October 2017

Laatste dagen Endulen, safari en vakantie   (published in Tanzania)

October 27, 2017 by   Comments(0)

De laatste 2 dagen in Endulen waren vrij rustig voor ons. Op zaterdagochtend hebben we de sieraden voor Kiki afgemaakt (een ketting en spiraalarmand). Na ongeveer 2 uur was het af en ik had wel zin om nog iets te leren, maar Kiki vond het wel best :). De rest van de dag bestond uit opruimen, inpakken, rondhangen, een zak lollies kopen om uit te delen en spelen met de kinderen.

Zondagochtend zaten we weer in de kerk wat wederom een mooie belevenis was, ondanks dat we er niks van konden verstaan. Na de kerk heb ik de laatste dingen ingepakt en konden we weer even rondhangen, lunchen, buiten spelen / rondhangen en rond 15.00u was de auto er. Ondertussen waren er nog wat cadeautjes voor ons en een ander gezin uit België dat hier eerder geweest is (kettingen, mooie slippers met kraaltjes en potjes honing). Als laatste deelde Kiki nog de lollies uit en die werden welkom ontvangen. Zoals elk afscheid was ook dit dubbel. In 2 weken raak je aardig gewend, maar (voor mij dan) is het ook te kort om echt iets op te bouwen (vooral voor het lesgeven). Het voordeel is van deze keer is dat het geen hartverscheurend afscheid was (hoewel natuurlijk jammer om deze mooie mensen en kinderen zo snel weer te verlaten).

Na ongeveer 1,5 hobbelen kwamen we weer op een gladde weg, wat een luxe! Eenmaal in Karatu stond onze gids voor de safari van maandag op ons te wachten. Dat voelde letterlijk en figuurlijk als een andere wereld, nu zijn we weer echt toeristen. Hij had alles netjes geregeld (b&b, restaurant voor avondeten, plek voor lunchpakketjes) en zelfs nog een verrassingsbezoek aan een 'cultural center'. Die verrassing was vrij ongemakkelijk: het waren verschillende stammen (Maasai, bosjesmannen en nog een) die hun traditionele huisjes en hun dans en zang lieten zing. Telkens met een vriendelijk doch zeer dringend verzoek van de gids om foto's te maken (vooral voor zijn website leek het, jammer dat het zelf altijd zo serieus kijkt als hij op de foto staat). Het enige leuke vond ik dat ik nog een keer een pijl en boog kon proberen. Dat was helaas wat minder succesvol dan de vorige keer, maar wel leuk. 'S avonds voor de verandering (en omdat we nu toch toerist zijn) pizza gegeten en in ons hemelbed gaan slapen.

Maandag om 6.00u ging de wekker alweer, tijd voor de safari! Voordat we eindelijk in Tarangire national park waren, was het een paar uur verder. Onderweg stopten we (weer een verrassing) bij een aantal souvenirwinkels langs de weg. Bij de tweede (bijna hetzelfde als de anderen) heeft Kiki nog een cadeautje uitgezocht en ik iets voor mezelf. Hoewel ik heb afgedongen, was het waarschijnlijk toch vrij duur, maar goed, daar zijn we toerist voor :).

Het park was gelukkig al een stuk groener en mooier dan bij de vorige safari. Al snel zagen we van heel dichtbij een olifant. Later nog veel meer olifanten gezien. De bekende brede Baobab bomen vind je hier ook veel, waardoor de omgeving nog mooier wordt. Verder zagen we veel zebra's en wildebeasts (die leven vaak samen omdat de zebra's een goed zicht en geheugen hebben en de wildebeasts een goede reuk - tot zover Freek in het wild). Ook werden we beloond met - op enige afstans - een groep leeuwen die lag te luieren onder een boom. Later zagen we ze nog iets dichterbij toen we van een andere kant langsreden. Voor de lunch gingen we naar een picknick plek, maar toen een aap 3 seconden na het openen van mijn lunchdoos al een broodje had gepikt, vond Kiki het wel een goed idee om in de auto te eten :).

Na deze geslaagde safari stapten we over in de auto met Regan van Projects Abroad. We reden weer terug naar Arusha voor een nachtje bij het gastgezin waar we ook de eerste nacht hadden geslapen. Hier konden we heerlijk genieten van aan warme douche, weer zo'n luxe!

