Peru

Recent Blog Posts from Peru

Halfweg   (published in Peru)

May 13, 2017 by   Comments(2)

ZONDAG 30/04Vlakbij de luchthaven in Puerto is een vlindertuin, niet heel groot, maar met een hele variatie aan vlinders.

´s Namiddags met de boot terug naar Taricaya.

MAANDAG 01/05Hoewel het vandaag ook een feestdag is in Peru, wordt er in Taricaya toch gewerkt. De dieren kunnen natuurlijk geen dag aan hun lot overgelaten worden, maar ook het andere werk verloopt zoals andere dagen. Aan het wandelpad getimmerd en begonnen met de renovatie van het kalkoenverblijf. De werkdag is wel iets korter dan anders, gevolgd door een voetbalmatch in Amazon Planet en een BBQ met feestje nadien.

DINSDAG 02/05Normaal is dinsdag een dag waarop we vroeg opstaan, maar na het feestje van gisteren mogen we vandaag wat langer slapen. Wekker om 6u30 dus.Afscheid genomen van Sofie, nog wat terrein gaan vrijmaken op onze farm en in de namiddag het kalkoenverblijf verder afgewerkt. ´s Avonds zat er een tarantula in de keuken.

WOENSDAG 03/05Wood carrying in de voormiddag, gevolgd door een duik in de rivier om de spieren wat af te koelen. Animal feeding in de namiddag, waar we gemerkt hebben dat het parkietje – dat normal in de kooi van de luiaard leeft – dood ligt buiten de kooi. Waarschijnlijk heeft een nachtelijk roofdier (bv. opossum) een opening gemaakt in de kooi.

DONDERDAG 04/05Zonsopgang gezien, verder een normale werkdag met een wandeling naar de canopy (platform hoog in een boom), onderhoud van de kooien en een wandeling in de jungle om camera traps te plaatsen.

VRIJDAG 05/05In de voormiddag fruit gaan plukken. Door de lage waterstand van de rivier is het vanuit de boot een hele klimtocht door de modder naar de bovenzijde van de oever, maar uiteindelijk is iedereen boven en daarna weer naar beneden geraakt.In de namiddag de boten gewassen. Dat is afspoelen met ...

Halfweghttps://www.mytripblog.org/pg/blog/ValerieVanderMeer/read/433553/halfweg
Halfweg

Al een maand thuis....   (published in Peru)

May 2, 2017 by   Comments(0)

, , ,

Eén maand. Precies één maand ben ik alweer thuis na die onvergetelijke drie maanden in Peru. Een maand geleden stapte ik uit het vlliegtuig op Schiphol samen met Twan, opgewacht door onze beide families En daar zit je nu dan, achter je laptop in de huiskamer thuis koffie te drinken en wat te praten met je familie, zoals het voor de reis altijd was geweest. ‘’Niets veranderd toch?’’ zou je zeggen. Maar er is heel veel veranderd. Sinds januari is deze blog ontstaan en heb ik alle mooie verhalen hierin echt meegemaakt en de foto's in het echt gezien. Daarnet las ik even wat terug wat ik allemaal geschreven heb. Soms schreef ik alsof het allemaal zo gewoon was wat ik daar meemaakte. Maar op dat moment was dat misschien ook wel, dat was toen mijn dagelijkse leven. Nu lijkt het echter weer zo ver weg. Soms probeer ik me weer in te beelden hoe ik 's ochtends naar de bus liep in plaats van naar het station fietste of bij elke zin bedacht hoe ik deze ging zeggen in plaats van een gezellig praatje met iemand hield en hoe ik naar de socials ging en onderweg alle vrijwilligers bij toeval op dezelfde bus stapte in plaats van dat ik dagen van tevoven tijd en plaats met mijn vrienden afsprak via een datumprikker. Soms is dit nog maar lastig voor te stellen, maar toch heb ik heel erg moeten wennen toen ik terug in Nederland kwam. Vooral aan simpele dingen zoals je fiets op slot zetten of juist van het slot halen en wachten bij het stoplicht in plaats van gewoon gaan als je kon, hele gesprekken kunnen voeren zonder ook maar een keer over een woord na te denken of op een tijd afspreken en dat mensen er dan ook echt die tijd zijn. Ik heb meteen toegegeven en ik zeg het ook tegen iedereen, ik ben zeker blij dat ik weer terug in Nederland ben en ...

Al een maand thuis....https://www.mytripblog.org/pg/blog/DaisyvanBoekel/read/432687/al-een-maand-thuis
Al een maand thuis....

Friaje   (published in Peru)

April 29, 2017 by   Comments(2)

ZATERDAG 22/04/2017Vandaag zijn ook twee vrijwilligers teruggekomen die een week in Cusco zijn geweest, Anne en Sofie.

