Tanzania

Recent Blog Posts from Tanzania

Week 2 op school   (published in Tanzania)

October 20, 2017 by   Comments(1)

Maandag

Vanwege Saint Luke Day op woensdag, staat alles in het teken van de voorbereidingen. Dit betekent vooral de dansjes en liedjes herhalen en verder enige chaos. Het lukt niet echt om 'gewone' lessen te doen. Wel gaan we vandaag eindelijk de vlaggetjes maken. Kiki heeft met haar klas in Nederland al een keer vlaggetjes gemaakt en nu zijn de kinderen van klas A en B in Tanzania aan de beurt. Je merkt goed dat de kinderen graag het voorbeeld overnemen en wat minder zelf bedenken hoe ze het vlaggetje versieren. Het plezier is er niet minder om en alle kinderen doen hun best om er iets moois van te maken.Voorbereidingen st luke day

DinsdagDinsdag begint niet heel gunstig: na het wegbrengen van de borden naar de keuken maak ik een verkeerde stap. Vervolgens zit ik op de grond met een pijnlijke linkerenkel. Al snel zijn er 3 mensen bezig om te helpen en ondertussen hoop ik dat het niet al te erg is. Lopen gaat op zich wel, maar ik ga toch maar uitrusten in plaats van naar school. Dan maar huiswerk maken met Kiki. Na de lunch hobbel ik nog even naar school waar ze weer bezig zijn met de voorbereidingen voor woensdag.Na school hadden we al een bezoekje aan het Endulen Hospital gepland staan, op uitnodiging van een Nederlandse arts die hier 2x per jaar 2 maanden vrijwillig werkt. Na een korte controle van mijn enkel (niks ernstigs aan de hand, gewoon rustig aan en indien nodig pijnstillers), krijgen we een rondleiding. Het is een vrij eenvoudig maar toch groter en beter dan verwacht. Er zijn totaal 100 bedden, verschillende afdelingen, een grote en een kleine operatiekamer, een soort gastenverblijf (ook voor de medische vrijwilligers van Projects Abroad). De patiënten zijn vooral Maasai die soms dagen lopen om hier te komen. Zo komen er vrij veel vrouwen om hier te ...

Week 2 op schoolhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439042/week-2-op-school
Week 2 op school

Weekend - safari, kerk en Maasai markt   (published in Tanzania)

October 15, 2017 by   Comments(2)

Zaterdag

Samen met Kiki en Sue (een andere vrijwilliger) hadden we een safari geregeld naar Ndutu, waar we uiteraard hoopten op veel wilde dieren. Helaas kwamen we er niet heel veel tegen, we hebben vooral de olifanten en de leeuwen gemist. Wel zagen we veel gazellen, een aantal keer giraffen, een paar zebra's, een paar apen en nog wat kleine dieren. Het grootste gedeelte was vooral flink hobbelen in de jeep en kijken over de uitgedroogde vlakten. Misschien kunnen we volgende week een ander gebied proberen en als er nog vrijwilligers uit Arusha mee willen, kunnen we de kosten voor de auto delen. Maandagavond komt de gids ons ophalen om zijn familie te ontmoeten en ons een cadeautje te geven. Zo'n ontmoeting maakt het zeker goed.

ZondagOmdat we in een soort katholieke gemeenschap wonen, gingen we uiteraard naar de ochtendmis in het kerkje vlak achter ons huisje. Father Albano (ook onze 'gastvader') ging de mis voor in het Swahili dus dat was lastig te volgen, maar het was zeker mooi om bij te wonen en het koortje zong erg goed.

Na de mis zijn we naar de lokale Maasai markt gegaan. Dat was weer een hele bijzondere belevenis. Het was op een grote kale vlakte waar de Maasai allerlei dingen verkochten. We begonnen met het kopen en eten van een stuk geitenvlees (dat is een traditie als je naar de markt gaat en het is best lekker). Gelukkig hadden we een Tanzaniaanse man die ons hielp met alles, dat hadden we zeker nodig (hij spraak goed Engels, Swahili en ook Maasai). Vervolgens gingen we op zoek naar wat sieraden voor Kiki en mij. De verkopers hebben vaak gewoon een paar stokken of een kleed met hun spullen. Of ze lopen gewoon rond. Onze 'gids' zei dat we vooral niet zelf iets moesten kopen en dat hij voor ons onderhandelden. Dat was zeker erg fijn. Toen we eenmaal ergens ...

Weekend - safari, kerk en Maasai markthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438910/weekend-safari-kerk-en-maasai-markt
Weekend - safari, kerk en Maasai markt

Teacher, teacha!   (published in Tanzania)

October 15, 2017 by   Comments(0)

Teacher, teacha!

Na 3 dagen 'echt' lesgeven raken we langzaam een beetje gewend. Het is vooral lastig om goed in te schatten wat de kinderen aan kunnen en hoe lang je met iets bezig bent. De kinderen op deze school gaan sinds begin dit

WoensdagWoensdag was onze eerste echte lesdag en het begon gelijk chaotisch omdat meeste Julius afwezig was (zijn huis was ingestort dus hij moest onderdak regelen voor zijn familie). Zonder hem is het net even minder geregeld, maar we hebben ons best gedaan en kregen wat hulp van de juffen.