Dinsdagochtend hebben we lekker rustig aan gedaan. Beetje huiswerk maken, relaxen en na de lunch werden we opgehaald om naar onze laatste bestemming te vliegen: op naar weer een andere 'wereld' in Zanzibar.

Laatste dagen Endulen, safari en vakantiehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439119/laatste-dagen-endulen-safari-en-vakantie
Laatste dagen Endulen, safari en vakantie

Week 2 op school   (published in Tanzania)

October 20, 2017 by   Comments(2)

Maandag

Vanwege Saint Luke Day op woensdag, staat alles in het teken van de voorbereidingen. Dit betekent vooral de dansjes en liedjes herhalen en verder enige chaos. Het lukt niet echt om 'gewone' lessen te doen. Wel gaan we vandaag eindelijk de vlaggetjes maken. Kiki heeft met haar klas in Nederland al een keer vlaggetjes gemaakt en nu zijn de kinderen van klas A en B in Tanzania aan de beurt. Je merkt goed dat de kinderen graag het voorbeeld overnemen en wat minder zelf bedenken hoe ze het vlaggetje versieren. Het plezier is er niet minder om en alle kinderen doen hun best om er iets moois van te maken.
Voorbereidingen st luke day

Dinsdag
Dinsdag begint niet heel gunstig: na het wegbrengen van de borden naar de keuken maak ik een verkeerde stap. Vervolgens zit ik op de grond met een pijnlijke linkerenkel. Al snel zijn er 3 mensen bezig om te helpen en ondertussen hoop ik dat het niet al te erg is. Lopen gaat op zich wel, maar ik ga toch maar uitrusten in plaats van naar school. Dan maar huiswerk maken met Kiki. Na de lunch hobbel ik nog even naar school waar ze weer bezig zijn met de voorbereidingen voor woensdag.
Na school hadden we al een bezoekje aan het Endulen Hospital gepland staan, op uitnodiging van een Nederlandse arts die hier 2x per jaar 2 maanden vrijwillig werkt. Na een korte controle van mijn enkel (niks ernstigs aan de hand, gewoon rustig aan en indien nodig pijnstillers), krijgen we een rondleiding. Het is een vrij eenvoudig maar toch groter en beter dan verwacht. Er zijn totaal 100 bedden, verschillende afdelingen, een grote en een kleine operatiekamer, een soort gastenverblijf (ook voor de medische vrijwilligers van Projects Abroad). De patiënten zijn vooral Maasai die soms dagen lopen om hier te komen. Zo komen er vrij veel vrouwen om hier te bevallen en sommige blijven een paar weken, maar vaak gaan ze a 1 dag na de bevalling weer naar huis (meestal weer lopend...). Een paar weken geleden heeft de Nederlandse dokter met succes de eerste keizersnede uitgevoerd. Een andere 'luxe' die ze binnenkort hebben is een bloedbank, met behulp van een koelkast uit Nederland. Donoren werven doen ze o.a. in de kerk (met motivaties zoals 'wat als jouw kind aangevallen is door een leeuw...'). Dit waren weer veel bijzondere indrukken.

Woensdag
De ochtend is weer gevuld met oefenen oefenen oefenen :). Verder proberen we te helpen met alles klaar te zetten, zoals de vlaggetjes ophangen en banken buiten zetten. Rond 12 uur komen de eerste ouders binnen druppelen terwijl de kinderen onvermoeid (doch enigszins bezweet) het dansje oefenden). Als de meeste ouders er zijn gaan ze in de klassen de werkschriftjes van de kinderen bekijken. Daarna volgt het optreden met de liedjes en dansen wat erg leuk is voor zowel de kinderen als de ouders. Daarna begint de 'parent meeting' die uiteindelijk ruim 3 uur duurt. Ondertussen gaan we lunchen en daarna neemt Mepu ons mee naar een vrouw die een paar honderd meter verder woont om sieraden te maken. Ze woont in een heel eenvoudig huisje zoals de meeste mensen hier. Ze maakt allerlei bijzondere Maasai sieraden van kleine kraaltjes maar ook simpelere modellen. Ik probeer een spiraalarmbandje te maken en Kiki gaat aan de slag met iets grotere kraaltjes om een ketting te maken. Na een uur wordt Kiki afgeleid door het voeren van de koeien en geiten buiten en gaat ze daar kijken. Ze wil ook wel met een stok de dieren tikken... Vervolgens mag ze even rondkijken in een ander huisje/hokje buiten. Zodra ze haar hoofd naar binnen steekt, begint er een kind (ongeveer 1,5 jaar) heel hard te krijsen. Sommige kinderen zijn hier echt bang van blanke kinderen (de meeste niet hoor, die zijn gewoon nieuwsgierig). Zaterdag gaan we weer verder met de sieraden, want voor vandaag is het weer mooi geweest.

