Bless the rains down in Africa!   (published in South Africa)

March 16, 2017 by   Comments(0)

Hallo vanuit het regenachtige Kaapstad! Ja, het regent! Ik kon niet blijer zijn met een beetje regen. Eindelijk, na maanden droogte! En terwijl wij de regen in Nederland vervloeken, kijkt men er hier enorm naar uit. We hebben een serieus watertekort met alle gevolgen van dien: enorme branden, de moestuinen niet mogen besproeien waardoor er oogsten verloren gaan en het risico op binnenkort geen water meer. Op de radio klinken er naast de vrolijke spotjes ook serieuze berichten over hoe er water kan worden bespaard. Het klinkt altijd een beetje als een horrorspotje, maar dat is het eigenlijk ook als je erover nadenkt. We ervaren serieuze problemen door het watertekort en het heeft effect op het hele leven hier. En op waterrestrictie na, is er weinig wat er aan gedaan kan worden. Alleen hopen dat de regen zich voortzet en dat we een regenachtige winter hebben.

Op deze ene dag regen na die we nu hebben gehad, is het voor de rest nog steeds hoogzomer. In de weekenden doen we dan ook alleen maar leuke dingen. Zo zijn we al eens wezen hiken op Table Mountain en Lion’s Head, hebben al op meerdere stranden van Kaapstad gelegen en gaan naar de beste food markets. Daarnaast hebben we de pinguïns in Simon’s Town al ontmoet en ontdekken we Kaapstad ook tot diep in de nacht op de leukste feestjes. We hebben een ontzettend leuke groep hier met mensen vanuit de hele wereld, waarmee je in korte tijd een hechte band mee krijgt omdat je dagelijks met elkaar optrekt.

Ook op het project zijn we goed bezig. Het schema was aardig leeg omdat mijn begeleidster wist dat ik hier voor zo’n lange tijd zou zijn. De eerste weken zijn we dan ook samen aan de slag gegaan met het opvullen van het schema met diëtistische activiteiten. Zo ben ik bezig met cliënten te werven voor diëtistische consulten, hebben we een nieuwe groep gecreëerd waaraan we voedingslessen en sportlessen geven en zijn we begonnen met een nieuw project op een basisschool waar we eerder een ander project hadden lopen. Met het vorige project was er een moestuin aangelegd in de tuin van de basisschool, waar we elke week de kinderen lesgaven over de groenten in de moestuin en samen met ze de planten water gaven. We hebben het project afgesloten met een assembly, waarbij we voor 850 kinderen een speech gaven over gezonde voeding in het kader van ‘Eat the Rainbow’. Het was ontzettend gaaf om te mogen doen, vooral omdat we daarna bij de kinderen de klas ingingen om les te geven en ze blijkbaar alles hadden onthouden wat we hadden verteld tijdens het assembly.

Nu zijn we met een nieuw project gestart waarbij we in de eerste weken de kinderen gaan opmeten en na analyse van de gegevens, de uitkomsten tot rapporten verwerken. Zo kunnen we zien hoe groot het onder- en overgewichtsprobleem is. Want Afrika heeft niet alleen kindjes met bolle buikjes van de ondervoeding, maar óók van overvoeding. Net als in de rest van de wereld wordt het obesitasprobleem steeds groter hier, dus daar schenken we ook veel aandacht aan. Als we alle uitkomsten hebben van de metingen, zal ik een informatief boekje ontwerpen en aan de ouders van de kinderen geven. Ik heb in ieder geval genoeg om me mee bezig te houden op het project in de vele weken die ik hier nog te gaan heb!

Desondanks zit ik hier natuurlijk al best een aardige tijd als je je bedenkt dat ik nog nooit eerder zo lang zo ver van huis ben geweest. Maar mijn gastgezin en de meiden in het huis maken dat het als mijn tweede thuis voelt. Het enige grote verschil met thuis is het gebrek aan vrijheid hier. Waar ik thuis zo gewend ben aan op m’n fiets te stappen of een eind te gaan lopen, moet je hier overal met een uber naartoe. Het is gewoon niet veilig genoeg om alleen op stap te gaan en zeker de laatste tijd is het erg onrustig. Er zijn veel ruzies en gangfights tussen de verschillende groepen gangsters, waardoor er soms onschuldige mensen het leven wordt ontnomen en het gevoel van veiligheid zo wordt weggevaagd, wat nog meer onrust veroorzaakt. Voordat ik hierheen kwam was dat altijd iets uit een slechte film, maar hier is het gewoon de werkelijkheid en je moet gewoon voor je eigen veiligheid gaan en op blijven letten. Maar zolang je je eigen veiligheid op de eerste plaats zet en ver weg blijft van de slechtere buurten, dan blijf je ver van alle ellende weg. En in plaats van een rondje fietsen zoals thuis, doen we hier gewoon om half 6 ’s ochtends een sunrise-hike op de mooiste bergen van Kaapstad, het is maar in welk perspectief je het zet! ;) Al met al heb ik het namelijk zo erg naar m’n zin, het is echt een geweldige tijd en dit soort situaties geeft je weer wat levenservaring en een reality check over hoe goed wij het in Nederland hebben. Iets om mee te nemen naar ons kikkerlandje over 3,5 maand, maar tot die tijd geniet ik to the max van het geweldige Afrika!

Bless the rains down in Africa!https://www.mytripblog.org/pg/blog/ssebregts/read/431248/bless-the-rains-down-in-africa
Bless the rains down in Africa!