Bolivia

Recent Blog Posts from Bolivia

First Week in Bolivia on Journalism Project   (published in Bolivia)

March 13, 2017 by   Comments(0)

My first week in Cochabamba, Bolivia has been very enlightening.  I am staying with a wonderful host family in the central district and have tried to settle into my new environment.  Internet tends to be slow in Cochabamba so finding an internet cafe can be a good move for those that need to get online.  I am adjusting to not being able to stream National Public Radio at my house though I do nott want to blame it all on the Wifi when my old laptop may be to blame.

I have been working on a journalism project.  Projects Abroud publishes a local magazine called the Cocha-Banner.  The magazine explores local topics of interest and is published in English.  For the magazinw I am drawing on some of my previous experience designing curriclulm for high school by doing an investigation of options for water distribution for newer communities in the expanding city of Cochabamba.  I have also been assigned an article about a local artist, Osvaldo Sanchez Terrazas, who recently died and his legacy.  Both topics are interesting, important, and deserve a quality journalistic effort.

I had the opportunity to visit the Cristo de la Concordia over the weekend.  It is an enormous

statue very similar to the one in Rio De Janeiro.  I was informed by my host mother that it is actually slightly larger that the statue in Rio when you include the base.  The site also provides an incredible view of the city of Cochabamba.   Also went to to Plaza de 14 de Septiembre and saw the Cathedral as well as the marketplace.  All told, a very interesting weekend.

First Week in Bolivia on Journalism Projecthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/GlobalCitizen/read/431087/first-week-in-bolivia-on-journalism-project
First Week in Bolivia on Journalism Project

"Lions"   (published in Bolivia)

March 1, 2017 by   Comments(0)

“Lions”

Al weer bijna vier jaar geleden. In de derde klas zat ik, als ik even helemaal klaar was met het vele huiswerk, achter m’n laptop te kijken naar de mogelijkheden die er zijn voor een tussenjaar. Ik weet nog goed dat ik heel enthousiast werd van sites als XtremeGapYear, Kilroy en (hoe origineel) www.tussenjaar.nl. Even niet kijkend naar hoeveel dat allemaal wel niet zou kunnen gaan kosten en wat voor stap het zou zijn om alleen naar het buitenland te gaan (ik was namelijk toen nog niet verder gekomen dan Frankrijk), vertelde ik m’n ouders over hoe te gek het zou zijn om zoiets te doen na het halen van m’n VWO-diploma. “Wereldreis Zuidoost-Azië en Nieuw-Zeeland, “Xtreme Zuid-Afrika Experience” en “USA roadtrip LA tot New York”. De mogelijkheden waren in mijn ogen eindeloos. Vanaf die tijd was ik eruit om niet gelijk te gaan studeren en te gaan doen waar ik toen nog 0 ervaring in had: reizen. En eerlijk is eerlijk: na honderd keer twijfelen, vele gesprekken en van hoge toppen van “ik kan dit” naar diepe dalen die me vertelden dat ik dit absoluut niet moest gaan doen, was ik er afgelopen oktober niet zeker van of ik de goede keuze had gemaakt. Maar jongens.. Hell yeah, wat was dit het allemaal waard!!

In mijn tijd in Bolivia heb ik jullie op de hoogte gehouden van wat ik allemaal meemaakte, zowel in m’n hoofd als daarbuiten. Ik merkte dat me dat echt beviel, alles opschrijven. Voor Nieuw-Zeeland had ik dat ook graag willen doen, maar naast dat ik er gewoon echt geen tijd voor had, was het ook zo’n indrukwekkende, bijna niet te beschrijven rollercoaster waarin ik die maand geleefd heb. Ik ben nu een week weer thuis en net klaar met het maken van m’n fotoboek. En pas nu ...

"Lions"https://www.mytripblog.org/pg/blog/thomascbijl/read/430628/lions
"Lions"

“Een onvergetelijk weekend en raar maar waar: m’n laatste week is aangebroken..”   (published in Bolivia)

December 23, 2016 by   Comments(0)

Ik schrijf dit nu ik eindelijk weer op één mijn favoriete plekken in Cochabamba ben: Koffiebar Capresso. Ik zeg eindelijk omdat de afgelopen week behoorlijk druk geweest is. Persoonlijk vind ik dit gewoon beter dan Starbucks, en dat zegt wat mij betreft echt wat ;).Naast dat het behoorlijk goedkoper is dan Starbucks, heeft het ook erg goede wifi! En ja, dat is hier erg uitzonderlijk. In het huis waar ik verblijf is de wifi bijvoorbeeld hetzelfde als de meeste Bolivianen zelf: niet erg snel.En ondanks de drukte is het toch niet de eerste keer deze week dat ik besef dat dit gewoon m’n laatste week in Cochabamba is.. Drie weken geleden had ik het best wel prima gevonden om weer naar huis te gaan. Niet dat het drie weken geleden niet leuk was (want dat was het absoluut wel), maar ik ben nu zo gewend aan het leven hier en begin er ook echt van te houden! Ja, het is hier soms ontiegelijk warm en heb ik soms moeite met de mentaliteit van sommigen Bolivianen. En ja, ik zou nog steeds het liefst willen dat iedereen hier Engels kon spreken, maar ik heb hier ondertussen zoveel geweldige mensen ontmoet en zoveel leuke dingen gedaan, dat ik het oprecht ga missen en het oprecht jammer vind dat ik weer naar huis ga over een paar dagen.

