Tanzania

Recent Blog Posts from Tanzania

Dat was het dan..   (published in Tanzania)

November 26, 2016 by   Comments(1)

Onze laatste nachtdiensten zitten erop. Het waren 2 rustige nachten met weinig bevallingen. Donderdagavond waren we net te laat om een tweeling geboren te zien worden. Gelukkig maken de kleintjes het goed.

Er kwam een vrouw binnen die eruit zag alsof ze elk moment haar kind kon verliezen. Dat was ook het geval, want ze lag amper goed en wel op het verlosbed toen haar baby geboren werd. Hanneke had net één handschoen aan kunnen trekken en pakte snel de baby op. Ze legde het op de buik van de moeder en droogde het af. Ik gaf haar snel nieuwe handschoenen. Het kindje begon gelukkig goed te huilen en Han maakte alles af. Deze baby had wel heel veel haast om op de wereld te komen..

Tegen twaalven krijgt Hanneke de opdracht om bij één van de vrouwen om het kwartier de FHT te meten. Als de hartslag van de foetus te hoog zou worden, moest ze oxytocine geven om de bevalling te versnellen. Gelukkig is dat niet het geval en bevalt deze vrouw pas een paar uur later.

Ik kreeg ondertussen nog de opdracht om een katheter te plaatsen bij een andere vrouw. Alleen waren de steriele handschoenen weer op, dus dan maar met normale handschoenen. Elke vrouw die hier bevalt, krijgt preventief een antibiotica kuur mee naar huis. Dit om te voorkomen dat ze een blaas- of baarmoederontsteking krijgen.

Later die nacht word er nog een kindje geboren. Deze bevalling word gedaan door een oudere gynaecoloog. Hij is één van de weinige die tijdens de bevalling rustig tegen de moeder praat en haar verteld dat ze het goed doet. Als de baby geboren is, praat hij tegen het kindje. Hij wikkelt het handig in een kanga en legt het onder de warmtelamp. Hij heeft mij een paar weken geleden geleerd hoe je een baby goed in een kanga kan inpakken. Kanga is ...

Dat was het dan..https://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427651/dat-was-het-dan
Dat was het dan..

Kom op kleintje..   (published in Tanzania)

November 24, 2016 by   Comments(0)

Dinsdag was het weer tijd voor een avonddienst. Gelukkig waren er weer nieuwe onderleggers en handschoenen. Dit keer was het mijn beurt om een infuus te plaatsen. Ik had het al eens eerder geprobeerd, maar ik zat in een ader met 'kronkels', dus het lukte niet. Deze keer gaf Godvrin me aanwijzingen en Hanneke stond erbij voor mentale ondersteuning. ;-) Nadat ik de arm afgebonden had met een handschoen, maakte ik de hand schoon. Even op de hand tikken om de ader goed te zien. Daarna voorzichtig de canule onder de huid duwen en in de ader. Daarna voorzichtig de naald terug trekken en ik ben nog nooit zo blij geweest om bloed te zien! ;-) Nadat ik de canule ver genoeg had zitten kon het infuus eraan. Daarna alles fixeren en mijn 'cannulation' is een feit.

Ik moest bij een vrouw die al bevallen was de bloeddruk meten. En ook de temperatuur van moeder en kind meten. Verder de ademhaling van de baby tellen en via de stethoscoop de hartslag meten. Dat laatste was nog vrij lastig!

Één van de vrouwen moest bevallen met behulp van de vacuümpomp. Ik hielp weer mee door te pompen. Na een minuut of 5 komt er een meisje op de wereld. Ze word op de buik van haar moeder gelegd en ademt niet. Godvrin wrijft over het ruggetje en tikt op het borstje. Hij zuigt haar een paar keer uit. Niets.. Hij pakt een beademingsballon en begint haar te beademen. Nog steeds gaat ze niet ademen. Snel word de navelstreng afgeklemd en doorgeknipt. Hij neemt haar mee naar de warmtelamp en gaat door met beademen. Kom op kleintje.. Haal adem..! Hij word overgenomen door een collega. Uiteindelijk haalt ze een beetje adem. Maar nog steeds niet genoeg. "Hier, neem over. Ik ga medicijnen halen." Ze duwt de beademingsballon in m'n hand en loopt weg. Ik blijf het kindje beademen, totdat ze ...

Kom op kleintje..https://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427576/kom-op-kleintje
Kom op kleintje..

Knippen en hechten   (published in Tanzania)

November 21, 2016 by   Comments(0)

We hebben donderdag en vrijdag weer nachtdienst gedraaid. Donderdag lag het bij binnenkomst weer bijna helemaal vol. Hanneke en ik begonnen met opruimen en schoonmaken, tot Godvrin binnenkwam. "Er is een vrouw buiten in een auto aan het persen, dus kom even helpen." We haastte ons naar buiten, maar waren net te laat. De vrouw was al bevallen. We gaven nog wat spullen aan en nadat de navelstreng doorgeknipt was, kon de baby naar binnen. Nadat de placenta verwijderd was, kon ook de moeder naar binnen. Ik begeleide haar, zodat ze kon rusten.  Dat was wel een hele snelle bevalling..