Donderdag
Vandaag is het weer een 'gewone' lesdag, maar iedereen moet weer even inkomen. Met redelijk succes doen we vandaag een rekenles met fruit (2+3 apples, 1+4 bananas, etc.). Daarna proberen we een som met kinderen als het aantal (dus 7 kinderen naar voren en dan vragen of iemand er 5 van wil maken). Dat gaat niet gelijk goed, maar na 3 keer lukt het toch aardig.
Daarna doen we met Sue mee in klas B met spelletjes. In groepjes spelen ze memory, domino of maken ze een puzzel. Dat gaat erg goed en ze vinden het ook heel leuk. Af en toe moeten we een beetje ingrijpen, maar minder dan gemiddeld :).

Na de lunch gaan we met Mepu mee naar zijn dorpje. Hij woont in een Maasai dorp met vooral traditionele 'boma's' (Maasai hutjes) die verspreid over een aantal heuvels staan. Het is bijzonder om te zien hoe eenvoudig ze leven. Kiki maakt al snel nieuwe vriendjes en loopt lekker rond om van alles te ontdekken (hutjes, geiten, takken, enz). Ook mogen we proberen om met de pijl en boog te schieten. Voor Kiki is het wat lastig, maar - al zeg ik het zelf - bij mij ging het best goed. Zeker als het touw van de boog opnieuw gespannen is, komt de pijl aardig ver. Mijn doel is om de boom te raken en dat lukt! De volgende pijl blijft zelfs in de boom steken :). Mepu probeert het ook, maar het lukt hem niet (hopelijk schaadt dat zijn reputatie niet al te veel... haha).

Vrijdag
Vandaag alweer de laatste schooldag voor ons. Ik wist dat 2 weken erg kort zou zijn want we zijn net een beetje gewend. Gister was Kiki nog in tranen omdat ik zei dat we al bijna weg gaan. Ze wilde ook niet meer op safari (aanstaande) maandag en niet meer naar Zanzibar (3 dagen). Na gisteravond gepraat te hebben leek het al beter en vanochtend zei zei 'mama, ik heb nagedacht en het is goed, ik wil ook die andere dingen doen'. Mooie start van de dag :).

Op school hebben we in de ochtend in beide klassen een tekenopdracht gedaan. Ze kregen een blaadje met 6 cirkels en daar moesten ze iets mee tekenen. De eerste paar hebben we voorgedaan (gezicht, zon, bloem) en daarna mochten ze zelf kiezen. Ze vonden het in het begin best lastig om zelf iets te verzinnen en er kwamen veel dezelfde dingen uit, maar ze waren erg ijverig en redelijk stil. Dus weer een klein succes!

Na de lunch hebben we vooral lekker gedanst buiten op K3 liedjes. Kiki wilde graag bewegingen voordoen dus dat werd een leuke show met veel gekke dingen. Ze ging wederom mee met de schoolbus om een deel van de kinderen thuis te brengen. En dat was het alweer, onze tijd met deze leuke kids!

Morgen gaan we de sieraden afmaken, inpakken en waarschijnlijk nog even buiten spelen met de kids die hier wonen. Zondag kunnen we nog een keer naar de kerk en dan na de lunch vertrekken we naar Karatu. Hier slapen we 1 nachtje en dan gaan we maandagochtend vroeg in de herkansing met de safari, deze keer in Tarangire national park ('the most underrated park in Tanzania' dus dat komt vast goed!).

