Laatste dagen Endulen, safari en vakantie   (published in Tanzania)

October 27, 2017 by   Comments(0)

De laatste 2 dagen in Endulen waren vrij rustig voor ons. Op zaterdagochtend hebben we de sieraden voor Kiki afgemaakt (een ketting en spiraalarmand). Na ongeveer 2 uur was het af en ik had wel zin om nog iets te leren, maar Kiki vond het wel best :). De rest van de dag bestond uit opruimen, inpakken, rondhangen, een zak lollies kopen om uit te delen en spelen met de kinderen.

Zondagochtend zaten we weer in de kerk wat wederom een mooie belevenis was, ondanks dat we er niks van konden verstaan. Na de kerk heb ik de laatste dingen ingepakt en konden we weer even rondhangen, lunchen, buiten spelen / rondhangen en rond 15.00u was de auto er. Ondertussen waren er nog wat cadeautjes voor ons en een ander gezin uit België dat hier eerder geweest is (kettingen, mooie slippers met kraaltjes en potjes honing). Als laatste deelde Kiki nog de lollies uit en die werden welkom ontvangen. Zoals elk afscheid was ook dit dubbel. In 2 weken raak je aardig gewend, maar (voor mij dan) is het ook te kort om echt iets op te bouwen (vooral voor het lesgeven). Het voordeel is van deze keer is dat het geen hartverscheurend afscheid was (hoewel natuurlijk jammer om deze mooie mensen en kinderen zo snel weer te verlaten).

Na ongeveer 1,5 hobbelen kwamen we weer op een gladde weg, wat een luxe! Eenmaal in Karatu stond onze gids voor de safari van maandag op ons te wachten. Dat voelde letterlijk en figuurlijk als een andere wereld, nu zijn we weer echt toeristen. Hij had alles netjes geregeld (b&b, restaurant voor avondeten, plek voor lunchpakketjes) en zelfs nog een verrassingsbezoek aan een 'cultural center'. Die verrassing was vrij ongemakkelijk: het waren verschillende stammen (Maasai, bosjesmannen en nog een) die hun traditionele huisjes en hun dans en zang lieten zing. Telkens met een vriendelijk doch zeer dringend verzoek van de gids om foto's te maken (vooral voor zijn website leek het, jammer dat het zelf altijd zo serieus kijkt als hij op de foto staat). Het enige leuke vond ik dat ik nog een keer een pijl en boog kon proberen. Dat was helaas wat minder succesvol dan de vorige keer, maar wel leuk. 'S avonds voor de verandering (en omdat we nu toch toerist zijn) pizza gegeten en in ons hemelbed gaan slapen.

Maandag om 6.00u ging de wekker alweer, tijd voor de safari! Voordat we eindelijk in Tarangire national park waren, was het een paar uur verder. Onderweg stopten we (weer een verrassing) bij een aantal souvenirwinkels langs de weg. Bij de tweede (bijna hetzelfde als de anderen) heeft Kiki nog een cadeautje uitgezocht en ik iets voor mezelf. Hoewel ik heb afgedongen, was het waarschijnlijk toch vrij duur, maar goed, daar zijn we toerist voor :).

Het park was gelukkig al een stuk groener en mooier dan bij de vorige safari. Al snel zagen we van heel dichtbij een olifant. Later nog veel meer olifanten gezien. De bekende brede Baobab bomen vind je hier ook veel, waardoor de omgeving nog mooier wordt. Verder zagen we veel zebra's en wildebeasts (die leven vaak samen omdat de zebra's een goed zicht en geheugen hebben en de wildebeasts een goede reuk - tot zover Freek in het wild). Ook werden we beloond met - op enige afstans - een groep leeuwen die lag te luieren onder een boom. Later zagen we ze nog iets dichterbij toen we van een andere kant langsreden. Voor de lunch gingen we naar een picknick plek, maar toen een aap 3 seconden na het openen van mijn lunchdoos al een broodje had gepikt, vond Kiki het wel een goed idee om in de auto te eten :).

Na deze geslaagde safari stapten we over in de auto met Regan van Projects Abroad. We reden weer terug naar Arusha voor een nachtje bij het gastgezin waar we ook de eerste nacht hadden geslapen. Hier konden we heerlijk genieten van aan warme douche, weer zo'n luxe!

Dinsdagochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. Beetje huiswerk maken, relaxen en na de lunch werden we opgehaald om naar onze laatste bestemming te vliegen: op naar weer een andere 'wereld' in Zanzibar.

Laatste dagen Endulen, safari en vakantiehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439119/laatste-dagen-endulen-safari-en-vakantie
Laatste dagen Endulen, safari en vakantie