Er was ook een student aan het werk, die even later met een bevalling bezig was. De baby had het benauwd en moest snel geboren worden. Alleen paste het kindje er niet uit. De student vroeg of ik wel eens een knip gezet had. Ik heb het wel een paar keer gezien, maar nog nooit gedaan, dus riep ik Godvrin erbij. Ik vroeg of hij de knip wilde zetten. Hij vroeg aan mij of ik het wilde doen. Eeeh... "Je hebt het toch wel eens gezien?" Ja. "Nou, dan kun je het." En nadat Han me het laatste zetje gaf, trok ik snel steriele handschoenen aan en pakte een steriele schaar. Ik schuif de wijs- en ringvinger van mijn linkerhand onder de huid, zodat het vrij ligt. Met rechts zet ik de knip. "Verder knippen, zo kan het kindje er nog niet uit." Ik knip nog wat verder. Daarna gaat de vrouw weer persen. Zonder dat ik er over nadacht, had ik de bevalling van de student over genomen. Godvrin duwt op de buik om de baby eruit te duwen. Zodra deze geboren is, leg ik het op de buik van de vrouw. Ik wrijf hard over het ruggetje. Godvrin heeft ons geleerd dat we stevig moeten wrijven. "De baby moet gaan denken: welke idioot doet er zo lomp met me? En daardoor gaan huilen." Maar mijn gewrijf werkt niet en de ...

Knippen en hechtenhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427494/knippen-en-hechten
Knippen en hechten

Very fast   (published in Tanzania)

November 12, 2016 by   Comments(0)

Maandag en dinsdag waren we vrij en woensdag hadden we weer een avonddienst. (1.00-8.00pm) Er waren weer veel studenten aanwezig. De meeste ervan zijn nogal bang om vies te worden. Zodra ze denken dat ze iets over zich heen kunnen krijgen, springen ze achteruit en laten alles los. Misschien is dit dan ook niet de juiste afdeling voor hen..?;-)

Een van hen moest een bevalling doen en Hanneke ging daarbij assisteren. De student moest met haar hand tegendruk geven tijdens het persen, maar aangezien ze bang was om vies te worden, gebruikte ze maar 2 vingers. Ook al werd door de verloskundige gezegd dat ze het anders moest doen. Dus deed Hanneke dit. Toen de baby geboren werd sprong de student achteruit om geen vruchtwater over zich te krijgen. Serieus. Held. Pak die baby ff ipv aan je kleren te denken..

Ik werd door Godvrin geroepen, omdat hij m'n hulp nodig had. Één van de vrouwen die al bevallen was en in de 'zaal' naast de onze lag, had een hevige nabloeding. Godvrin controleerde haar baarmoeder en en kwamen golven bloed en stolsels uit. Ze moest gehecht worden en ik moest hem daarbij helpen. (Godvrin word hier trouwens Majura genoemd. Iedereen noemt de verloskundigen hier bij de achternaam.) De vrouw kreeg een nieuw infuus en een injectie oxytocine en nog een injectie waarvan ik de naam niet kon zien. Ondertussen hadden zich er zo'n 6 studenten om het bed verzameld. Terwijl Godvrin op zoek is naar het ruptuur, blijft de vrouw vloeien. Uiteindelijk heeft hij diep binnenin een ruptuur gevonden, die hij gaat hechten. Ik sta tegenover hem aan de andere kant van het bed naast de vrouw. (Je kan het geen bed noemen. Het is een ijzeren tafel met daarover een laag schuimrubber en vast gezet met een leren lap erover.) Hij klemt zo'n 5 klemmen vast en geeft ...

Very fasthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427285/very-fast
Very fast

Nachtdiensten   (published in Tanzania)

November 7, 2016 by   Comments(0)

Vrijdag en zaterdag hebben we nachtdiensten gedraaid. Die beginnen hier om 8 uur 's avonds en eindigt om half 8 's morgens. De 1e nacht werkte we met Godvrin en 2 mannelijke studenten. Er waren ook nog 2 vrouwelijke verloskundigen die samen op een matras op de grond lagen te slapen het 1e deel van de nacht.

Degene die mij een beetje kennen weten dat ik altijd speciaal 'nachtdienst boodschapen' doe. Meestal bestaat dat uit cola, Redbull, chips, snoep, koek en (als ik met Sabrina werk) afbakbroodjes. Nu zijn afbakbroodjes hier geen optie, dus moesten we genoegen nemen met de rest. Toen we ons eten begonnen uit te stallen in de 'zusterpost' hier, wisten ze niet waar ze moesten kijken. "Hebben jullie een feestje ofso??!" "Nee, dit is voor ons normaal als we nachtdienst hebben. haha." Ze vonden het dan ook helemaal geweldig dat we dit met hen deelde. Nu was er weinig tijd om te eten, want het was geweldig druk.

Ik moest bij een vrouw gaan boeken hoeveel cm ontsluiting ze had. "Uhhh... ik voel iets wat op een ballon lijkt." Dit was het hoofdje waar de vrachtzaken nog intact omheen zat. "Maak je klaar voor de bevalling. Ik ga de vliezen breken en dan komt de baby heel snel." Snel m'n steriele handschoenen aangedaan en een pak watten open gescheurd. "Jij doet de bevalling en hij, één van de studenten, is je assistent." Oke. Ik stond startklaar naast het bed. Godvrin had de vliezen gebroken en liet nog snel een schort over m'n hoofd glijden. Hij ging daarna aan het voeteneind naast Hanneke staan en zei dat ik met mijn ene hand het hoofdje tegen moet houden. Anders zou de baby zo snel eruit komen dat Hanneke het zou moeten opvangen, zei hij. Ook al hield ik het hoofdje tegen, kwam deze baby alsnog razendsnel op de wereld. En wat was ze klein! Ik legde haar op ...

Nachtdienstenhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/jhogendoorn/read/427142/nachtdiensten
Nachtdiensten

Latest Tanzania Photo Albums

Latest Tanzania discussion

No topics have been created.