ZONDAG 23/04/2017Regen in de voormiddag, dus veel binnen gezeten (gegeten). Afscheid genomen van Anne (een andere dan degene die gisteren is teruggekomen) en Ryan. De boot terug naar Taricaya genomen en alles uitgeladen, we staan dan in een rij om alles door te geven.

MAANDAG 24/04/2017Ochtendactiviteit was wood carrying, we brengen dan vers gezaagde houten planken vanuit de zagerij (de plaats waar de boom gekapt is) naar de bungalows. Een uitdaging voor de spieren  Met die planken wordt een nieuw wandelpad aangelegd. Voor de lunch zijn we nog even in de rivier gaan zwemmen, waar Sofie (een andere Sofie) een elektrische schok voelt. Er leven hier blijkbaar elektrische alen in het water, die normaal gezien echter niks doen.In de namiddag fruit gaan plukken: bananen, citroenen, limoenen, kokosnoten en bladeren voor de tapir. In tussentijd ook een paar kokosnoten gekraakt en gedronken. ´s Avonds was er een night walk, in het donker de jungle in, maar niets spectaculairs tegengekomen.

DINSDAG 25/04/2017Vroeg op om vogels te gaan spotten, o.a. ara´s en een “yellow-rumped cassique” gezien. Een mooi vogeltje met een heel aantal verschillende gezangen. De activiteiten voor de rest van de dag hielden allemaal wandeliingen in de jungle in, met o.a. een deel door het water.Vandaag zijn Hannah en Delphine toegekomen, twee nieuwe vrijwilligers. Intussen ben ik hier zelf een week en moet ik me er soms aan herinneren hoe bijzonder het alledaagse leven hier is.´s Avonds met de boot de rivier op voor een cayman hunt. Dan wordt er een kaaiman tijdelijk gevangen en in boot getrokken zodat wij hem kunnen zien. Daarna wordt hij weer ...

Friajehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/ValerieVanderMeer/read/432584/friaje
Friaje

Eerste dagen   (published in Peru)

April 22, 2017 by   Comments(2)

Maandag 17/04/2017

Thuis vertrokken, afscheid genomen en op vliegtuig naar Madrid gestapt. Aangekomen in Madrid en iets gegeten.

Dinsdag 18/04/2017

Iets na middernacht Belgische tijd een vlucht naar Lima genomen, er is een tijdsverschil van 7u (jullie moeten terugtellen). Avondmaal op het vliegtuig om 1-2u middernacht Belgische tijd, ontbijt om 3u ´s nachts lokale tijd. In Lima even naar Thierry gebeld :)Verder naar Puerto Maldonado, daar opgehaald door Elvira (medewerker van het Project). Werkhandschoenen gekocht en gezocht om een simkaart te kopen, tevergeefs. Bij haar thuis iets gegeten en met de boot naar Taricaya gevaren. Mooie uitzichten op de jungle vanop de rivier Madre de Dios. Aangekomen in Taricaya, rondleiding gekregen en na een reis van ongeveer 30u een douche genomen (er is geen warm water in Taricaya). We slapen in bungalows.

Rustig gegeten, Lola kookt hier elke maaltijd voor ons. Andere vrijwilligers en de staf beter leren kennen. De meeste vrijwilligers spreken hier Engels, de staf Spaans (en een beetje Engels).Er zijn hier beren, apen, tamarindes, een kalkoen, Theo de tapir, een puma, toekans, ara´s, papegaaien,… De meeste dieren leven wel in een kooi of omheind stuk grond. De brulapen hoor je ´s morgens vanaf het moment dat het licht wordt :)

Woensdag 19/04/2017

Eerste werkdag. Animal feeding (fruit en groenten snijden en aan de dieren geven) in de voormiddag en een wandeling door de jungle om cameravallen op te hangen in de namiddag. Tussendoor wat rondgewandeld om mijn weg beter te leren kennen.

Donderdag 20/04/2017

Dinsdagen en donderdagen starten we vroeger. Vandaag begonnen om 05u30 (vogels spotten vanop een platform hoog in de bomen), ontbijt om 07u30 en daarna nog een voormiddag- en namiddagactiviteit. ´s ...

Eerste dagenhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/ValerieVanderMeer/read/432387/eerste-dagen
Eerste dagen

Countdown   (published in Peru)

April 10, 2017 by   Comments(1)

Over een week ben ik weg, zit ik op het vliegtuig naar Peru. Spannend, onwerkelijk, maar het komt eraan!

Hoe ik het ga ervaren, is een groot vraagteken. Wat ik precies ga doen, zal afhangen van dag tot dag. De foto hieronder toont alvast een voorbeeld van hoe een dag eruit kan zien.

Bedankt aan al de mensen die me steunen in deze sprong in het diepe, in het bijzonder de mensen die het dichtst bij me staan en me (hopelijk) het meest gaan missen :)

Het wordt een avontuur, dat is zeker!

Tot snel!

Valerie

Countdownhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/ValerieVanderMeer/read/431973/countdown
Countdown

Latest Peru Photo Albums