Tanzania

Recent Blog Posts from Tanzania

Verandering in accomodatie   (published in Tanzania)

June 12, 2017 by   Comments(0)

Jambo!

Vandaag heb ik een wijziging doorgekregen vanuit projects abroad. Mijn gastgezin is gewijzigd. Dit is gedaan omdat dit gezin dichter bij mijn project ligt. Ik zal nu verblijven bij de Zahra family. Gezin bestaat uit vader, moeder Zahra en kind Fatma (2015). Ze hebben 1 hond. Vader werkt in een mijngebied, waardoor hij maar af en toe thuis komt. In het huis van Fatma woont ook een dienstmeisje. Tot nu toe is het duidelijk dat ik samen met een belgisch meisje daar zit. Maar ik hou jullie op de hoogte!

Kwaheri!

Verandering in accomodatiehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/kimmeijers/read/435371/verandering-in-accomodatie
Verandering in accomodatie

Details over mijn reis in Tanzania!   (published in Tanzania)

June 7, 2017 by   Comments(0)

Jambo!

Vandaag heb ik eindelijk meer duidelijkheid gekregen over mijn reis. Ik wil jullie hierbij op de hoogte stellen.

Mijn project:

Ik zal werkzaam zijn in the cradle of love baby home. Dit is een weeshuis. Er zijn vier leeftijdscategoriën van kinderen in dit weeshuis:

1. Kinderen van 0 t/m 6 maanden.

2. Kinderen van 6 maanden t/m 1 jaar.

3. Kinderen van 1 jaar t/m 1,5 jaar.

4. Kinderen van 2 jaar t/m 4 jaar en daarboven.

Zoals je kan lezen ga ik dus voornamelijk met jonge kinderen aan de slag. Er is ook een andere vrijwilliger aanwezig op dit project in de tijd dat ik er ben, dus ik ben niet alleen op dit project. De bedoeling is dat ik samen met de andere vrijwilliger ga zorgen voor het stimuleren van hun ontwikkeling, hun engels te verbeteren en de hygiënen verbeteren. Daarnaast kan je ook allerlei andere dingen verzinnen en daar uitvoeren.

Mijn accomodatie:

Mijn gastfamilie bestaat uit moeder Salma (41) en dochter Jeslyne (13). Moeder is observatie manager voor een safari bedrijf, en dochter zit nog op school. Ze wonen in een simpel huis met een mooie tuin. Ze hebben gewoon westers sanitair (op douche na, is wel een douche, maar niet zo 'netjes' als hier). Ik zal hier met drie andere vrijwilligers verblijven (welke nationaliteiten deze vrijwilligers hebben is nog niet bekend, maar dat komt sowieso aan bod in Tanzania zelf, misschien weet ik het al eerder). Ook is er een schoonmaakster aanwezig in het huis. Mijn accomodatie en project liggen gewoon in Tanzania, aan dezelfde weg.

Nu ik meer weet over mijn reis kan ik niet wachten om te gaan!

Kwaheri!

Details over mijn reis in Tanzania!https://www.mytripblog.org/pg/blog/kimmeijers/read/435168/details-over-mijn-reis-in-tanzania
Details over mijn reis in Tanzania!

Dat was het dan..   (published in Tanzania)

November 26, 2016 by   Comments(1)

Onze laatste nachtdiensten zitten erop. Het waren 2 rustige nachten met weinig bevallingen. Donderdagavond waren we net te laat om een tweeling geboren te zien worden. Gelukkig maken de kleintjes het goed.

Er kwam een vrouw binnen die eruit zag alsof ze elk moment haar kind kon verliezen. Dat was ook het geval, want ze lag amper goed en wel op het verlosbed toen haar baby geboren werd. Hanneke had net één handschoen aan kunnen trekken en pakte snel de baby op. Ze legde het op de buik van de moeder en droogde het af. Ik gaf haar snel nieuwe handschoenen. Het kindje begon gelukkig goed te huilen en Han maakte alles af. Deze baby had wel heel veel haast om op de wereld te komen..

Tegen twaalven krijgt Hanneke de opdracht om bij één van de vrouwen om het kwartier de FHT te meten. Als de hartslag van de foetus te hoog zou worden, moest ze oxytocine geven om de bevalling te versnellen. Gelukkig is dat niet het geval en bevalt deze vrouw pas een paar uur later.

Ik kreeg ondertussen nog de opdracht om een katheter te plaatsen bij een andere vrouw. Alleen waren de steriele handschoenen weer op, dus dan maar met normale handschoenen. Elke vrouw die hier bevalt, krijgt preventief een antibiotica kuur mee naar huis. Dit om te voorkomen dat ze een blaas- of baarmoederontsteking krijgen.

