Ghana

Recent Blog Posts from Ghana

Reizen...   (published in Ghana)

September 16, 2013 by   Comments(0)

Vanmorgen spoedde ik me naar m'n werk na een onrustig nachtje; ik heb m'n darmen even schoon gespoeld... Tja het moest er een keer van komen, goede reiniging van het lichaam zullen we maar zeggen. Maar goed, ik was dus niet echt fris en fruitig vanmorgen en had wat moeite met opstaan. Gelukkig heeft m'n lieve broer een halve medicijnkast meegegeven maar heb ik het zowaar, tot zelfs vandaag, nog zonder pillen kunnen redden.

's Morgens loop je hier langs een ware vuilnisbelt; overal langs de autoweg naast de stoep vind je afval, soms brandend maar meestal gebeurd er weinig mee. Ik moet ongeveer 10 minuutjes lopen naar de "tro-tro's" waar een hele wereld aan je voorbijtrekt; mensen die hun tandenpoetsen, zich staan te wassen, telefoonkaarten verkopen, hout hakken, slapende mensen en allerlei kleine kraampjes waar ze de meest uiteenlopende dingen verkopen; een soort mini-Albert Heintje. Ik moet een paar drukke wegen oversteken en wurm me al aardig handig door het verkeer, soms rennend voor m'n leven want remmen hebben ze hier nog nooit van gehoord. Gelukkig staat meestal het verkeer hier vast en bereik je de overkant, waarbij ik af en toe m'n charmes flink in de strijd moet gooien ;-)

Bij de "tro-tro's" aangekomen schreeuwt de één nog harder dan de ander om je in hun busje te krijgen. Vanmorgen kwam er één aanstormen en had ik haast dus was mijn keuze snel gemaakt. De andere wachtende "tro-tro's ons enigszins jaloers nakijkend...Mijn reis duurt dan vervolgens nog geen 10 minuutjes en stap ik uit bij mijn verzamelplaats. Hier wemelt het weer van de kraampjes en loop ik over een soort autokerkhof waar nog vlijtig aan wordt gesleuteld. De andere vrijwilligers, 2 op het moment, ontmoet ik dan op een taxi- cq "tro-tro" station. Samen met een lokale ...

Reizen...https://www.mytripblog.org/pg/blog/marianVisser/read/306523/reizen
Reizen...

Ghana 21/09-06/10/13   (published in Ghana)

September 16, 2013 by   Comments(0)

Just logged in to set up a blog! So here goes!

This weekend I have been sorting and packing my things. Many thanks to everyone who has contributed ideas and materials and of course especially  to Sandy who first gave me the link to PA and has supported my work planning. I. have never packed a week early so let's hope it's a good omen. I feel a mixture of excitement and trepidation at this stage but I am sure it will be an amazing adventure!

Ghana 21/09-06/10/13https://www.mytripblog.org/pg/blog/jsaunders/read/306467/ghana-2109061013
Ghana 21/09-06/10/13

De ochtend voor vertrek   (published in Ghana)

September 14, 2013 by   Comments(2)

Hi allemaal!

Als jullie dit lezen zit ik waarschijnlijk al in in het vliegtuig, of misschien al in Ghana. Om 15:05 vandaag vertrekt mijn vlucht (KL589) vanaf Amsterdam naar Accra. In Accra word ik op het vliegveld opgehaald door een staff member van Projects Abroad, de organisatie waarbij ik vrijwilligerswerk doe. Die brengt me dan naar een Guest House in Accra. Pas de volgende ochtend vetrek ik naar Kumasi, de stad waar ik zelf zal verblijven. Het is namelijk wel ongeveer 5 uur met de bus, en in het donker reizen is niet zo handig, al helemaal niet omdat de wegen slecht verlicht en erg gevaarlijk (grote gaten!) zijn. Ik kom dan dus zondag middag aan in Kumasi en zal dan ook mijn gastgezin ontmoeten. Maandag krijg ik een introductie door de stad, dan hoor ik ook veel praktische dingen, zoals waar ik kan pinnen, waar winkels zijn, en het allerbelangrijkst: waar is het weeshuis! Dinsdag begint dan het echt werk, mijn werk in het weeshuis.

Met mijn sponsorbrief heb ik precies 600 euro opgehaald, bedankt iedereen :D

Ik heb hiervan in Nederland 14 euro en 70 cent uitgegeven aan stickers, papier, potloden, bellenblaas en ballonnen in de action en pleisters in de albert heijn. Maar, zoals ik in mijn brief al zei, besteed ik verreweg het grootste deel in Ghana zelf. Daar kan ik dan echt zien wat er nodig is, en bovendien eventueel grotere en zwaardere spullen kopen dan in Nederland mogelijk was geweest om mee te nemen. En ik help dan zelf dubbel, want als ik daar de spullen koop help ik daar ook de locale economie mee. Als ik het mezelf zo hoor zeggen klinkt dat wel heel ideaal, we zullen zien! :)

Ik hoop redelijk 'vaak' een blog te kunnen schrijven, maar of dat mogelijk is, hangt erg af van hoever ik van een internet cafe vandaan zit. Want er is natuurlijk geen ...

