Argentina

Recent Blog Posts from Argentina

Blog 6: Mocos   (published in Argentina)

May 7, 2017 by   Comments(0)

Lief thuisfront,

Op het moment zit ik alweer in het vliegtuig op weg naar Buenos Aires.Ik heb al een tijdje niet geschreven, maar ik heb zeker genoten van het bezoekje van familie, mijn reis met Sam en de laatste 3 weken in Cordoba.Met papa mama en Ollie heb ik op mijn laatste dag in Copa de Leche een afscheidsfeestje gegeven met een Nederlands thema.Zo gingen we snoepjes vissen uit een kom water (zonder je handen te gebruiken), een parkour afleggen met een ballon tussen 2 hoofden geklemd, twister spelen en stroopwafels eten. Helaas waren er heel weinig kinderen die dag, maar het was zeker heel erg leuk!

Daarna ben ik met papa, mama en Ollie meegereisd naar Buenos Aires en heb daar Sam opgehaald van het vliegveld. We hebben samen lekker 2 volle weekjes gereisd en veel gezien! We zijn natuurlijk naar Buenos Aires en Cordoba gegaan. Daarnaast ook nog naar Mendoza (de wijnstreek), Santiago de Chile en Valparaiso. Afscheid van al mijn Hollandse bezoekers was weer eventjes lastig, maar ik ben opgevangen door Ollie en zijn nog samen gaan lunchen ergens in BA.

Eenmaal terug aangekomen in Cordoba begon ik weer aan een nieuw project. Ik ging werken in een peuterspeelzaal, genaamd Sala Cuna, in Villa Cornu. Er zijn veel Sala Cuna’s in Argentinie, dit zijn peuterspeelzalen die gratis zijn voor ouders die dagopvang niet kunnen betalen, maar wel werken of werk zoeken. Zo krijgen deze peuterspeelzalen geld van de overheid en van allerlei organisaties (zoals in dit geval Projects Abroad). Deze Sala Cuna heet El Vagon en is redelijk nieuw. Het was eerst een peuterspeelzaal van Projects Abroad zelf, maar sinds een korte tijd bemoeit de overheid zich er ook mee en is het een Sala Cuna geworden. Hierdoor waren er nog heel veel bemoeienissen en kwam er bijna dagelijks wel iemand ...

Blog 6: Mocoshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/Liselotte/read/433039/blog-6-mocos
Blog 6: Mocos

Blog 5: Piojos y más   (published in Argentina)

March 22, 2017 by   Comments(0)

Lief thuisfront,

Het is weer een tijdje geleden dat ik heb geschreven. In de tussentijd is er veel gebeurd. Zo heb ik huisdieren in mijn haar en is Liselotte nu Lice-lottie (aaa!!!). Gelukkig ben ik niet de enige (iedere vrijwilliger bij Copa heeft ze, inclusief mijn coördinator) en had ik me al goed voorbereid vanuit Nederland op luisjes (het was te verwachten). Alleen lukt het me maar niet om ze weg te kammen, dus als ik strakjes met Ollie in een hotelbedje lig, laat ik broerlief een souveniertje achter.Daarnaast ben ik ook nog eens beroofd. Samen met mijn huisgenootje liepen we zaterdagavond richting de bussen om naar een barretje te gaan en een drankje te drinken met andere vrijwilligers. We waren net de hoek om van onze straat, waar alle lampen op een of andere manier die avond kapot waren, en daar stond een motor aan de andere kant van de weg. De felle lamp van de motor stond recht op ons gericht en de motor, met 2 mannen erop, kwam onze kant op. Ik voelde hem al aankomen en ging rennen en gillen, in de hoop mijn tasje te kunnen sparen, maar helaas. Ze trokken mijn tasje echt kapot en met de buit in de hand reden ze lachend en zwaaiend weg, hijos de putas (mogen ze luizen hebben). Gelukkig zat er alleen een oude telefoon die bijna kapot was en iets van 10-15€ in. Mijn bankpasjes zaten er ook in, maar natuurlijk was ik zo weer thuis en heb ik alles gelijk geblokkeerd en is er dus niks afgeschreven. Geluk bij een ongeluk, paps en mams komen vrijdag al naar mij toe en nemen nieuwe bankpasjes voor me mee. Tot die tijd heb ik her en der wat geld geleend, iedereen is heel behulpzaam.Ondanks weinig geld op zak, ben ik afgelopen weekend met de rest naar La Falda gegaan, waar we een beetje zijn gaan rondlopen (off track, niet helemaal een succes) en lekker van ...