We begonnen in klas A met Engelse les waarbij we gebruik maakten van de ABC kaartjes die we hadden gemaakt (op elk kaartje staat een letter van het alfabet en een plaatje, bijv. A met een plaatje van Ant). De kinderen kwamen een voor een (of soms meerdere tegelijk, zo enthousiast waren ze) en dan mochten ze de letter noemen en vertellen wat er op het plaatje stond. Dat was toch wel lastig omdat ze de dieren die er op stonden (vooral zeedieren) niet echt kenden. Toen alle letters van het alfabet ophingen, kwam juf Kiki in actie met de aanwijsstok. De kinderen mochten een voor een naar voren komen en op aanwijzing van Kiki de letters noemen. Ze vonden het vooral leuk dat Kiki telkens iemand uitkoos.

In klas B hebben we een rekenles geprobeerd. Dinsdag hadden we bij een rekenles gekeken en ik had vergelijkbare sommen gegeven (10 + x = 12) maar die logica bleek toch wel lastig voor veel kinderen. sommige kinderen maakte er 22 van, sommige schreven zomaar wat op en een paar snapte het wel.

In de middag hebben we in klas B ook het ABC gedaan en konden we een stapje verder gaan door woorden met een bepaalde letter te bespreken. De kinderen moesten even inkomen, maar ze kwamen al snel op gang. Volgende keer kunnen we proberen of ze dit in hun schrift kunnen ...

Teacher, teacha!https://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438909/teacher-teacha
Teacher, teacha!

Beesten en chaos   (published in Tanzania)

October 11, 2017 by   Comments(2)

Beestenboel & Chaos in de klas

Na een prima vlucht met veel filmpjes zijn we eergisteren aangekomen in Tanzania. Hoewel Kilimanjaro International Airport iets groots lijkt is het een vrij klein en overzichtelijk vliegveld. De coördinator van ons project, Regan, stond ons al op te wachten met een Projects Abroad bordje. Met de auto reden we in het donker naar Arusha waar we de eerste nacht verbleven bij een gastgezin. Het laatste stukje was vrij hobbelig en door het donker hadden we geen idee waar we reden (Kiki en ik dan, de chauffeur wist het prima hoor). We stopten voor een grote poort en daarachter stond een enorm huis, zeg maar villa, waar we een mooi kamer met 3 stapelbedden en een badkamer kregen. Toch hebben we maar 1 bed gebruikt, dat vond Kiki wel zo fijn :).

Dinsdag haalde Regan ons weer op voor een korte introductie in Arusha op het kantoor. Nu konden we alles om ons heen bij daglicht bewonderen. De indrukken van het straatbeeld, het verkeer en de muziek deden mij denken aan Colombia: de kleurrijke winkeltjes - de een nog kleiner dan de ander, het enigszins chaotische verkeer en de swingende Afrikaans muziek. Ik kon direct ook 2 belangrijke dingen doen: een lokale simkaart kopen (inclusief databundel) en langs de kleermaker. Kiki mocht eerst in een van die kleine winkeltjes een mooie stof uitkiezen (en ik mezelf inhouden om niet nog 10 lappen te kopen) en daarna bij de kleermaker maten opnemen en een model kiezen. Op de terugweg kunnen we het resultaat zien!

Na de lunch vertrokken we met een auto (ipv de bus - ik gok dat we meer dan gemiddeld bagage hadden en dat ze Kiki wilde ontzien) richting het bekende Ngorongoro natuurgebied. Deze tocht duurde zo'n 5 uur bij elkaar. Vanaf de ingang van het natuurgebied was het flink hobbelen op de weg maar het ...

Beesten en chaoshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438841/beesten-en-chaos
Beesten en chaos

We zijn er klaar voor! Ok, bijna dan...   (published in Tanzania)

October 1, 2017 by   Comments(1)

Toen ik bedacht dat ik graag weer een keer zelf vrijwilligerswerk in het buitenland wilde doen, vond ik het eerlijk gezegd best normaal. En dat ik mijn dochter van 6 zou meenemen ook. Toch realiseerde ik me gaandeweg steeds meer dat deze reis wel degelijk heel bijzonder is, al helemaal voor een 6-jarige. Allereerst ben ik gewoon heel dankbaar dat ik dit mag gaan doen. Daarnaast heb ik zeker ook een gezonde spanning over hoe het allemaal zag gaan. Als moeder is het toch wel lastig om bepaalde gedachten los te laten (wat als ze ziek wordt, wat als ze het helemaal niks vindt, wat als...). Maar gelukkig overheersen het enthousiasme en de nieuwsgierigheid voor dit bijzondere avontuur.

Komende week ga ik nog even knallen met de laatste voorbereidingen en het inpakken: paklijkst compleet maken, laatste inkopen doen, alle reispapieren checken en zonodig printen, lesmateriaal voorbereiden, proberen een paar woorden Swahili te leren, misschien toch nog even wat spullen voor de kinderen daar meenemen. Oh ja, en nog het formulier invullen waarin Roy officieel toestemming geeft dat ik alleen met Kiki mag reizen :).

Vorige week mocht ik al even in de klas bij Kiki wat vertellen over wat we gaan doen. Dat was ook erg leuk, vooral de vragen die ze dan stellen (bijvoorbeeld 'waarom hebben alle kinderen kort haar?' of 'hoe heet de school' of 'hoe warm is het daar' - oeps, dat wist ik allemaal nog niet). De kinderen hebben allemaal een vlaggetje gemaakt en die gaan we daar in de klas ophangen. We willen in Tanzania ook een vlaggenlijn maken met de kinderen om weer mee terug te nemen.

De volgende blog komt waarschijnlijk uit Tanzania :)

We zijn er klaar voor! Ok, bijna dan...https://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438652/we-zijn-er-klaar-voor-ok-bijna-dan
We zijn er klaar voor! Ok, bijna dan...

Latest Tanzania Photo Albums

Latest Tanzania discussion

No topics have been created.