Peru

Recent Blog Posts from Peru

Onsdag d. 6 oktober 2013 - The Amazon!   (published in Peru)

November 6, 2013 by   Comments(1)

Okay, det seadvanlige computerrum paa skolen er lukket, saa skriver bare lige et kort indleag om min weekend i regnskoven, da jeg laaner en computer paa learervearelset som der er en del mere rift om!

Torsdag aften modtes jeg med seks andre frivllige og vi tog paa en weekendtur til Amazonas! Turen varede omkring 12 timer (!!!) saa vi ankom til en by i regnskoven kaldet Puerto Maldonado tidlig fredag morgen hvorfra vi sejlede ned af Madre De Dios floden for vi ankom til vores bungalows (Amazon Planet). Jeg havde det som om jeg var med i en film eller saadan noget, omgivelserne var saa smukke, unikke og slet ikke som noget jeg har set for saa var virkelig betaget af det hele! Den forste dag tog vi ud og besogte en native family (er blevet saa daarlig til dansk, ved ikke hvordan jeg skal overseatte det, haha!) som viste os deres primitive levevis, deres skikke osv. Senere paa dagen tog vores guide os en lille tur rundt inde i selve regnskoven (vi boede ud til floden) og fortalte os om de mange forskellige planter og dyrearter. Om aftenen da det var blevet morkt (og jeg mener virkelig morkt!) gik vi den samme tur igen og hun fandt en masse dyr der kun kommer rigtig ud om natten, blandt andet kom jeg helt teat paa en keampe tarantel! Og andre store insekter - deres insekter er saadan cirka 10 gange saa store som dem vi har derhjemme haha... tror der skal mere end en lille dansk edderkop til at skreamme mig fremover (og saa maaske ikke...). Efter vi havde gaaet lidt bad hun os om at slukke vores lommelygter og tror aldrig jeg har vearet omringet af saa meget morke! Man kunne ikke engang se sin egen haand hvis man tog den op foran ansigtet, man kunne bare hore lydene fra alle de mange dyr omkring en - det var virkelig fedt og skreammende paa samme tid!

Neaste dag stod vi ...

Onsdag d. 6 oktober 2013 - The Amazon!https://www.mytripblog.org/pg/blog/sstenbirk/read/313795/onsdag-d-6-oktober-2013-the-amazon
Onsdag d. 6 oktober 2013 - The Amazon!

Onsdag d, 30 oktober 2013   (published in Peru)

October 30, 2013 by   Comments(1)

Okay, tid til den seneste uges update:

For det forste vil jeg fortealle om idag for der underviste jeg alene! JA ALENE! Og kan altsaa stadig ikke tale spansk haha! Min learer skulle til leagen i Cusco og ville jo ikke lade eleverne undveare engelsk bare fordi jeg er en kylling saa sagde ja til at overtage! Forst havde jeg en 5 klasse (de storste elever, cirka 17 aar) og det gik saa godt! Havde struktueret hele tiden virkelig godt, de horte efter, de var sode og det lod til de rent faktisk forstod hvad jeg provede at leare dem. Saa det var total succesoplevelse og var helt hoj paa det da jeg gik derfra haha! Saa havde jeg til gengeald nok lidt for hoje forventninger til 3 klassen.. for det forste startede den en halv time for sent paa grund af en eller anden aandsvag aktivitet i skolegaarden, saa havde mega stress paa fordi de sku have en 45 minutters prove og de skulle naa at forberedes lidt inden. Derudover skulle der have gaaet en "ekstralearer" med mig, som egentlig bare skulle have siddet og provet at holde lidt styr paa eleverne mens jeg underviste, men ham kunne jeg ikke finde og ville jo gerne hurtigt igang saa endte med bare at gaa til klassen selv og tage hele undervisningen alene.. og de var bare slet ikke til at styre: snakkede konstant og raabte respektlose ting som "i love you", "beautiful" bare for at spille smarte. Og da jeg gav dem proven var der stadig nogen af dem der ikke kunne holde mund! Saa jeg endte med at gaa rundt og skrive navnene ned paa dem der var vearst for at give dem videre til min learer og det virkede til at hjealpe lidt haha! Men var stadig virkelig frustreret da jeg gik derfra over hvor slemme de havde vearet. Saa det var en blanding af succes og.... en del mindre succes! Men er stadig stolt af mig selv over at det lykkedes mig ...