Blog 5: Piojos y máshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/Liselotte/read/431489/blog-5-piojos-y-ms
Blog 5: Piojos y más

Blog 4: Een kleine update   (published in Argentina)

March 8, 2017 by   Comments(1)

Lief thuisfront,

Mijn eerste maand zit er al weer op… Ik heb zojuist mijn tijd bij Projects Abroad verlengd, dus ik blijf hier nog een tijdje langer kindjes irriteren. Twee weken geleden was het thema bij Copa het alfabet leren, dus voor dinsdag had ik een worksheet ontworpen om te oefenen met letters schrijven. Dat vonden ze niet zo leuk, want ze moesten daadwerkelijk iets doen haha. De dag erna was het zó ontzettend heet, dat ik allemaal waaiers had gemaakt met wit papier en houten ijsstokjes, die ze vervolgens zelf konden inkleuren. Vrijdag hadden we nog wat letters herhaald en gekleurd.

Aangezien ik het hossen moest missen in Holanda en we een lang weekend vrij hadden, hebben Braedon, Sofie en ik het noorden opgezocht in het weekend van carnaval (24-28 febr). In provincie Jujuy vieren ze uitgebreid carnaval. Wij verbleven in het mini dorpje genaamd Tilcara. Heel Argentinie vertrok naar het noorden voor dit feest, waardoor ik mensen heb leren kennen uit onder andere Buenos Aires en Salta. Wij waren wel heel erg buitenlands, maar dat vonden de meesten alleen maar interessant. Zo sprak ik met een paar jongens uit Jujuy die ‘Marihuana, Arjen Robben en Putas gratis’ opnoemden, toen ik vertelde dat ik uit Nederland kom. In ons cosy hotelletje hadden wij uitzicht op de bergen (konden we niet aan ontkomen) en waren er ook nog eens lamas in de tuin! Er was een mama llama met 3 baby llamitas en op een dag mochten wij de baby’s een flesje melk geven, dat was echt top! Omdat het dorpje normaal 10x niks was en alleen met carnaval heel druk bezocht wordt, viel regelmatig alle stroom uit en was het compleet donker. Op onze laatste dag was zelfs het water op. Ondanks dat was het een groot feest! Iedereen droeg liters fernet en cola (typisch ...

Blog 4: Een kleine updatehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/Liselotte/read/430972/blog-4-een-kleine-update
Blog 4: Een kleine update

Blog 3: Regen onweer regen!   (published in Argentina)

February 21, 2017 by   Comments(1)

Lief thuisfront,

Hier ben ik weer met een klein beetje vertraging. Het was weer een drukke week! Ik ben echt helemaal gesloopt (Zo. Veel. Kinderen.), dus ik zal een kort verslag schrijven van mijn week.

Vorig weekend heb ik wat kunst musea bezocht. Mijn favoriete museum was Emilio Caraffa, met onder andere de kunstenaar Roger Mantegani. Hij had heel krachtige beelden door van alles door elkaar te gooien (realistisch - abstract, schilderachtig - strak, kleur - zwart/wit, etc.).