Als voorbeeld wil ik de jongens van één van de teams die ik train noemen. Ook al zijn ze pas 14 á 15 jaar, het zijn gewoon echt vrienden van me geworden hier. Ik kan (ondanks dat de meesten geen Engels spreken) ontzettend met ze lachen, praten (of communiceren) en bovenal op een leuk niveau met ze volleyballen. Hier komt even de trainer in mij naar boven: sommige van die jongens zijn zo ongelooflijk ...

“Een onvergetelijk weekend en raar maar waar: m’n laatste week is aangebroken..”https://www.mytripblog.org/pg/blog/thomascbijl/read/428399/een-onvergetelijk-weekend-en-raar-maar-waar-mn-laatste-week-is-aangebroken

"Tarzan is back"   (published in Bolivia)

December 13, 2016 by   Comments(0)

Ik begin maar even met m’n eerste gedachte wanneer ik dit schrijf, namelijk: wat gaat de tijd toch snel! Ik ben hier nu ruim drie weken en de rekenaars onder ons weten dan al snel dat dat betekent dat ik al over de helft ben..

Maar ik maak dan ook zoveel mee hier dat ik soms gewoon dingen vergeet. Dat heb je dus blijkbaar als je een jaartje ouder wordt, want ik ben vorige week 19 jaar geworden! Een hele bijzondere verjaardag, niet omdat ik er een hele bijzondere dag van heb gemaakt en dingen deed die ik nooit eerder gedaan heb, maar gewoon omdat ik voor het eerst deze dag niet met mijn familie en vrienden thuis kon vieren. Ik moest even een paar keer slikken toen ik het cadeau van m´n familie uitpakte (die ze stiekem in m’n koffer hadden gedaan vlak voor ik wegging, super lief); het was een mega kaart met daarin allemaal brieven die ze voor mij hadden geschreven. Made my day!Ik heb m’n verjaardag hier gelukkig wel even goed kunnen vieren: met (mijn ondertussen vaste groepje) andere vrijwilligers zijn we heerlijk, maar dan ook heerlijk uit eten geweest. Daarna de avond afgesloten in een bar en club en redelijk op tijd (lees twee uur ’s nachts) naar huis gegaan omdat we de volgende dag een heel weekend naar Toro Toro zouden gaan, een hele bijzondere plek met veel natuur en grotten.Maar Thomas zou Thomas niet zijn als hij op reis niet iets kwijt zou raken, dat gebeurde dus in dit geval ook. Hoe het kwijt is geraakt, ik heb nog steeds geen idee, maar ik ben dus de sleutel van het huis waarin ik verblijf verloren.. Daar kwam ik pas achter toen ik voor de poort van het huis stond om half drie ’s nachts. En na een half uur zoeken en met de wanhoop nabij besloot ik dan toch maar aan te bellen.. Je kan je voorstellen dat mijn hostmama daar ...

"Tarzan is back"https://www.mytripblog.org/pg/blog/thomascbijl/read/428135/tarzan-is-back
"Tarzan is back"

"Op zoek naar jezelf"   (published in Bolivia)

December 7, 2016 by   Comments(0)

“Op zoek naar jezelf”

Soms weet ik niet zo goed of ik een bepaald blogdeel nou voor mensen schrijf die geïnteresseerd zijn in wat ik doe en zie, of dat ik het doe voor mezelf. Dat is met dit deel al helemaal het geval, al heb ik toch maar besloten het met jullie te delen!

“Op zoek naar jezelf”: klopt, het klinkt best wel spiritueel en voor mezelf ook een beetje apart. Ik bedoel, het was geen doel op zich ofzo om “mezelf beter te leren kennen” dit jaar (dat zou ook niet goed zijn).

Ik zal het even wat verduidelijken. Ik schrijf dit nu ik op een bankje in het park “Ecuador” zit (hoe ironisch). Vanochtend ben ik om kwart voor 8 opgestaan omdat ik naar m’n Spaanse les moest. Na een half uurtje lopen kom ik daar keurig op tijd aan en dan blijkt uiteindelijk dat de leraar last-minute heeft afgezegd.. Eerste gedachte is natuurlijk: “wat is dit nou weer, hij was gisteren al te laat en nu ben ik dus voor niks vroeg mijn bed uit gekomen (inderdaad, middelbare school all over again..).”

Een beetje chagrijnig besluit ik dan maar zelf de stad in te gaan, op zoek naar een cadeau voor m’n broertje, want die was deze week jarig. Ik kan helaas geen geschikte winkel vinden maar hee, Cochabamba is een leuke stad om door rond te struinen en nadat ik mezelf getrakteerd heb op een heerlijke crêpe chocolat (typisch Boliviaans, not) is m’n humeur al weer een stuk beter. Mijn intentie is om langzaam weer naar huis te lopen maar dan kom ik een kleine kathedraal midden in de stad tegen. Begrijp me goed, ik ben absoluut niet iemand die regelmatig naar de kerk gaat en het geloof vind ik nog steeds best een lastig onderwerp om voor mezelf helder te krijgen. Maar toch voel ik de drang om even naar binnen te ...

"Op zoek naar jezelf"https://www.mytripblog.org/pg/blog/thomascbijl/read/427933/op-zoek-naar-jezelf
"Op zoek naar jezelf"

Latest Bolivia Photo Albums