Week 2 op schoolhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/439042/week-2-op-school
Week 2 op school

Weekend - safari, kerk en Maasai markt   (published in Tanzania)

October 15, 2017 by   Comments(2)

Zaterdag

Samen met Kiki en Sue (een andere vrijwilliger) hadden we een safari geregeld naar Ndutu, waar we uiteraard hoopten op veel wilde dieren. Helaas kwamen we er niet heel veel tegen, we hebben vooral de olifanten en de leeuwen gemist. Wel zagen we veel gazellen, een aantal keer giraffen, een paar zebra's, een paar apen en nog wat kleine dieren. Het grootste gedeelte was vooral flink hobbelen in de jeep en kijken over de uitgedroogde vlakten. Misschien kunnen we volgende week een ander gebied proberen en als er nog vrijwilligers uit Arusha mee willen, kunnen we de kosten voor de auto delen. Maandagavond komt de gids ons ophalen om zijn familie te ontmoeten en ons een cadeautje te geven. Zo'n ontmoeting maakt het zeker goed.

Zondag
Omdat we in een soort katholieke gemeenschap wonen, gingen we uiteraard naar de ochtendmis in het kerkje vlak achter ons huisje. Father Albano (ook onze 'gastvader') ging de mis voor in het Swahili dus dat was lastig te volgen, maar het was zeker mooi om bij te wonen en het koortje zong erg goed.

Na de mis zijn we naar de lokale Maasai markt gegaan. Dat was weer een hele bijzondere belevenis. Het was op een grote kale vlakte waar de Maasai allerlei dingen verkochten. We begonnen met het kopen en eten van een stuk geitenvlees (dat is een traditie als je naar de markt gaat en het is best lekker). Gelukkig hadden we een Tanzaniaanse man die ons hielp met alles, dat hadden we zeker nodig (hij spraak goed Engels, Swahili en ook Maasai). Vervolgens gingen we op zoek naar wat sieraden voor Kiki en mij. De verkopers hebben vaak gewoon een paar stokken of een kleed met hun spullen. Of ze lopen gewoon rond. Onze 'gids' zei dat we vooral niet zelf iets moesten kopen en dat hij voor ons onderhandelden. Dat was zeker erg fijn. Toen we eenmaal ergens stil stonden om te kijken kwamen er al snel anderen verkopers bij. Veel mensen kwamen ook gewoon even langslopen om naar Kiki en mij te kijken, we vallen natuurlijk wel op (per minuut voelde ik mij witter, hihi). Toen ik even alleen stond, kwam een oude Maasai man die opvallend goed Engels sprak een praatje maken. Heel beleefd vertelde hij dat hij eerder mij niet aan had gesproken om anderen niet in de rede te vallen. Hij wilde gewoon even kennis maken en ons welkom heten, mooi toch! Naast een paar sieraden kon ik het niet laten om een paar 'shuka's' te kopen, van die mooie doeken die de Maasai dragen. De rest van de middag doen we rustig aan. Komende week hoop ik zoveel mogelijk te kunnen doen op school. Na schooltijd kunnen we misschien nog wat lokale activiteiten doen, zoals met Mepukori (een lokale Maasai man die de vrijwilligers helpt) mee, bij iemand thuis sieraden maken, misschien nog langs het lokale ziekenhuis (een Nederlandse arts die hier regelmatig komt nodigde ons daarvoor uit na de kerkdienst) en wie weet wat er nog meer voorbij gaat komen!

Weekend - safari, kerk en Maasai markthttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438910/weekend-safari-kerk-en-maasai-markt
Weekend - safari, kerk en Maasai markt

Teacher, teacha!   (published in Tanzania)

October 15, 2017 by   Comments(0)

Teacher, teacha!

Na 3 dagen 'echt' lesgeven raken we langzaam een beetje gewend. Het is vooral lastig om goed in te schatten wat de kinderen aan kunnen en hoe lang je met iets bezig bent. De kinderen op deze school gaan sinds begin dit

Woensdag
Woensdag was onze eerste echte lesdag en het begon gelijk chaotisch omdat meeste Julius afwezig was (zijn huis was ingestort dus hij moest onderdak regelen voor zijn familie). Zonder hem is het net even minder geregeld, maar we hebben ons best gedaan en kregen wat hulp van de juffen.