Onsdag d, 30 oktober 2013https://www.mytripblog.org/pg/blog/sstenbirk/read/312744/onsdag-d-30-oktober-2013
Onsdag d, 30 oktober 2013

Onsdag d. 23 oktober 2013   (published in Peru)

October 23, 2013 by   Comments(2)

Det er saa vildt at jeg idag har vearet her 3 uger! Har det som om der er sket meget mere og jeg har provet og oplevet meget mere end man burde kunne paa 3 uger! Og paa lordag er der allerede kun en maaned til at jeg er feardig med mit projekt og begynder mine to uger paa gruppetur rundt i Peru. Det bliver forresten nok rutine at jeg fremover skriver indleag om onsdagen, for der har jeg to timers pause imellem min undervisning saa jeg kan sidde paa skolen og skrive. Derudover beklager jeg manglen paa billeder men har jo ikke min egen computer med, saa har ikke nogen steder at ligge billederne fra mit kamera ind! Jeg prover at huske ogsaa at tage nogle med min mobil, saa jeg kan uploade nogle stykker naar jeg engang kommer paa wifi! Desvearre yder mobil billederne paa ingen maade retfeardighed overfor de smukke landskaber jeg tager billederne af men saadan er det! Naa anyways, jeg har en masse baade gode og mindre gode historie fra den forrige uge:

Torsdag: Torsdag og fredag var der ingen undervisning paa skolen fordi learerne havde "Olympics", altsaa idreatsdage kun for learerne... igen, hvad sker der for at fjerne to dages timer fra bornenes skole saa learerne kan spille volleyball!? Naa, det betod i hvert fald at vi frivillige jo heller ikke skulle paa arbejde og i stedet modtes vi torsdag formiddag paa Projects Abroads kontor og diskuterede hvordan samarbejdet mellem frivllige og learere burde veare + udveklsede ideer til undervisning. Det inspirerede mig helt vildt meget og gav mig lyst til endelig at gaa igang med at forberede noget til undervisningen paa helt egen haand! Om eftermiddagen skulle vi saa modes med nogle engelsklearere i Urubamba som selv arbejder med frivllige og udveklse hvad vi havde snakket om tidligere. Fordi formiddagen var gaaet saa godt ...

Onsdag d. 23 oktober 2013https://www.mytripblog.org/pg/blog/sstenbirk/read/311662/onsdag-d-23-oktober-2013
Onsdag d. 23 oktober 2013

A little more details   (published in Peru)

October 16, 2013 by   Comments(1)

Okay, det ikke fordi mit program i hverdagen er specielt presset, men det er alligevel overraskende sveart at finde tid til at skrive et leangere og lidt mere detaljeret indleag.. Men nu har jeg lige to timers pause fra undervisningen og skolen har et computerrum med internet saa her kommer det!:

For at fortealle lidt mere om hvad det egentlig er jeg laver saa bor jeg i en lille by, kaldet Urubamba, i Peru - ikke langt fra Cusco hvis det siger nogen noget! Her bor jeg hos en lokal familie der bestaar af en mor, far og to born, en dreng der lige er blevet 12 og en pige paa 8. Faren er lige nu i Afrika for at arbejde (ham kommer jeg slet ikke til at mode), saa derhjemme er der moren, bornene og mig. Der boede ogsaa en anden frivllig da jeg ankom, men hun er netop rejst hjem igen. Moren er engelsklearer, saa hende jeg kan heldigvis kommunikere fint med paa trods af mit manglende spansk. Hun er ogsaa den learer jeg folger i undervisningen, saa det passer mig helt perfekt! I hverdagen underviser jeg saa 12 forskellige klasser om ugen der primeart bestaar af born mellem 13 og 16/17 aar, paa en skole der hedder General Ollanta med cirka 600 elever. Min learer er heldigvis god til engelsk og til at undervise (i forhold til saa mange andre engelsklearer i omraadet) saa jeg fungerer mest som learerassistent - jeg kommer med seatningseksempler de skal lose, hjealper med at rette opgaver og med at udtale korrekt (som er noget de har rimelig sveart ved). Efterhaanden er det nok meningen jeg skal have lidt mere ansvar for undervisningen og komme med ideer, men det begreanser en del ikke at kunne tale deres sprog hvis I kan forestille jer det!

Hver torsdag er der saakaldt workshop for alle frivllige der arbejder med undervisning - saa modes vi i PAs kontor her i Urubamba og ...

A little more detailshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/sstenbirk/read/310632/a-little-more-details
A little more details

Hablar spaniol! ...eller   (published in Peru)

October 8, 2013 by   Comments(0)

Okay, saa har jeg snart vearet her en lille uges tid og har allerede oplevet mere end min hjerne vist kan klare! Jeg foler mig virkelig tit treat allerede kl 8 om aftenen wtf! Men de andre frivllige her siger det er paa grund af hojden, jeg er jo trods alt smaa tre kilometer hojere oppe end jeg er vant til! Naa men alle her er virkelig sode, har heldigvis allerede modt alle de andre frivillige der er her i urubamba, og ogsaa nogle i omegn. har indtil videre kun vearet paa skolen hvor jeg fremover skal undervise to gange saa kan ikke sige saa meget andet lige nu end at det vist bliver en udfordring ;) naa, men det her tastatur (sidder paa en lettere primitiv netcafe) giver mig spat, saa jeg skriver mere en anden god gang og forhaabentlig ogsaa med lidt billeder! Over and out!

Ps: skal have min forste spansktime om et par timer, yaaay!

Hablar spaniol! ...ellerhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/sstenbirk/read/309608/hablar-spaniol-eller
Hablar spaniol! ...eller

Latest Peru Photo Albums