Later die nacht word er nog een kindje geboren. Deze bevalling word gedaan door een oudere gynaecoloog. Hij is één van de weinige die tijdens de bevalling rustig tegen de moeder praat en haar verteld dat ze het goed doet. Als de baby geboren is, praat hij tegen het kindje. Hij wikkelt het handig in een kanga en legt het onder de warmtelamp. Hij heeft mij een paar weken geleden geleerd hoe je een baby goed in een kanga kan inpakken. Kanga is ...

Dat was het dan..https://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427651/dat-was-het-dan
Dat was het dan..

Kom op kleintje..   (published in Tanzania)

November 24, 2016 by   Comments(0)

Dinsdag was het weer tijd voor een avonddienst. Gelukkig waren er weer nieuwe onderleggers en handschoenen. Dit keer was het mijn beurt om een infuus te plaatsen. Ik had het al eens eerder geprobeerd, maar ik zat in een ader met 'kronkels', dus het lukte niet. Deze keer gaf Godvrin me aanwijzingen en Hanneke stond erbij voor mentale ondersteuning. ;-) Nadat ik de arm afgebonden had met een handschoen, maakte ik de hand schoon. Even op de hand tikken om de ader goed te zien. Daarna voorzichtig de canule onder de huid duwen en in de ader. Daarna voorzichtig de naald terug trekken en ik ben nog nooit zo blij geweest om bloed te zien! ;-) Nadat ik de canule ver genoeg had zitten kon het infuus eraan. Daarna alles fixeren en mijn 'cannulation' is een feit.

Ik moest bij een vrouw die al bevallen was de bloeddruk meten. En ook de temperatuur van moeder en kind meten. Verder de ademhaling van de baby tellen en via de stethoscoop de hartslag meten. Dat laatste was nog vrij lastig!

Één van de vrouwen moest bevallen met behulp van de vacuümpomp. Ik hielp weer mee door te pompen. Na een minuut of 5 komt er een meisje op de wereld. Ze word op de buik van haar moeder gelegd en ademt niet. Godvrin wrijft over het ruggetje en tikt op het borstje. Hij zuigt haar een paar keer uit. Niets.. Hij pakt een beademingsballon en begint haar te beademen. Nog steeds gaat ze niet ademen. Snel word de navelstreng afgeklemd en doorgeknipt. Hij neemt haar mee naar de warmtelamp en gaat door met beademen. Kom op kleintje.. Haal adem..! Hij word overgenomen door een collega. Uiteindelijk haalt ze een beetje adem. Maar nog steeds niet genoeg. "Hier, neem over. Ik ga medicijnen halen." Ze duwt de beademingsballon in m'n hand en loopt weg. Ik blijf het kindje beademen, totdat ze ...

Kom op kleintje..https://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427576/kom-op-kleintje
Kom op kleintje..

Knippen en hechten   (published in Tanzania)

November 21, 2016 by   Comments(0)

We hebben donderdag en vrijdag weer nachtdienst gedraaid. Donderdag lag het bij binnenkomst weer bijna helemaal vol. Hanneke en ik begonnen met opruimen en schoonmaken, tot Godvrin binnenkwam. "Er is een vrouw buiten in een auto aan het persen, dus kom even helpen." We haastte ons naar buiten, maar waren net te laat. De vrouw was al bevallen. We gaven nog wat spullen aan en nadat de navelstreng doorgeknipt was, kon de baby naar binnen. Nadat de placenta verwijderd was, kon ook de moeder naar binnen. Ik begeleide haar, zodat ze kon rusten.  Dat was wel een hele snelle bevalling..

Er was ook een student aan het werk, die even later met een bevalling bezig was. De baby had het benauwd en moest snel geboren worden. Alleen paste het kindje er niet uit. De student vroeg of ik wel eens een knip gezet had. Ik heb het wel een paar keer gezien, maar nog nooit gedaan, dus riep ik Godvrin erbij. Ik vroeg of hij de knip wilde zetten. Hij vroeg aan mij of ik het wilde doen. Eeeh... "Je hebt het toch wel eens gezien?" Ja. "Nou, dan kun je het." En nadat Han me het laatste zetje gaf, trok ik snel steriele handschoenen aan en pakte een steriele schaar. Ik schuif de wijs- en ringvinger van mijn linkerhand onder de huid, zodat het vrij ligt. Met rechts zet ik de knip. "Verder knippen, zo kan het kindje er nog niet uit." Ik knip nog wat verder. Daarna gaat de vrouw weer persen. Zonder dat ik er over nadacht, had ik de bevalling van de student over genomen. Godvrin duwt op de buik om de baby eruit te duwen. Zodra deze geboren is, leg ik het op de buik van de vrouw. Ik wrijf hard over het ruggetje. Godvrin heeft ons geleerd dat we stevig moeten wrijven. "De baby moet gaan denken: welke idioot doet er zo lomp met me? En daardoor gaan huilen." Maar mijn gewrijf werkt niet en de ...

Knippen en hechtenhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427494/knippen-en-hechten
Knippen en hechten

Latest Tanzania Photo Albums

Latest Tanzania discussion

No topics have been created.