Ghana

Recent Blog Posts from Ghana

My first days in Ghana   (published in Ghana)

September 6, 2013 by   Comments(5)

Ik heb hier heel wat indrukken te verwerken, wat een cultuurschok zeg!Zal je even een indruk geven van mijn belevingen:

De vliegreis naar Ghana ging goed; zat naast een rustige en vriendelijke Ghanees en heb tijdens de reis lekker naar een filmpje gekeken onder het genot van een (laatste...) glas wijn, haha!Gek hoor, alleen in het vliegtuig, helemaal als je bijna de enigste blanke bent.Op het vliegveld (inmiddels 20 uur, voor mij eigenlijk al 22u) van Ghana moest ik me door een lange rij worstelen en m'n visum, inentingen en andere "papiershit"  laten zien.Vervolgens, na nog 4 keer mijn paspoort te laten zien, kwam ik bij de uitgang en werd ik opgevangen door een contactpersoon van de organisatie. Inmiddels een uur later werd ik met een Deense dame naar een hostel in Accra gebracht.Hier hebben we samen de nacht door gebracht op een paar vierkante meter.Een kort nachtje echter want om 6 uur ging alweer de wekker; we werden om 7 uuropgehaald en vervolgde ieder ons eigen weg; de Deense hoefde maar 1 1/2 uur in de bus, ik maar liefst 5 1/2 uur...pfff!Gelukkig had ik wel weer begeleiding in de bus en kon ik lekker een beetje wegdommelen als we tenminste ons op een harde weg begaven.

Om 14u reed ik eindelijk Kumasi binnen, wow, wat een drukte en chaos hier, niet te beschrijven....De A16 is hier niets vergeleken bij, haha!In Kumasi gingen we verder met een taxi naar mijn gastgezin. Gelukkig een beetje buiten Kumasi   gelegen en ietsje rustiger.Daar aangekomen kreeg ik een "hug" van mijn gastmoeder en werd ik begroet door een schattig klein meisje van 11 jaar.

(Er valt nu trouwens een mega  tropische bui en zitten we in het pikkedonker.)

Ze brachten me naar mijn kamer en ik pakte m'n koffer uit terwijl de dame en het kindje nieuwsgierig ...

My first days in Ghanahttps://www.mytripblog.org/pg/blog/marianVisser/read/305058/my-first-days-in-ghana
My first days in Ghana

Sommerskole   (published in Ghana)

September 5, 2013 by   Comments(0)

Skoleaaret begynder foerst den 10. september, saa jeg har kun undervist sommerskole ind til videre, som er  anderledes fra hvordan den almidelige undervisning skal foregaa. Jeg moeder paa skolen klokken lidt foer 9 om morgenen, og finder de ting frem jeg vil bruge til undervisningen i loebet af de to timer jeg er der. Saadan her ser mit bord normalt ud

Saa er jeg klar til at laere dem alfabetet, matematik, ugens dage, former, farver og alt muligt andet. Det er de basale ting som boerne skal laere, men det er stadig udfordrende. Ikke materialet, men hvordan man skal laere det fra sig. Det jeg har fundet svaerest at laere boernene ind til videre er farver, men det skal nok komme. Det her er nogle af de boern som jeg har undervist i sommerskole.

Diana og Notiker (Ventre og midten) har jeg undervist hver dag igennem sommerskolen. Den sidste er deres soester, som ogsaa lige ville vaere med paa billedet. Diana skal blot bestikkes lidt med karameller, og saa er hun nem at faa til at lave noget, mens Notiker mest render rundt over det hele, mens jeg proever at laere ham farver, tal og alfabetet.

Der er hele tiden en million boern omkring, som gerne vil laere noget. Men det er kun ind til sommerskole er ovre (hvilket er snart), og den rigtige skole begynder. I det nye skoleaar kommer der til at gaa 152 boern paa skolen, og jeg kommer til at undervise omkring 5 boern om dagen, i nogle smaa sessioner, med fokus paa det de har svaer ved. Det bliver meget anderledes fra hvordan det er nu, men jeg tror det bliver endnu bedre, da det bliver nemmere at holde et fokus med et barn ad gangen, i et kort stykke tid. Jeg er sikker paa at boernene vil faa mere ud af det paa den maade :)

Haaber alt gaar godt derhjemme. De bedste hilsner fra GhanaKaren ...

Sommerskolehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/kmkarlsen/read/305026/sommerskole
Sommerskole

Elmina, Kakum og Kokrobete   (published in Ghana)

September 5, 2013 by   Comments(0)

Fredag den 23. august, efter arbejde, tog jeg og en gruppe af de andre frivillige mod Elmina, som ligger i naerheden ad Cape Coast. Vi tog foerst til Kineshie i Accra for at finde en bus. Her var i saa heldige at komme paa en stor vestlig bus med aircondition og det hele. Havde regnet med en tro-tro, saa var meget glad for denne overraskelse :D

Den foerste times tid, var der en praest (maaske), som praedikede om Jesus og fik det meste af bussen til at synge med og sige hallelujah. Det var en interessant oplevelse, og aabentbart meget normalt for Ghana!Turen til Elmina tog lidt over tre timer, men med rom direkte fra flasken delt imellem os, foeltes det ikke som ret lang tid :D

I Elmina boede vi  et sted som hedder The Stumple Inn. Det er et super hyggeligt sted, som ligger helt ned til vandet. Hvis man tager til Ghana for at slappe fuldstaendigt af, er det helt klart det rigtige sted at overnattte. Oven i det ligger det ogsaa taet paa en del turistattraktioner og en stor by (ikke Storby!) kaldet Cape Coast. Fredag aften tilbragte vi paa stranden ved hotellet med pizza til aftensmad, mere rom og oel. Alt i alt en rigtig hyggelig aften.

