Mongolia

Recent Blog Posts from Mongolia

Nog maar één maand te gaan   (published in Mongolia)

November 22, 2017 by   Comments(0)

De Gobi voelt alweer als een eeuwigheid geleden, wat gaat de tijd hier snel. De afgelopen twee weken heb ik extra goed genoten van luxe, want ja dat had ik zeker wel gemist tijdens mijn week rondtrekken in de Gobi en daarnaast waren het de laatste twee weken van een inmiddels hele goede vriendin, Elvira. Helaas is ze maandag vertrokken om haar reis voort te zetten in Vietnam.... Super balen, en toch wel even wennen, want ik heb haar letterlijk elke dag gezien sinds ik hier aangekomen ben. Wel super bijzonder hoe snel zo'n goede vriendschap kan ontstaan en ik zal haar zeker weer terug zien.

Na de Gobi ben ik aan de slag gegaan met een nieuwe dokter, waar ik eerder de collage therapie mee gedaan had samen met Naziah. Eindelijk een dokter die veel therapie geeft en daarnaast ook nog is super geïnteresseerd is in mijn inbreng. Het duurde even, maar ik heb mijn plek gevonden en ga voorlopig ook niet ergens anders werken. In de afgelopen twee weken heb ik inmiddels aardig wat patiënten van hem gezien. Hij behandeld zowel patiënten die in het ziekenhuis verblijven als patiënten die gewoon thuis wonen. Ook behandelt hij de overlevenden van een hike ongeluk die hier twee weken geleden in Mongolië gebeurt is. Van de ongeveer 30 hikers zijn maar 7 overlevenden terug gekomen na een lawine. Verder verschillen de patiënten wel erg qua problemen. Ze hebben hier niet echt een specialisatie in een bepaalde stoornis of iets dergelijks. Hij is psychotherapeut, dus iedereen die therapie wil krijgen kan bij hem terrecht. Wat wel bijzonder is, is dat hij één van de twee dokters is in Mongolië die bereidt is om transgenders te helpen. Eén van zijn patiënten is een transgender, iemand die zich vrouw voelt, maar geboren is in een ...

Nog maar één maand te gaanhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439658/nog-maar-n-maand-te-gaan
Nog maar één maand te gaan

Gobi desert   (published in Mongolia)

November 7, 2017 by   Comments(0)

Op zaterdag ochtend gingen we dan eindelijk naar de gobi deserts. Helaas wel met het gemis van één iemand, Naziah, maar dat mocht de pret niet drukken. Een positief begin was in ieder geval dat het de eerste zaterdag was met een strak blauwe hemel sinds ik in Mongolië ben. Nu hopen dat we de rest van de week net zo veel geluk hadden met het weer, en ja dat hadden we!! Op een beetje kou na dan, en één nogal winderige avond/nacht.

Elvira woont dichtbij mijn huis, dus zij stapte vanaf mijn huis op. Met de rest hadden we ergens anders afgesproken en ik het het heerlijke geluk dat Surka onze guide was :). Geen gewandel met overvolle rugzak voor mij dus. Op vrijdag hadden we uitgebreid boodschappen gedaan, dus naast warme en schone kleren was de auto overladen met snacks, drinken en een paar flessen alcohol mochten natuurlijk ook niet missen om ons warm te houden in de koude avonden.

De eerste dag moesten we vooral veel rijden, want de gobi desert is niet zo dichtbij Ulaanbaatar. Ook is de gobi desert ontzettend groot, dus lange autoritten waren helaas niet te vermijden. Ondanks dat we best veel hebben moeten rijden hebben we echt een onwijze leuke tijd gehad en wat hebben we bijzondere en mooie plekken gezien! Af en toe met wat meer moeite dan de andere keer, want de gobi heeft (helaas) bijna geen normale wegen. Off road was dus bijna altijd van toepassing en ik moet zeggen dat meerdere uren op een hobbelige weg met 1000 stenen niet heel comfortabel is. Ja voor 5 minuten is het grappig, ogen dicht en het lijkt net of je in een achtbaan zit. Zeker op de wegen met ontzettend veel heuvels, maar na 5 minuten ben je er ook wel weer klaar mee. Gelukkig had de chauffeur een ontzettende leuke playlist van de 3 momenteel grootste topsongs in ...

Gobi deserthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439327/gobi-desert
Gobi desert

Tijd voor vakantie :)   (published in Mongolia)

October 27, 2017 by   Comments(0)

1/3 van mijn avontuur zit erop. Mooi moment voor een kleine break. Een week rondtrekken in de Gobi Desserts met vier andere vrijwilligers, Elvira, Udit, Tino & Lisa, mijn hostsister Surka als onze gids en onze eigen chaffeur. Super veel zin in. Jammer genoeg gaat Naziah morgen alweer naar huis, waardoor ze niet mee kan... Zij werkte in hetzelfde ziekenhuis als ik en we hebben echt een super leuke tijd met elkaar gehad, zowel op het werk als buiten het werk om. De Franse bakker "Tous les jours" hebben we iets te letterlijk genomen samen met Elvira, want ja daar kwamen we letterlijk elke dag voor een late lunch en koffie date na werk (voor degene die geen Frans kunnen; tous les jours betekent elke dag). Naziah if you read this: I am going to miss you girl, you made my first month in here so much more fun and I am definitely going to visit you in London (with Elvira of course)!!!

