Mongolia

Recent Blog Posts from Mongolia

Goodbye beautiful Mongolia   (published in Mongolia)

December 24, 2017 by   Comments(0)

12 weken geleden was het zo ver voor mijn grote avontuur. Veel te zenuwachtig zat ik op Schiphol, erg benieuwd wat mij te wachten stond. Nu, 12 weken later, voor mijn gevoel na 3 keer knipperen is het alweer voorbij. Ondanks dat ik het super fijn vind om mijn familie, vrienden en in het speciaal natuurlijk Lau weer te zien, want 12 weken van huis is toch best wel lang, is het ook mega jammer dat het alweer voorbij is. Waarschijnlijk één van de grootste ervaringen die ik in mijn leven ga meemaken, en een grote ervaring was het zeker. Ik ben echt ontzettend blij dat ik de keuze gemaakt heb om dit te gaan doen, want wat heb ik het naar mijn zin gehad, wat heb ik veel geleerd binnen mijn studie, maar ook buiten, wat heb ik leuke en lieve mensen ontmoet en wat heb ik mooie plekken gezien.

In mijn laatste drie weken ben ik ergens anders gaan werken. Eerst dacht ik dat het de kinderbescherming was, maar dat was achteraf niet helemaal waar. Ik heb gewerkt bij een organisatie genaamd “Beautiful Hearts against sexual child abuse”. Zelf heb ik alleen niet ontzettend veel binnen dit onderwerp gedaan. Ik kreeg de taak om workshops te organiseren voor studenten van de universiteit over psychologische onderwerpen, wat echt ontzettend leuk om te doen was. En de studenten vonden mijn workshops ook nog eens super leuk om te krijgen, dus dat compliment kan ik in mijn broekzak steken. Ik heb in totaal drie workshops gegeven. De eerste workshop had het onderwerp “time management”. Eén ding waar ik zeker ben achter gekomen in Mongolië is dat Mongolen dus echt niet op tijd kunnen komen. Ik dacht dat ik altijd te laat was, maar hier is het helemaal niet gek als je langer dan een uur op je laat wachten, altijd met hetzelfde excuus ...

Goodbye beautiful Mongoliahttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/440008/goodbye-beautiful-mongolia
Goodbye beautiful Mongolia

Doei psychiatrisch ziekenhuis, hallo kinderbescherming   (published in Mongolia)

December 3, 2017 by   Comments(0)

Met een iets wat minder leuke start zijn er weer twee onwijs leuke weken voorbij in het ijskoude Mongolië. Het was even wennen om mijn tijd hier voort te zetten zonder Elvira, onze dagelijkse Tous les jours dates in mijn eentje voort zetten is toch wel iets minder gezellig... Ben ik op de allereerste dag ook nog eens lastiggevallen in Tous les jours door een of andere mafkees, die me vervolgens ook nog even gevolgd is op straat. Ik moet heel eerlijk toe geven dat ik er toen wel echt even doorheen zat, nadat ik zowat de stad doorgerend was, omdat die vent vreselijk eng was. Gelukkig hebben de rest van de twee weken het helemaal goed gemaakt. Zo zie je maar, na diepe dalen komen hoge bergen.

Het waren mijn laatste twee weken in het psychiatrisch ziekenhuis. Ze hebben me namelijk gevraagd of ik de laatste weken bij een organisatie van de kinderbescherming wil werken. Ik ben wel toe aan wat verandering, dus ik ben erg benieuwd hoe ik het daar ga vinden. Een groot voordeel: ik kan er lopend naar toe in plaats van met de bus, jeeeeej. Die bus ga ik dus echt niet missen, wat is openbaar vervoer vre-se-lijk in zo’n grote stad als deze. 20-30 minuten lopen in temperaturen tussen de -25 en -35 neem ik dus maar voor lief. Een ander ding dat ik zeker niet ga missen is de mega slechte lucht rondom het ziekenhuis. Hij staat midden in het ger district, waar dus een hoop yurts staan die heel veel warmte nodig hebben. Met ongeveer 5 meter zicht, moest ik het de laatste twee weken doen. En nee, dat is niet doordat het mistig was. Ik denk dat je nog beter kan roken dan naar buiten kan gaan. Of geld besparen door naar buiten te gaan in plaats van te roken is natuurlijk ook een optie hahaha. Gelukkig is het in het centrum van de stad een stuk minder erg, al is de lucht hier ook ...

Doei psychiatrisch ziekenhuis, hallo kinderbescherminghttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439798/doei-psychiatrisch-ziekenhuis-hallo-kinderbescherming
Doei psychiatrisch ziekenhuis, hallo kinderbescherming

Nog maar één maand te gaan   (published in Mongolia)

November 22, 2017 by   Comments(0)

De Gobi voelt alweer als een eeuwigheid geleden, wat gaat de tijd hier snel. De afgelopen twee weken heb ik extra goed genoten van luxe, want ja dat had ik zeker wel gemist tijdens mijn week rondtrekken in de Gobi en daarnaast waren het de laatste twee weken van een inmiddels hele goede vriendin, Elvira. Helaas is ze maandag vertrokken om haar reis voort te zetten in Vietnam.... Super balen, en toch wel even wennen, want ik heb haar letterlijk elke dag gezien sinds ik hier aangekomen ben. Wel super bijzonder hoe snel zo'n goede vriendschap kan ontstaan en ik zal haar zeker weer terug zien.