De ochtend voor vertrekhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/flindeboom/read/306228/de-ochtend-voor-vertrek
De ochtend voor vertrek

Garage, school, markt   (published in Ghana)

September 13, 2013 by   Comments(1)

Laatste dagen overal geweest; van garage, marktplein tot een school aan toe.

De monteurs waren erg blij met ons en lieten dat ook goed merken. De één nog luidruchtiger dan de andere, wat een macho's zeg. Allemaal een grote mond maar als ze dan een prikje krijgen doen ze het vervolgens in hun broek...Ik heb nog nooit zoveel vieze mannen bij elkaar gezien; allemaai onder het smeer en de olie. Uiteindelijk hebben ze me wel een leuke dag bezorgd; ze namen mekaar allemaal in de maling en heb ik verschrikkelijk gelachen om ze, wat een volk!

Vandaag bezochten we een school en onderzochten en behandelden we de kinderen op ringworm en open wondjes; dit was nodig... Ik werd bestormd door kleine schattige kindjes die stevig m'n hand vasthielden. Ze begeleidden ons naar een ouderwets (openlucht) lokaal met houten bankjes en schoolbord. De ringworm zat voornamelijk op hun hoofd waardoor ze uiteindelijk allemaal met wit besmeerde koppies het klaslokaal verlieten. Hoe enthousiast we ontvangen waren, werden we ook weer uitgezwaaid, mooi werk. Vervolgens hebben we onszelf getrakteerd op een broodje gebakken ei. Provisorisch gemaakt op een soort gasfles maar het smaakte er niet minder op. Ja, ik eet dus al bij een kraampje wat iedereen afraadt in Nederland, tot nu toe gaat het goed...

Gisteren hadden we na ons werk een bijeenkomst met alle vrijwilligers, elke woensdag. We maakten reisplannen voor het weekend, kregen dansles (moderne dans) van een Ghanees, en sloten het af met een heerlijk europees maal in Adum; hamburgers met patat, goddelijk na al die rijst! Daarnaast smaakte het biertje ook weer erg lekker na een alcoholvrije week.

Morgen om 7 uur 's morgens op pad naar het Nationaal Park richting het noorden van Ghana. De organisatie vindt het goed als we ook ...

Garage, school, markthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/marianVisser/read/306127/garage-school-markt
Garage, school, markt

En måned i Ghana   (published in Ghana)

September 12, 2013 by   Comments(0)

Ja tænk engang der er allerede gået en måned. Tiden er gået så hurtigt, og alligevel er der sket så meget og så mange indtryk, at jeg knap nok kan følge med. Godt at jeg skriver denne blog og tager en masse billeder så jeg kan huske det hele, når jeg engang bliver gammel. Jeg har allerede planlagt resten af mine weekender her i Ghana. Sidste weekend var vi i Cape Coast en overraskende hyggelig by. Rundt om Cape Coast er der en masse attraktioner for turister såvel som ghanesere. Der er Kakum National park, hvor man kan gå en "cannopy walk", som er en tur i 40 meters højde over trætoppene, i højde med trætoppene og under trætoppe. Helt specielt at prøve og meget sjovt, men ikke for personer med for meget højdeskræk. Derefter tog vi til Elmina Castle, som er et tidligere knudepunkt for slavehandel langs den ghanesiske kyst. Uhyggeligt og fascinerende på samme tid. Vi så rummene som slaverne blev holdt fanget i og de snævre "skakter" de skulle igennem, når de blev fragtet ud til skibene. Men desværre ingen billeder, da det kostede forfærdeligt meget at købe tilladelse til det. Om aftenen lørdag var det et år siden deres Præsident døde, og derfor var der er en kæmpe festival i Cape Coast. Det er normalt at fejre en person jubilæum for død 1 år, 5 år, 10 år osv. Vi blev eskorteret af nogle ghanesere om aftenen til en stor scene med musik og dans, helt klart en festival for ghaneserne selv og ikke turister.

Min værtsfamilies ene datter (ud af seks) skal giftes, og derfor afholdes der forlovelses fest på lørdag, hvilket vi ...

En måned i Ghanahttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lfich/read/306043/en-mned-i-ghana
En måned i Ghana

Latest Ghana Photo Albums