Mijn vorige blog is inmiddels alweer bijna twee weken geledne en in die tijd is weer een hoop gebeurt. Over het algemeen heb ik twee hele leuke weken gehad, maar helaas wel met een paar minder leuke momentjes. Maarja dat is de normaalste zaak van de wereld in een mensenleven denk ik maar. Het was de bedoeling dat ik op de verslavingsafdeling zou werken, maar dat ging toch een beetje anders.Er bleek uiteindelijk geen Engels sprekende dokter te werken, waardoor het voor mij weinig nut had om mijn tijd daar door te brengen. Na veel te lang gewacht te hebben, kwam er uiteindelijk een dokter van een andere afdeling om mij rond te leiden, om me vervolgens voor te stellen aan een andere dokter van een andere afdeling (die wel Engels sprak) met de mededeling: de rest van de week ga je met haar werken op deze afdeling. Beetje kansloze dag dus, maar gelukkig maakte de middag samen met Elvira en Naziah met ...

Tijd voor vakantie :)https://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439148/tijd-voor-vakantie-
Tijd voor vakantie :)

Van luxe leven in een stad, naar primitief leven in een yurt   (published in Mongolia)

October 15, 2017 by   Comments(0)

Het voelt alweer een hele tijd geleden dat Lau mij vol zenuwen weggebracht had naar Schiphol. Op naar een hele andere wereld. Toch zijn er pas/al twee weken voorbij. Het is maar hoe je het bekijkt. De tijd vliegt, maar het voelt eigenlijk alsof ik hier al veel langer dan twee weken zit, waarschijnlijk omdat ik zoveel nieuwe dingen ervaar en zie. Deze week heb ik behalve het leven in de stad, ook het leven in the country side van Mongolië mogen meemaken. Ondanks dat het leven daar zeer primitief is, was het zo bijzonder mooi en super gaaf om mee te maken.

Het was mijn tweede (en laatste) week op de kind & adolescent afdeling van het psychiatrisch ziekenhuis. Ondanks dat ik niet zoveel nieuwe indrukken heb opgedaan deze week als in de eerste week, was het super leuk om de kinderen van de afdeling nog een weekje bezig te houden. De bevolking van Mongolië staan bekend om een verlegen karakter. Dat was ook zeker te merken bij de kinderen. Ik zag ze deze week echt open bloeien, doordat ze mij wat beter leerde kennen. Zeker één meisje genaamd Hulan. Ze werd op mijn eerste dag opgenomen en mocht naar huis op mijn laatste dag. Ze spreekt op yes & no na geen woord Engels, maar dat maakte op een gegeven moment weinig meer uit. Ik werd overal mee naartoe gesleurd en als ik even ergens anders was hoorde ik haar mijn naam alweer roepen. Super lief meisje, alleen zag ik weinig vooruitgang in de 10 dagen dat ze was opgenomen. Ze ging letterlijk hetzelfde naar huis als ze gekomen was en ik begin me toch wel een beetje af te vragen of ze uberhaupt wat doen met die kinderen op het geven van medicijnen na. Aan Hulan was weinig mis, ze was vrolijk en speelde de hele tijd. Toen ze werd opgehaald door haar ouders kwam ze me nog even een dikke knuffel geven en ze ...

Van luxe leven in een stad, naar primitief leven in een yurthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/438902/van-luxe-leven-in-een-stad-naar-primitief-leven-in-een-yurt
Van luxe leven in een stad, naar primitief leven in een yurt

Eén week voorbij, nog elf te gaan :)   (published in Mongolia)

October 8, 2017 by   Comments(0)

De eerste week van mijn avontuur is alweer voorbij.. Wat gaat de tijd snel en wat heb ik het naar mijn zin. Het had even tijd nodig, maar ik begin al aardig gewend te raken op mijn werk en bij mijn hostsisters. Ook het leven in een grote stad en het continu engels praten gaat me inmiddels goed af. Na drie dagen begon ik al in het Engels te denken, wat aan het begin echt super raar was, maar ik denk nu eigenlijk meer in het Engels dan in het Nederlands. De enige momenten dat ik weer in het Nederlands begin te denken zijn de momenten dat ik contact heb met het thuisfront. En zelfs dan begin ik vaak in het Engels te praten, voordat ik er erg in heb dat het op dat moment even niet hoeft. De taalbarrière op het werk is voorlopig ook even opgelost. Op woensdag is er namelijk een jongetje van 13 opgenomen die nog beter Engels spreekt dan de dokters, dus ik gebruik hem een beetje als mijn vertaler hahaha, super handig. Ook ben ik ein-de-lijk over mijn jetlag heen. Heel moe overdag & uren wakker liggen in de nacht... Zo zagen mijn eerste 5 dagen er ongeveer uit. Niet heel relaxt dus.

Woensdag was mijn tweede werkdag en het was gelijk duidelijk dat ik niet gewend ben aan grote steden en het nemen van de bus. Naar mijn werk moet ik bus nummer 34 nemen en in plaats van dat ik de bus aan de andere kant van de weg genomen had, wat mij wel vertelt was maar ik dus totaal niet opgeslagen had, nam ik de bus aan de kant van de weg dat het dichst bij mijn huis is. Ik de bus in, volledig ervan overtuigd dat het de goede bus was. Na ongeveer 1 uur begon ik te twijfelen, want het duurde toch wel heel erg lang.... Opzich kan het best gebeuren in deze stad dat je in plaats van een half uur een uur over een busritje doet vanwege de drukte in het verkeer, maar ik herkende de ...

Eén week voorbij, nog elf te gaan :)https://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/438795/en-week-voorbij-nog-elf-te-gaan-
Eén week voorbij, nog elf te gaan :)

Latest Mongolia Photo Albums

Latest Mongolia discussion

No topics have been created.