August 2016

Almost back!   (published in Tanzania)

August 6, 2016 by   Comments(0)

Na een geweldige maand in Tanzania zal ik vanavond helaas weer op Nederlandse bodem landen. Op dit moment zit ik te wachten in Londen op het laatste vliegtuig richting Schiphol. Het liefst pak ik weer het vliegtuig terug naar Tanzania aangezien een maand veel te kort was. Het is onvoorstelbaar hoe snel het voorbij is gevlogen. Het afscheid vannacht van iedereen was dan ook erg onrealistisch. Het huis waar ik verbleef voelde volledig als thuis. Erg jammer om dus weer naar mijn echte thuis te gaan, maar aan de andere kant is het ook wel weer leuk om mijn vrienden en familie weer te zien.

Afgelopen 2 weken heb ik nog veel leuke en interessante dingen meegemaakt. Zo zijn we naar hot springs gegaan waar we heerlijk gezwommen hebben. Het water was daar warm en super helder. De dag daarna zijn we naar grotten gegaan die vroeger gebruikt werden voor de slavernij. Het weekend daarop zijn we naar een koffie plantage gegaan en hadden we een carnival. De carnival was een soort sportdag waar verschillende groepen van de projecten van Projects Abroad het tegen elkaar opnamen. We hebben voetbal en volleybal gespeeld, maar ook was er touw trekken, zak springen en een eieren race. Helaas zijn wij als 4 weekse medisch project meerdere keren 2e geworden en hebben we niks gewonnen. Wel was het een super gezellige dag!

Op de doordeweekse dagen hadden we weer workshops over verschillende onderwerpen en hebben we de bijbehorende klinieken en ziekenhuizen bezocht. Een aantal voorbeelden zijn: baarmoederhalskanker, tropische ziektes, voeding en chirurgie. Een van de heftigere onderwerpen ging over FGM (Female Genital Mutilation). Dit is een van tradities van de Maasai stam om een vrouw 'volwassen' te maken. Ze snijden hierbij delen van de genitaliën van de vrouw weg om zo ervoor te zorgen dat ze minder plezier beleven en trouw blijven aan hun man. Meestal voelen deze vrouwen zich erg ongelukkig en ondergewaardeerd. Hierdoor zijn er al vele campagnes tegen FGM.

Ook zijn we op meerdere medical outreaches gegaan. We hebben weer meerdere ziekenhuizen/health centres kunnen helpen, maar ook een weeshuis. Alle kinderen krijgen altijd anti-worm pillen voorgeschreven aangezien dat veel voorkomend is door de slechte hygiëne. Ook hebben de weeskinderen vaak schimmelinfecties op hun hoofdhuid waar zij medicijnen voor krijgen. In dit weeshuis was er nog een meisje die een wond had aan de onderkant van haar voet. Achteraf bleek het veel erger te zijn dan we dachten. Het was een diepe vleeswond van ongeveer 3 bij 3 cm. Het verband wat er omheen zat, zat er al een week omheen en is nooit ververst. Het gevolg is dat er ook een infectie was ontstaan. Uiteindelijk hebben we haar met 4 vrijwilligers in de houdgreep moeten houden zodat onze dokter die mee was de wond kon schoonmaken en opnieuw verbinden. Wij hebben het weeshuis geadviseerd om met haar naar het ziekenhuis te gaan aangezien de wond er erg slecht aan toe was. Helaas hebben wij later te horen gekregen dat ze niet meer met haar naar het ziekenhuis zijn gegaan. Erg jammer, maar in ieder geval hebben wij het beste gedaan wat we konden.

Wat erg leuk was vorige week, was een basisschool die we hebben bezocht. Hier hebben we les gegeven over hygiëne en puberteit. Ik moest samen met anderen lesgeven aan de jongens klas, aangezien deze gescheiden zijn van de meisjes. Voor hen zijn de onderwerpen van puberteit allemaal nog nieuw en ongemakkelijk. Dit maakte het erg lachwekkend op sommige momenten.

Het meest bijzondere was dat ik een keizersnede heb mogen meemaken!! Het kindje van een 19-jarig meisje lag in een verkeerde houding waardoor natuurlijke geboorte niet mogelijk was. De baby eruit halen ging erg snel, terwijl het hechten veel langer duurde. Erg speciaal dat ik dit kindje geboren heb zien worden! Naast de keizersnede heb ik ook nog gezien hoe 2 vrouwen werden gesteriliseerd. Ook erg bijzonder! Zeker om te zien hoe klein eileiders eigenlijk zijn in verhouding met de baarmoeder die we hebben gezien tijdens de keizersnede.

Al met al, deze afgelopen 4 weken in Tanzania is een onvergetelijke ervaring. Ik mis de mensen en het land nu al! Ik ben zeker van plan om terug te gaan en nog veel meer moois te zien daar. Voor nu is het nog even wachten op Londen tot mijn laatste vliegtuig vertrekt naar Schiphol, terug naar Nederland...

Almost back!https://www.mytripblog.org/pg/blog/kimberlylangeveld/read/424433/almost-back
Almost back!