Maandag hadden we de 'dental hygiene' les, waar we met een mega kartonnen mond en tandenborstel demonstreerde hoe je je tanden moet poetsen. De kinderen vonden het geweldig en ik heb nog nooit iemand zó gelukkig gezien met een tandenborstel en tandpasta (ze kregen aan het einde van de workshop als cadeautje een setje DIY tandenpoetsen).

Dinsdag hadden we een worksheet meegenomen om te leren tellen. Op een papiertje stonden allemaal cijfers en zodra je alle cijfers in de goede volgorde met elkaar verbond, verscheen er een plaatje die ze vervolgens in konden kleuren. Buiten gingen we spelletjes spelen en alles verliep helemaal prima.

Woensdag was het zó heet, dat bijna alle kinderen naar een lokaal zwembad gingen. Wij mochten helaas niet mee, dat was eerst wel de bedoeling. Alleen we zijn maar met 2 vrijwilligers en voor zo'n soort uitje hebben we er minimaal 3 nodig. Nu gingen de kinderen zelf ook, maar zodra het een uitje zou worden met ons (als 'supervisors'), zouden wij verantwoordelijk zijn als er iets fout zou gaan. Hierdoor gingen wij gewoon naar Copa de Leche en kwamen er maar 8 kinderen opdagen. Dat was een keertje heel relaxed. We luisterde naar wat muziek (reggaetón natuurlijk), terwijl de kinderen aan het kleuren waren. We mochten ook wat eerder ...

Blog 3: Regen onweer regen!https://www.mytripblog.org/pg/blog/Liselotte/read/430406/blog-3-regen-onweer-regen
Blog 3: Regen onweer regen!

Blog 2 : Eerste werkweek   (published in Argentina)

February 10, 2017 by   Comments(0)

Lief thuisfront,

Afgelopen week was alweer mijn eerste week in Cordoba! Ik woon met mijn Argentijnse 'mama' Ines, haar zoontje Matheo (maar die is nu nog op vakantie met zijn papa, want de ouders zijn gescheiden), een Canadese jongen Adair en een Amerikaans meisje Maddy (met Maddy deel ik ook een kamer). Ook zijn er 2 hondjes, Canelo en Pompi. De woonwijk waar ik woon is best ver buiten het centrum, maar wel dichtbij het hoofdkantoor van Projects Abroad (daar moet ik elke werkdag heen) en ook heel dicht bij mijn project Copa De Leche (="beker melk"). Het is een rustige buurt met veel grote huizen en heeel veel honden (minstens 2 per huishouden en alle honden leven in de tuin, waardoor ze 's nachts allemaal naar elkaar blaffen). Toch is het 's avonds best gevaarlijk. Van Ines moet ik, als het donker is, een taxi pakken en de sleutel van mijn huis al in mijn hand hebben zodra ik uit de taxi stap, zodat ik snel naar binnen kan en niet eerst naar mijn sleutel moet zoeken. Gelukkig heb ik ook mijn 2 huisgenootjes waarmee ik thuis kan komen.

Zaterdag, mijn aankomstdag in Cordoba, hadden de vrijwilligers een uitstapje in Mendoza. Die dag had ik in mijn eentje een beetje de buurt verkend. Zondag liet Ines mij nog het een en ander zien en zondagavond ben ik het centrum ingegaan met Braedon (USA) en een ander meisje uit Duitsland met een heel moeilijke Zweedse naam. We zijn naar een markt gegaan en daarna zijn we naar een plein gelopen waar heel veel mensen aan het dansen waren. Argentijnen kunnen zo goed dansen! Wij hadden het maar bij toekijken gelaten.

Maandag kwam mijn coördinator Silvina (we noemen haar Silvi) mij ophalen en bracht me naar het hoofdkantoor, waar ik Alex (Engeland) en Christoffer (Denemarken) ontmoette. Zij zitten samen met mij bij Copa De Leche, maar ...

Blog 2 : Eerste werkweekhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/Liselotte/read/429858/blog-2-eerste-werkweek
Blog 2 : Eerste werkweek

Latest Argentina Photo Albums