Na de Gobi ben ik aan de slag gegaan met een nieuwe dokter, waar ik eerder de collage therapie mee gedaan had samen met Naziah. Eindelijk een dokter die veel therapie geeft en daarnaast ook nog is super geïnteresseerd is in mijn inbreng. Het duurde even, maar ik heb mijn plek gevonden en ga voorlopig ook niet ergens anders werken. In de afgelopen twee weken heb ik inmiddels aardig wat patiënten van hem gezien. Hij behandeld zowel patiënten die in het ziekenhuis verblijven als patiënten die gewoon thuis wonen. Ook behandelt hij de overlevenden van een hike ongeluk die hier twee weken geleden in Mongolië gebeurt is. Van de ongeveer 30 hikers zijn maar 7 overlevenden terug gekomen na een lawine. Verder verschillen de patiënten wel erg qua problemen. Ze hebben hier niet echt een specialisatie in een bepaalde stoornis of iets dergelijks. Hij is psychotherapeut, dus iedereen die therapie wil krijgen kan bij hem terrecht. Wat wel bijzonder is, is dat hij één van de twee dokters is in Mongolië die bereidt is om transgenders te helpen. Eén van zijn patiënten is een transgender, iemand die zich vrouw voelt, maar geboren is in een ...

Nog maar één maand te gaanhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439658/nog-maar-n-maand-te-gaan
Nog maar één maand te gaan

Gobi desert   (published in Mongolia)

November 7, 2017 by   Comments(0)

Op zaterdag ochtend gingen we dan eindelijk naar de gobi deserts. Helaas wel met het gemis van één iemand, Naziah, maar dat mocht de pret niet drukken. Een positief begin was in ieder geval dat het de eerste zaterdag was met een strak blauwe hemel sinds ik in Mongolië ben. Nu hopen dat we de rest van de week net zo veel geluk hadden met het weer, en ja dat hadden we!! Op een beetje kou na dan, en één nogal winderige avond/nacht.

Elvira woont dichtbij mijn huis, dus zij stapte vanaf mijn huis op. Met de rest hadden we ergens anders afgesproken en ik het het heerlijke geluk dat Surka onze guide was :). Geen gewandel met overvolle rugzak voor mij dus. Op vrijdag hadden we uitgebreid boodschappen gedaan, dus naast warme en schone kleren was de auto overladen met snacks, drinken en een paar flessen alcohol mochten natuurlijk ook niet missen om ons warm te houden in de koude avonden.

De eerste dag moesten we vooral veel rijden, want de gobi desert is niet zo dichtbij Ulaanbaatar. Ook is de gobi desert ontzettend groot, dus lange autoritten waren helaas niet te vermijden. Ondanks dat we best veel hebben moeten rijden hebben we echt een onwijze leuke tijd gehad en wat hebben we bijzondere en mooie plekken gezien! Af en toe met wat meer moeite dan de andere keer, want de gobi heeft (helaas) bijna geen normale wegen. Off road was dus bijna altijd van toepassing en ik moet zeggen dat meerdere uren op een hobbelige weg met 1000 stenen niet heel comfortabel is. Ja voor 5 minuten is het grappig, ogen dicht en het lijkt net of je in een achtbaan zit. Zeker op de wegen met ontzettend veel heuvels, maar na 5 minuten ben je er ook wel weer klaar mee. Gelukkig had de chauffeur een ontzettende leuke playlist van de 3 momenteel grootste topsongs in ...

Gobi deserthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439327/gobi-desert
Gobi desert

Tijd voor vakantie :)   (published in Mongolia)

October 27, 2017 by   Comments(0)

1/3 van mijn avontuur zit erop. Mooi moment voor een kleine break. Een week rondtrekken in de Gobi Desserts met vier andere vrijwilligers, Elvira, Udit, Tino & Lisa, mijn hostsister Surka als onze gids en onze eigen chaffeur. Super veel zin in. Jammer genoeg gaat Naziah morgen alweer naar huis, waardoor ze niet mee kan... Zij werkte in hetzelfde ziekenhuis als ik en we hebben echt een super leuke tijd met elkaar gehad, zowel op het werk als buiten het werk om. De Franse bakker "Tous les jours" hebben we iets te letterlijk genomen samen met Elvira, want ja daar kwamen we letterlijk elke dag voor een late lunch en koffie date na werk (voor degene die geen Frans kunnen; tous les jours betekent elke dag). Naziah if you read this: I am going to miss you girl, you made my first month in here so much more fun and I am definitely going to visit you in London (with Elvira of course)!!!

Mijn vorige blog is inmiddels alweer bijna twee weken geledne en in die tijd is weer een hoop gebeurt. Over het algemeen heb ik twee hele leuke weken gehad, maar helaas wel met een paar minder leuke momentjes. Maarja dat is de normaalste zaak van de wereld in een mensenleven denk ik maar. Het was de bedoeling dat ik op de verslavingsafdeling zou werken, maar dat ging toch een beetje anders.Er bleek uiteindelijk geen Engels sprekende dokter te werken, waardoor het voor mij weinig nut had om mijn tijd daar door te brengen. Na veel te lang gewacht te hebben, kwam er uiteindelijk een dokter van een andere afdeling om mij rond te leiden, om me vervolgens voor te stellen aan een andere dokter van een andere afdeling (die wel Engels sprak) met de mededeling: de rest van de week ga je met haar werken op deze afdeling. Beetje kansloze dag dus, maar gelukkig maakte de middag samen met Elvira en Naziah met ...

Tijd voor vakantie :)https://www.mytripblog.org/pg/blog/steffivanbeelen/read/439148/tijd-voor-vakantie-
Tijd voor vakantie :)

Latest Mongolia Photo Albums

Latest Mongolia discussion

No topics have been created.