Fiji

Recent Blog Posts from Fiji

Scuba Open Water Diver   (published in Fiji)

August 16, 2017 by   Comments(0)

Bula everyone,

It has been a long time since my first post. Mostly because of the bad internet connection in Fiji.

I'm proud to say that I'm now a Scuba Open Water diver and Padi Survey Diver, which means I'm allowed to participated with Survey dives in where we try to indentify fish, sharks and turtles. My data in later on used in Scientific Research. I was luckly to see 2 whitetip reef sharks, 4 hawksbill turtles, red snappers, humbback snappers, rainbow runners, a huge Napoleon fish and thousands of beautifull coral fish.

I have participated in mangrove planting, community surveys, cleaning dives (in which we collect garbage out of the reef) and BRUV research (Baited Remote Underwater Video).

This weekend, we go to Blue Lagoon in the sunny part of Fiji. This place is known for cave diving, snorkling and surfing.

Scuba Open Water Diverhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/svexplorer/read/437851/scuba-open-water-diver
Scuba Open Water Diver

First week in Fiji   (published in Fiji)

August 12, 2017 by   Comments(0)

Bula, welcome everyone on my first blog post.

First week in Fiji was great. We are here with 15 volunteers from all over Europe. We quickly became friends as we share the same passion of diving and mariene Biology. The staff is a fantastic team that is always ready to help help us out when we have questions.

The weather is however realy tropical, changing from sunny hours to tropical showers, so we have to change our clothes all the time.

I did my first diving lessons and when coral diving twice (depth 12 and 10m) in Shark Reef Conservation Area. I saw beautifull fish, sea turtles, but not yet sharks.

My next dive session is tomorrow, and I'm planning on taking my GoPro with me. Hopefully I will have a nice video in my next post.

Greetings from Fiji to you all!!

First week in Fijihttps://www.mytripblog.org/pg/blog/svexplorer/read/437705/first-week-in-fiji
First week in Fiji

Ik wil nog niet naar huis...   (published in Fiji)

June 21, 2017 by   Comments(1)

Nog een kleine 2 dagen tot ik het vliegtuig neem richting Nederland. Wat vliegt de tijd toch veel te snel voorbij. Ik heb nog lang niet alles hier in het project gedaan wat er te doen valt, ondanks dat ik hier 6 weken full-time bezig ben geweest. Elke dag hier is weer een nieuwe dag waarin ik nieuwe dingen doe en zie. Vandaag is de laatste vrijwilliger vertrokken die hier voor mij was. Dit is vreemd om te beseffen, maar ik realiseer me ook dat het leven doorgaat. Ik heb vrijwilligers gezien die hier te lang verbleven en er ongelukkig door worden. Ik hoop dat ik altijd positief terug zal kijken op mijn verblijf en dat ik verlang om weer naar Fiji te gaan.

Het duiken hier is werkelijk fantastisch. Ik heb nu 28 duiken voltooid, wat optelt tot ongeveer 15 uren onder water. Ik heb 2 duikcursussen en 2 haaienduiken gedaan. Ik heb opgeteld minstens 150 haaien gezien, van 5 verschillende soorten. Ik heb 2 roggen, van verschillende soorten, gezien. Je weet maar nooit wat de oceaan voor verassingen in petto heeft, want vandaag heb ik voor het eerst schildpadden gezien onder water. Ja, meervoud. Ik zag 2 groene zeeschildpadden, binnen 2 minuten van elkaar. Het zijn zulke mooie dieren. Het was mijn laatste duikdag, dus volgens mij was dit Fiji's manier van vaarwel zeggen.

Naast het duiken werken we ook in de mangroves, waarin jonge haaien en vele andere vissensoorten opgroeien. Het meeste werk gebeurt in de plantage op het terrein, waar we de stekjes onderhouden, maar soms trekken we er ook op uit om te planten. Mangrovewerk is niet altijd fijn maar wel voldoenend. We hebben bijvoorbeeld ruim 6000 mangroves geplant op een eilandje dat iets meer dan een jaar terug getroffen is door orkaan Winston: https://web.facebook.com/UprisingBeachResort/posts/1374232715977253?pnref=story

...

Ik wil nog niet naar huis...https://www.mytripblog.org/pg/blog/hvanderveen/read/435800/ik-wil-nog-niet-naar-huis
Ik wil nog niet naar huis...

Van kleuters naar haaien.   (published in Fiji)

June 1, 2017 by   Comments(1)

Sorry... Ik heb weer heel lang niets meer geschreven. Ik had er tijd voor vrij kunnen maken, maar ik had er niet echt zin in.

