Korte terugblik   (published in Tanzania)

November 27, 2017 by   Comments(0)

Het lijkt alweer heel lang geleden dat ik samen met Kiki in Tanzania was. Het 'gewone' leven is alweer in volle gang, maar we hebben het er nog vaak over. Vandaag heeft Kiki een spreekbeurt over 'Kiki op school in Tanzania' waar ze helemaal zin in heeft.  Wat leuk is om te merken is dat ze juist allerlei 'kleine' dingen onthoudt, zoals de kapotte wipwap op het schoolplein en hoe je er nog mee kan spelen. Of het ritje met de schoolbus en de dieren die je onderweg zag. Stiekem had ik gehoopt dat ze bijvoorbeeld zou leren niet meer te zeuren over het eten of minder waarde zou gaan hechten aan (nieuw) speelgoed. Maar niets is minder waar. Dan denk ik dat ik toch maar moet leren mijn verwachtingen bij te stellen :), hoewel dat een stuk makkelijker gezegd dan gedaan is.

Hoe dan ook, we hebben een hele mooie tijd in Tanzania gehad. Hoewel ik het als moeder soms best lastig vond en ik minder onspannen was dan ik had gedacht, ben ik dankbaar dat ik zoveel bijzondere mensen heb ontmoet. Het was heel waardevol om zo lokaal te wonen en leven. Zo mochten we van dichtbij de toewijding van vader Albano, het enthousiasme van de leraren en de lieve zorgen van iedereen ervaren. Van te voren wist ik dat die paar weken echt kort zouden zijn om echt veel bij te dragen aan het project, maar dat hielp ook om juist met kleine dingen te helpen en niet te veel nieuwe dingen uit te proberen.

Het voelde daarom toch dubbel toen we het project verlieten en nog een paar dagen naar Zanzibar gingen voor een korte vakantie. Dan besef je heel goed hoe rijk je wel niet bent en wat je anders zou kunnen doen met dat geld. Het was ieder geval weer een andere wereld op dit tropische eiland. We mochten genieten in de prachtige Mangrove Ecolodge met heel vriendelijke mensen, lekker eten en een mooie bungalow. Op het eiland hebben we van de natuur genoten, de oude stad Stown Town bekeken en het beroemde Prison Island bezocht waar een groep schildpadden leeft. Een van de leukste dingen die we hier gedaan hebben was volgens Kiki zwemmen in de oceaan :). Mocht je nog een gids zoeken in Zanzibar, ga zeker naar Aiysha Mohammed. Wat een leuke vrouw en wat een bijzonder verhaal als je het interview met haar leest!

Wie weet komen we nog eens terug, maar dan met het hele gezin!

Korte terugblikhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439705/korte-terugblik
Korte terugblik