We begonnen in klas A met Engelse les waarbij we gebruik maakten van de ABC kaartjes die we hadden gemaakt (op elk kaartje staat een letter van het alfabet en een plaatje, bijv. A met een plaatje van Ant). De kinderen kwamen een voor een (of soms meerdere tegelijk, zo enthousiast waren ze) en dan mochten ze de letter noemen en vertellen wat er op het plaatje stond. Dat was toch wel lastig omdat ze de dieren die er op stonden (vooral zeedieren) niet echt kenden. Toen alle letters van het alfabet ophingen, kwam juf Kiki in actie met de aanwijsstok. De kinderen mochten een voor een naar voren komen en op aanwijzing van Kiki de letters noemen. Ze vonden het vooral leuk dat Kiki telkens iemand uitkoos.

In klas B hebben we een rekenles geprobeerd. Dinsdag hadden we bij een rekenles gekeken en ik had vergelijkbare sommen gegeven (10 + x = 12) maar die logica bleek toch wel lastig voor veel kinderen. sommige kinderen maakte er 22 van, sommige schreven zomaar wat op en een paar snapte het wel.

In de middag hebben we in klas B ook het ABC gedaan en konden we een stapje verder gaan door woorden met een bepaalde letter te bespreken. De kinderen moesten even inkomen, maar ze kwamen al snel op gang. Volgende keer kunnen we proberen of ze dit in hun schrift kunnen doen in plaats van klassikaal.

Donderdag
We begonnen met een volgende rekenles in klas B met iets makkelijkere sommen en nu kon bijna iedereen wel meekomen. Het zal zeker meer dan 2 weken kosten om echt in te komen en om er voor te zorgen dat iedereen goed kan meekomen. Misschien dat we volgende week met 2 andere vrijwilligers (die vooral meehelpen met bouwen) in kleinere groepjes de kinderen kunnen lesgeven.

In de middag hebben we een gebarentaalles bijgewoond en dat was erg leuk en leerzaam! Hopelijk blijven de gebaren een beetje hangen, hoewel Kiki er niet echt zin in had. De dove kinderen krijgen nu meestal elke dag een uurtje les in gebarentaal en de rest van de lessen doen ze in de gewone klas. Gelukkig wordt er gebouwd aan nieuwe lokale speciaal voor dovenonderwijs. Dan kunnen ook dove kinderen van andere scholen in de buurt hier beter onderwijs volgen.

Vrijdag
In de ochtend hebben we alle schoolspullen (schriften, potloden, gummen, etc) gegeven, dus een van de koffers is leeg. De meester vertelde dat er volgende week een soort ouderdag is (voor het eerst) en dat ze graag tekeningen willen maken op te hangen. Samen met een andere vrijwilligers heb ik plaatjes uitgezocht als voorbeeld voor de kinderen. Ondertussen was Kiki alleen met de kinderen in klas B bezig met sommen en tekenen op het bord. Om beurten mochten de kinderen naar voren komen en een antwoord op de som geven of iets tekenen (aldus Kiki).

Vervolgens gingen we in klas A aan de slag met kleuren. Alle kinderen kregen een leeg vel en een kleurpotlood. Ze kozen allemaal de slang om te tekenen. Als snel riepen ze 'teacher' en lieten ze hun creaties zien: meestal een hele kleine slang of een paar krassen. Ik heb toen veel kinderen geholpen om een grote slang te tekenen en gevraagd of ze de ogen en de tong wilde tekenen. Daarna mochten ze de slang versieren, maar ook dat was een grote uitdaging voor de kinderen om zelf te bedenken. Volgende week gaan we denk ik wat extra tekenoefeningen proberen.

In klas B werd geoefend met een dansje voor de ouderdag: een paar simpele bewegingen op een swingend liedje die vaak herhaald werden. Helaas kreeg ik Kiki niet zo ver om mee te doen...

Na de lunch gingen we met alle kinderen buiten sport en spel doen. We begonnen met de introductie van een nieuw spel 'Holland-Tanzania' waarbij de kinderen van een lijn (Holland) naar een andere lijn (Tanzania) moesten rennen (bij eerder vrijwilligerswerk heette dit spel 'Holland-Tanzania' en vroeger bij korfbal was het 'Nieuwerkerk-Gouda'). Daarna deden we een spel waarbij de kinderen in een cirkel liepen en ik in het midden opdrachten riep (zoals springen, stilstaan en schreeuwen). Aan het einde deed de meester het spel 'Mister Wolf what time is it' wat eigenlijk hetzelfde is als 'Moeder moeder hoe laat is het'.

