Beesten en chaos   (published in Tanzania)

October 11, 2017 by   Comments(2)

Beestenboel & Chaos in de klas

Na een prima vlucht met veel filmpjes zijn we eergisteren aangekomen in Tanzania. Hoewel Kilimanjaro International Airport iets groots lijkt is het een vrij klein en overzichtelijk vliegveld. De coördinator van ons project, Regan, stond ons al op te wachten met een Projects Abroad bordje. Met de auto reden we in het donker naar Arusha waar we de eerste nacht verbleven bij een gastgezin. Het laatste stukje was vrij hobbelig en door het donker hadden we geen idee waar we reden (Kiki en ik dan, de chauffeur wist het prima hoor). We stopten voor een grote poort en daarachter stond een enorm huis, zeg maar villa, waar we een mooi kamer met 3 stapelbedden en een badkamer kregen. Toch hebben we maar 1 bed gebruikt, dat vond Kiki wel zo fijn :).

Dinsdag haalde Regan ons weer op voor een korte introductie in Arusha op het kantoor. Nu konden we alles om ons heen bij daglicht bewonderen. De indrukken van het straatbeeld, het verkeer en de muziek deden mij denken aan Colombia: de kleurrijke winkeltjes - de een nog kleiner dan de ander, het enigszins chaotische verkeer en de swingende Afrikaans muziek. Ik kon direct ook 2 belangrijke dingen doen: een lokale simkaart kopen (inclusief databundel) en langs de kleermaker. Kiki mocht eerst in een van die kleine winkeltjes een mooie stof uitkiezen (en ik mezelf inhouden om niet nog 10 lappen te kopen) en daarna bij de kleermaker maten opnemen en een model kiezen. Op de terugweg kunnen we het resultaat zien!

Na de lunch vertrokken we met een auto (ipv de bus - ik gok dat we meer dan gemiddeld bagage hadden en dat ze Kiki wilde ontzien) richting het bekende Ngorongoro natuurgebied. Deze tocht duurde zo'n 5 uur bij elkaar. Vanaf de ingang van het natuurgebied was het flink hobbelen op de weg maar het uitzicht werd alleen maar mooier, al bijna een safari te noemen. Eerst leek het op een soort jungle, daarna kwam je in de heuvels en opeens keek je recht de bekende Ngorongoro krater in. Daar stopte we even om van het uitzicht te genieten. Verder zagen we onderweg een olifant, zebra's, struisvogels, giraffen en koeien. Ook zag je regelmatig de herkenbare ronde huisjes van de Maasai en de hekken van palen voor het vee.

Toen het al bijna donker was, kwamen we eindelijk aan in Endulen. Dit is een dorp met allerlei kleine huisjes, hutjes, winkeltjes, een kerkje en 'onze' huisjes en het schooltje. Wij hebben een klein maar gezellig kamertje met een 1,5 persoonsbed, tafel, stoel en badkamertje. We konden al snel aan tafel met de 2 andere vrijwilligers en mensen die hier werken. Er was kippensoep, rijst, groentesaus en kip. Daarna snel wat spullen uitgepakt, muggennet ingestopt en lekker gaan slapen.

Vandaag (woensdag) was het tijd voor de introductie in onze nieuwe buurt. Mepu (een Maasai man van 26) liet ons een deel van het dorp zien, maakte regelmatig een praatje met bekenden en stelde ons voor. Mooi om te zien met hoe weinig je een winkeltje, kapper of café kunt starten.

We maakten ook kennis met de leraren en de kinderen op het schooltje. Het is een eenvoudig schoolgebouw met 2 lokalen en 1 kantoortje/dovenlokaal (er wordt nog gewerkt aan nieuwe lokalen voor dovenonderwijs). Er zijn ook 2 groepen: A en B. In groep A zitten de jongere kinderen die nog echt de basis zoals het ABC moeten leren. In groep B zijn ze al iets verder, maar het verschil tussen leerlingen is vrij groot. In groep B mochten we achterin even meekijken met de wiskundeles wat vooral bestond uit optelsommen. Kiki durfde zelfs al een antwoord op het bord te schrijven (met mama aan de hand).

Na de lunch (soort pannenkoeken/wraps met bonen of jam naar wens en ananas) hebben we K3 aangezet en zijn we met beide groepen gaan dansen. Ze maken dan gewoon een lokaal leeg en dan is er genoeg ruimte om te dansen. We hebben het dansje van Alle kleuren van de regenboog (een simpele versie) geleerd en dat ging op zich best goed. Van een ander gezin dat eerder hier was hadden ze Pinacolada geleerd (ook een dansje van K3) dus die hebben we ook even aangezet. Ik moet bekennen dat het nog wel even wennen is en het lijkt vrij chaotisch doordat de leraar en assistent regelmatig even weglopen. Als er dan even niks is, lopen de kinderen ook gewoon door de klas. Dan nog maar een liedje :).

Morgen gaan we proberen een Engelse les te doen in groep A (gelukkig gewoon het ABC, hoewel dat vast ook een uitdaging is) en rekenen in groep B.

Beesten en chaoshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438841/beesten-en-chaos
Beesten en chaos

Wat leuk om te lezen en wat een belevenis. Heel veel plezier!

Gr. Marike en Liselot

Anonymous 61 days ago

Lieve Kiki en Lieke,
Wat leuk om jullie belevenissen een stukje mee te mogen beleven via de blog.
En zoveel avontuur al in de eerste dagen, dat belooft wat! Wij kijken uit naar jullie volgende blog:)
Veel plezier!

Groetjes,