Ik ben nu al twee weken in Pacific Harbour, bij het Shark Conservation Project en het is compleet anders dan Natalau. Ik heb warme douches erg gemist en ik ben zo blij dat ik die nu heb. Computers zijn ook fijn om te hebben, ondanks dat de internetverbinding over het algemeen vrij slecht is. En dan hebben we natuurlijk nog eten. Hier in Pacific Harbour hebben we een kok die met een budget van 5 FJD per persoon, heerlijke maaltijden op tafel tovert. Dit zijn fijne dingen om te hebben, maar na een week hier waarin alles weer nieuw was, vind ik niet dat het leven hier ook echt veel beter is dan in Natalau.

Over Natalau gesproken, ik zou nog wat dieper ingaan op alles wat ik gedaan heb. Het project in Natalau bestaat dus enkel uit het werken op de kleuterschool, van maandag tot vrijdag, 8 tot 12 uur. De vrijwilligers helpen de docent door de kinderen te assisteren in knutsel- en schrijfopdrachten, kleine lesjes te geven (zoals tellen, alfabet, vormen, kleuren), met ze te spelen tijdens buitenspeeltijd en door simpelweg met ze te praten om hun Engels te verbeteren.

De resterende tijd kon ik zelf indelen. Vaak zou ik rondlopen door het dorp, om uitgenodigd worden voor thee en met mensen te praten. Ik ging ook regelmatig naar Namaka, Martintar of Nadi om eten, souvenirs of andere dingen te kopen. In de omgeving van het dorp zijn ook enkele activiteiten te doen, zoals bijvoorbeeld naar de Hotspring gaan, paardrijden, bergbeklimmen en bloemetjes bekijken. Veel van deze activiteiten kon ik gratis uitvoeren omdat ik ofwel een vrijwilliger was, of connecties had met de locals. Ik heb nauwelijks geld betaald voor toeristische trekpleisters in de ...

Van kleuters naar haaien.https://www.mytripblog.org/pg/blog/hvanderveen/read/434711/van-kleuters-naar-haaien
Van kleuters naar haaien.

Bula Fiji!   (published in Fiji)

April 20, 2017 by   Comments(2)

Sinds ik in Fiji ben, ben ik nauwelijks iets tegen gekomen dat me aan thuis of Nederland doet denken. Het is niet alleen aan de andere kant van de wereld maar ook bijna het tegenovergestelde van Nederland. Ik heb in de afgelopen weken zoveel gedaan dat ik het niet ga beschrijven in mijn blog. Hierin zal ik voornamelijk beschrijven hoe het is om in Fiji te zijn. Ik probeer wel een dagboek bij te houden waarin ik schrijf wat ik gedaan heb, voor mezelf en mensen die hier interesse in hebben.

Ik begin bij het grootste verschil met Nederland, het weer. Ik voel het nu nauwelijks meer, maar de eerste keer dat ik de buitenlucht van Fiji voelde, op het vliegveld, voelde het alsof ik het reptielenhuis van een dierentuin binnenstapte. De lucht is hier vochtiger, maar vooral veel warmer. De gemiddelde temperatuur rond deze tijd van het jaar is 30 graden. Ik ben er nu al zo erg aan gewend dat 25 graden als "frisjes" aanvoelt. 's Middags tussen 12 en 4 kan de temperatuur soms tot een graad of 33 oplopen. Rond deze tijd doen de meeste mensen in het dorp ook helemaal niets.

Het dorp waarin ik woon heet Natalau village. Het ligt aan de voet van de Mountain of the Sleeping Giant, 10 minuten van het vliegveld met de bus. Het dorp is een samenraapsel van kleurrijke betonnen huisjes. Bijgebouwen bestaan uit houten constructies met metalen golfplaten. De meeste huizen hebben gelukkig elektriciteit en stromend water, maar zijn niet echt luxueus. Ons huis heeft wel een tv, een wc en een douche, maar er zitten gaten in het plafond, de muren en de deuren (die geen deurklinken hebben). De douche bestaat uit een kraan op hoofdhoogte die een enkele straal koud water uitstoot. De ramen sluiten niet en hebben geen hor om de muggen buiten te houden. Maar gelukkig zijn we in Fiji. Het weer is ...

Bula Fiji!https://www.mytripblog.org/pg/blog/hvanderveen/read/432222/bula-fiji
Bula Fiji!

Latest Fiji Photo Albums

Latest Fiji discussion

No topics have been created.