Loerdag morgen tod vi til Kakum nationalpark, hvor vi var paa canopy calk, som foregaar oppe i traekronerne. Man er ikke inde i selv regnskoven, men gaar oven over den. Dete goer desvaerre at man ikke ser nogle dyr, men det var en meget fed oplevelse, som jeg nok godt kunne finde paa at goere igen (Naeste gange med mit kamera!)Herefter tod vi til Elmina Castle, som er et gammelt portugesisk slavefort. De var spaendende at opleve noget historie. Det var et fort med plads (klemt sammen) til 1000 slaver - 400 kvinder og 600 maend. Mange af slaverne valgte at sulte sig selv ihjel frem for at leve under de modbydelige forhold som ...

Elmina, Kakum og Kokrobetehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/kmkarlsen/read/305014/elmina-kakum-og-kokrobete
Elmina, Kakum og Kokrobete

En ghaneser i al almindelighed?   (published in Ghana)

September 4, 2013 by   Comments(0)

Efter nu at have tilbragt tre uger i Ghana er jeg ved at få bedre styr på det hele og lige så langsomt begyndt at blive et med lokal befolkningen, eller så meget jeg nu kan!!:)

Jeg tog min første tur i en tro tro alene sidste uge, og skal næsten dagligt forhandle om prisen på et eller andet. Når man møder nogen foregår det med et "håndtryk", hvor man lige knipser hinandens fingrer, inden man slipper. De har også nogle mere avancerede nogle, som jeg endnu ikke har lært, men jeg skal nok komme til det en dag. Håndtryk gælder unge som gamle. En anden ting der gælder unge som gamle, er dans. At bryde ud i dans bare lige, fordi man har lyst. Der behøver ikke engang at være andre, der kan stå en gut og danse for sig selv og så lidt længere nede af gaden en anden. Så længe der er en eller anden form for musik, skal man nok kunne finde dans. På et tidspunkt, da vi sad og ventede på vores mad fik vi simpelthen et lille danseshow af en syv/otte børn fra fem til tolv år, som bare begyndte på den vildeste skøn dans foran ruden ind til os. Jeg skal bestemt have lært nogle af deres dansemoves og ikke mindst ansigtsudtrykkene, der følger med. Unge som gamle med trutmund eller munden let åben mund - de dejligste grimasser. Et andet symbol på min tiltagende integration er, at vi har fået vores egen taxa chauffør. Eller rettere han har ligesom valgt os som et daglig job. Så behøver vi heller ikke forhandle prisen, hvilket jeg ellers er blevet bedre til, men fast pris og fast tidspunkt.

Der er generelt nogle gennemgående ting i min hverdag. Hver morgen ...

En ghaneser i al almindelighed?https://www.mytripblog.org/pg/blog/lfich/read/304908/en-ghaneser-i-al-almindelighed
En ghaneser i al almindelighed?

God's gift frozen food   (published in Ghana)

August 23, 2013 by   Comments(3)

Jeg er nu 21 år og det blev så sandeligt fejret - og bare rolig jeg skal nok komme hjem igen, men jeg er nu glad for at det ikke er foreløbigt (for dette land er noget helt specielt).

Lidt om alt hvad der er sket:Chris som boede i samme hus som mig skulle rejse lørdag aften. Derfor tog vi restaurant fredag aften og senere på en bar der hedder République, hvor mange af de andre frivillige var. Da vi ankom var en stor gruppe ghanesiske unge mænd igang med danse 'waka waka' dansen - til den der 'this is Afrika'. Det må man gi dem, danse det kan de. Der var åbenbart ekstra meget gang i den fordi baren lancherede en ny øl. Udover dans var der også en sangerinde på en mini scene. Hun var virkelig dygtigt og sang alt fra afrikanske sange til Rihanna og Cher. Så vi var godt underholdt, og efter et par Club (den Ghanesiske øl) var vi også oppe at danse. Da klokken slog tolv fik jeg masser af knus og kram og 'tilløkka medd føselsdaken'. En god måde at starte sin fødselsdag på:)

Lørdag tog vi på noget der hedder 'the art market', hvor der er en hel masse boder med tøj, smykker, sko, taske, musikinstrumenter, malerier og træting. Jeg holdte dog igen og købte kun et par meget fine øreringe.

Lørdag aften skulle vi sige farvel til Chris. Jeg havde kun kendt ham 5 dage, men det var nu stadigt trist, ikke mindst fordi at de øvrige fire var så kede af det. Mandag sagde vi farvel til Emad og tirsdag Carina. Så underligt lige at begynde at lære dem at kende, for så at sige farvel - men sådan er det. Onsdag aften (21.) kom der en ny pige engelsk Joan, som er en sygeplejeske ...

God's gift frozen foodhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lfich/read/303262/gods-gift-frozen-food
God's gift frozen food

Latest Ghana Photo Albums