Als afsluiter deden we met een aantal kinderen en wat volwassenen een spontane danssessie in een van de lokalen. Dit terwijl een groepje kinderen 'rustig' hun huiswerk aan het maken was. Kiki en ik mochten ook mee met het wegbrengen van de kinderen in de 'schoolbus' (een landrover met 2 lange banken achterin - zonder gordels uiteraard). Wat een mooie belevenis: Kiki had de grootste lol met de kinderen en begon eindelijk meer te praten (vooral 'no!' En ze probeerde Nederlandse woordjes te leren aan de kinderen). Het was ook bijzonder om de omgeving te zien en hoe de kinderen wonen (de meeste in vrij kleine huisjes en hutjes maar er waren ook wat grotere 'gewone' huisjes). Als extraatje vooral voor ons zagen we verschillende dieren onderweg: giraffen, apen en gazellen, een mini-safari dus.

Teacher, teacha!https://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438909/teacher-teacha
Teacher, teacha!

Beesten en chaos   (published in Tanzania)

October 11, 2017 by   Comments(2)

Beestenboel & Chaos in de klas

Na een prima vlucht met veel filmpjes zijn we eergisteren aangekomen in Tanzania. Hoewel Kilimanjaro International Airport iets groots lijkt is het een vrij klein en overzichtelijk vliegveld. De coördinator van ons project, Regan, stond ons al op te wachten met een Projects Abroad bordje. Met de auto reden we in het donker naar Arusha waar we de eerste nacht verbleven bij een gastgezin. Het laatste stukje was vrij hobbelig en door het donker hadden we geen idee waar we reden (Kiki en ik dan, de chauffeur wist het prima hoor). We stopten voor een grote poort en daarachter stond een enorm huis, zeg maar villa, waar we een mooi kamer met 3 stapelbedden en een badkamer kregen. Toch hebben we maar 1 bed gebruikt, dat vond Kiki wel zo fijn :).

Dinsdag haalde Regan ons weer op voor een korte introductie in Arusha op het kantoor. Nu konden we alles om ons heen bij daglicht bewonderen. De indrukken van het straatbeeld, het verkeer en de muziek deden mij denken aan Colombia: de kleurrijke winkeltjes - de een nog kleiner dan de ander, het enigszins chaotische verkeer en de swingende Afrikaans muziek. Ik kon direct ook 2 belangrijke dingen doen: een lokale simkaart kopen (inclusief databundel) en langs de kleermaker. Kiki mocht eerst in een van die kleine winkeltjes een mooie stof uitkiezen (en ik mezelf inhouden om niet nog 10 lappen te kopen) en daarna bij de kleermaker maten opnemen en een model kiezen. Op de terugweg kunnen we het resultaat zien!

Na de lunch vertrokken we met een auto (ipv de bus - ik gok dat we meer dan gemiddeld bagage hadden en dat ze Kiki wilde ontzien) richting het bekende Ngorongoro natuurgebied. Deze tocht duurde zo'n 5 uur bij elkaar. Vanaf de ingang van het natuurgebied was het flink hobbelen op de weg maar het uitzicht werd alleen maar mooier, al bijna een safari te noemen. Eerst leek het op een soort jungle, daarna kwam je in de heuvels en opeens keek je recht de bekende Ngorongoro krater in. Daar stopte we even om van het uitzicht te genieten. Verder zagen we onderweg een olifant, zebra's, struisvogels, giraffen en koeien. Ook zag je regelmatig de herkenbare ronde huisjes van de Maasai en de hekken van palen voor het vee.

Toen het al bijna donker was, kwamen we eindelijk aan in Endulen. Dit is een dorp met allerlei kleine huisjes, hutjes, winkeltjes, een kerkje en 'onze' huisjes en het schooltje. Wij hebben een klein maar gezellig kamertje met een 1,5 persoonsbed, tafel, stoel en badkamertje. We konden al snel aan tafel met de 2 andere vrijwilligers en mensen die hier werken. Er was kippensoep, rijst, groentesaus en kip. Daarna snel wat spullen uitgepakt, muggennet ingestopt en lekker gaan slapen.

