld naar Ndutu, waar we uiteraard hoopten op veel wilde dieren. Helaas kwamen we er niet heel veel tegen, we hebben vooral de olifanten en de leeuwen gemist. Wel zagen we veel gazellen, een aantal keer giraffen, een paar zebra's, een paar apen en nog wat kleine dieren. Het grootste gedeelte was vooral flink hobbelen in de jeep en kijken over de uitgedroogde vlakten. Misschien kunnen we volgende week een ander gebied proberen en als er nog vrijwilligers uit Arusha mee willen, kunnen we de kosten voor de auto delen. Maandagavond komt de gids ons ophalen om zijn familie te ontmoeten en ons een cadeautje te geven. Zo'n ontmoeting maakt het zeker goed.

ZondagOmdat we in een soort katholieke gemeenschap wonen, gingen we uiteraard naar de ochtendmis in het kerkje vlak achter ons huisje. Father Albano (ook onze 'gastvader') ging de mis voor in het Swahili dus dat was lastig te volgen, maar het was zeker mooi om bij te wonen en het koortje zong erg goed.

Na de mis zijn we naar de lokale Maasai markt gegaan. Dat was weer een hele bijzondere belevenis. Het was op een grote kale vlakte waar de Maasai allerlei dingen verkochten. We begonnen met het kopen en eten van een stuk geitenvlees (dat is een traditie als je naar de markt gaat en het is best lekker). Gelukkig hadden we een Tanzaniaanse man die ons hielp met alles, dat hadden we zeker nodig (hij spraak goed Engels, Swahili en ook Maasai). Vervolgens gingen we op zoek naar wat sieraden voor Kiki en mij. De verkopers hebben vaak gewoon een paar stokken of een kleed met hun spullen. Of ze lopen gewoon rond. Onze 'gids' zei dat we vooral niet zelf iets moesten kopen en dat hij voor ons onderhandelden. Dat was zeker erg fijn. Toen we eenmaal ergens ...

Weekend - safari, kerk en Maasai markthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438910/weekend-safari-kerk-en-maasai-markt
Weekend - safari, kerk en Maasai markt

Teacher, teacha!   (published in Tanzania)

October 15, 2017 by   Comments(0)

Teacher, teacha!

Na 3 dagen 'echt' lesgeven raken we langzaam een beetje gewend. Het is vooral lastig om goed in te schatten wat de kinderen aan kunnen en hoe lang je met iets bezig bent. De kinderen op deze school gaan sinds begin dit

WoensdagWoensdag was onze eerste echte lesdag en het begon gelijk chaotisch omdat meeste Julius afwezig was (zijn huis was ingestort dus hij moest onderdak regelen voor zijn familie). Zonder hem is het net even minder geregeld, maar we hebben ons best gedaan en kregen wat hulp van de juffen.

We begonnen in klas A met Engelse les waarbij we gebruik maakten van de ABC kaartjes die we hadden gemaakt (op elk kaartje staat een letter van het alfabet en een plaatje, bijv. A met een plaatje van Ant). De kinderen kwamen een voor een (of soms meerdere tegelijk, zo enthousiast waren ze) en dan mochten ze de letter noemen en vertellen wat er op het plaatje stond. Dat was toch wel lastig omdat ze de dieren die er op stonden (vooral zeedieren) niet echt kenden. Toen alle letters van het alfabet ophingen, kwam juf Kiki in actie met de aanwijsstok. De kinderen mochten een voor een naar voren komen en op aanwijzing van Kiki de letters noemen. Ze vonden het vooral leuk dat Kiki telkens iemand uitkoos.

In klas B hebben we een rekenles geprobeerd. Dinsdag hadden we bij een rekenles gekeken en ik had vergelijkbare sommen gegeven (10 + x = 12) maar die logica bleek toch wel lastig voor veel kinderen. sommige kinderen maakte er 22 van, sommige schreven zomaar wat op en een paar snapte het wel.

In de middag hebben we in klas B ook het ABC gedaan en konden we een stapje verder gaan door woorden met een bepaalde letter te bespreken. De kinderen moesten even inkomen, maar ze kwamen al snel op gang. Volgende keer kunnen we proberen of ze dit in hun schrift kunnen ...

Teacher, teacha!https://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438909/teacher-teacha
Teacher, teacha!

Beesten en chaos   (published in Tanzania)

October 11, 2017 by   Comments(2)

Beestenboel & Chaos in de klas

Na een prima vlucht met veel filmpjes zijn we eergisteren aangekomen in Tanzania. Hoewel Kilimanjaro International Airport iets groots lijkt is het een vrij klein en overzichtelijk vliegveld. De coördinator van ons project, Regan, stond ons al op te wachten met een Projects Abroad bordje. Met de auto reden we in het donker naar Arusha waar we de eerste nacht verbleven bij een gastgezin. Het laatste stukje was vrij hobbelig en door het donker hadden we geen idee waar we reden (Kiki en ik dan, de chauffeur wist het prima hoor). We stopten voor een grote poort en daarachter stond een enorm huis, zeg maar villa, waar we een mooi kamer met 3 stapelbedden en een badkamer kregen. Toch hebben we maar 1 bed gebruikt, dat vond Kiki wel zo fijn :).

Dinsdag haalde Regan ons weer op voor een korte introductie in Arusha op het kantoor. Nu konden we alles om ons heen bij daglicht bewonderen. De indrukken van het straatbeeld, het verkeer en de muziek deden mij denken aan Colombia: de kleurrijke winkeltjes - de een nog kleiner dan de ander, het enigszins chaotische verkeer en de swingende Afrikaans muziek. Ik kon direct ook 2 belangrijke dingen doen: een lokale simkaart kopen (inclusief databundel) en langs de kleermaker. Kiki mocht eerst in een van die kleine winkeltjes een mooie stof uitkiezen (en ik mezelf inhouden om niet nog 10 lappen te kopen) en daarna bij de kleermaker maten opnemen en een model kiezen. Op de terugweg kunnen we het resultaat zien!

Na de lunch vertrokken we met een auto (ipv de bus - ik gok dat we meer dan gemiddeld bagage hadden en dat ze Kiki wilde ontzien) richting het bekende Ngorongoro natuurgebied. Deze tocht duurde zo'n 5 uur bij elkaar. Vanaf de ingang van het natuurgebied was het flink hobbelen op de weg maar het ...

Beesten en chaoshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438841/beesten-en-chaos
Beesten en chaos

Latest Tanzania Photo Albums

Latest Tanzania discussion

No topics have been created.