Vandaag (woensdag) was het tijd voor de introductie in onze nieuwe buurt. Mepu (een Maasai man van 26) liet ons een deel van het dorp zien, maakte regelmatig een praatje met bekenden en stelde ons voor. Mooi om te zien met hoe weinig je een winkeltje, kapper of café kunt starten.

We maakten ook kennis met de leraren en de kinderen op het schooltje. Het is een eenvoudig schoolgebouw met 2 lokalen en 1 kantoortje/dovenlokaal (er wordt nog gewerkt aan nieuwe lokalen voor dovenonderwijs). Er zijn ook 2 groepen: A en B. In groep A zitten de jongere kinderen die nog echt de basis zoals het ABC moeten leren. In groep B zijn ze al iets verder, maar het verschil tussen leerlingen is vrij groot. In groep B mochten we achterin even meekijken met de wiskundeles wat vooral bestond uit optelsommen. Kiki durfde zelfs al een antwoord op het bord te schrijven (met mama aan de hand).

Na de lunch (soort pannenkoeken/wraps met bonen of jam naar wens en ananas) hebben we K3 aangezet en zijn we met beide groepen gaan dansen. Ze maken dan gewoon een lokaal leeg en dan is er genoeg ruimte om te dansen. We hebben het dansje van Alle kleuren van de regenboog (een simpele versie) geleerd en dat ging op zich best goed. Van een ander gezin dat eerder hier was hadden ze Pinacolada geleerd (ook een dansje van K3) dus die hebben we ook even aangezet. Ik moet bekennen dat het nog wel even wennen is en het lijkt vrij chaotisch doordat de leraar en assistent regelmatig even weglopen. Als er dan even niks is, lopen de kinderen ook gewoon door de klas. Dan nog maar een liedje :).

Morgen gaan we proberen een Engelse les te doen in groep A (gelukkig gewoon het ABC, hoewel dat vast ook een uitdaging is) en rekenen in groep B.

Beesten en chaoshttps://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438841/beesten-en-chaos
Beesten en chaos

We zijn er klaar voor! Ok, bijna dan...   (published in Tanzania)

October 1, 2017 by   Comments(1)

Toen ik bedacht dat ik graag weer een keer zelf vrijwilligerswerk in het buitenland wilde doen, vond ik het eerlijk gezegd best normaal. En dat ik mijn dochter van 6 zou meenemen ook. Toch realiseerde ik me gaandeweg steeds meer dat deze reis wel degelijk heel bijzonder is, al helemaal voor een 6-jarige. Allereerst ben ik gewoon heel dankbaar dat ik dit mag gaan doen. Daarnaast heb ik zeker ook een gezonde spanning over hoe het allemaal zag gaan. Als moeder is het toch wel lastig om bepaalde gedachten los te laten (wat als ze ziek wordt, wat als ze het helemaal niks vindt, wat als...). Maar gelukkig overheersen het enthousiasme en de nieuwsgierigheid voor dit bijzondere avontuur.

Komende week ga ik nog even knallen met de laatste voorbereidingen en het inpakken: paklijkst compleet maken, laatste inkopen doen, alle reispapieren checken en zonodig printen, lesmateriaal voorbereiden, proberen een paar woorden Swahili te leren, misschien toch nog even wat spullen voor de kinderen daar meenemen. Oh ja, en nog het formulier invullen waarin Roy officieel toestemming geeft dat ik alleen met Kiki mag reizen :).

Vorige week mocht ik al even in de klas bij Kiki wat vertellen over wat we gaan doen. Dat was ook erg leuk, vooral de vragen die ze dan stellen (bijvoorbeeld 'waarom hebben alle kinderen kort haar?' of 'hoe heet de school' of 'hoe warm is het daar' - oeps, dat wist ik allemaal nog niet). De kinderen hebben allemaal een vlaggetje gemaakt en die gaan we daar in de klas ophangen. We willen in Tanzania ook een vlaggenlijn maken met de kinderen om weer mee terug te nemen.

De volgende blog komt waarschijnlijk uit Tanzania :)

We zijn er klaar voor! Ok, bijna dan...https://www.mytripblog.org/pg/blog/lieketerlouw/read/438652/we-zijn-er-klaar-voor-ok-bijna-dan
We zijn er klaar voor! Ok, bijna dan...