March 2016

Dirty Day   (published in Tanzania)

March 22, 2016 by   Comments(0)

Hej allesammen,

I fredags var vi en masse frivillige der "pjækkede" fra hospitalet for at tage på "Dirty Day," altså en dag hvor man får skidt under neglene.

Vi tog ud til Mugabe Primary School for at male klasseværelser. Det var meget sjovt, meget tilfredsstillende og meget meget varmt!

(Nadja og David leger.)

(Maler-John har fået fans.)

(Amanda er stolt af sit arbejde.)

(Vi fik næsten mere maling på os selv end på væggene.)

Dirty Dayhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/CarolineBjerke/read/416171/dirty-day
Dirty Day

Update   (published in Tanzania)

March 20, 2016 by   Comments(0)

Hej venner,

Det lidt tid siden jeg har skrevet sidst, så tænkte det måske var på tide med en lille update. Det bestemt ikke fordi der ikke sker noget, der er bare rigtig mange ting som så småt er ved at blive hverdag.

Jeg har tilbragt den sidste uge på Mwananyamalas minor theatre, hvor jeg har renset sår og bylder. Jeg havde primetime i torsdags hvor jeg havde en mand med et kompliceret benbrud og en masse store sår fyldt med dødt væv som skal pilles ud inden man kan rense og lukke til. Jeg fik lov at arbejde på egen hånd med en assistent klar til at hente jod, gaze og alt andet der skal bruges i den slags sager. Meget fedt!

Jeg har lagt kateter på egen hånd. - Så der var lige et hak mere til CV'et.

Jeg har fået banket, suget og iltet liv i en lille nyfødt dame ovre på Labour. Når jeg bliver træt i hovedet af lugtene som godt kan være lidt skarpe på minor plejer jeg at gå over på Labour for at snakke lidt med de andre frivillige som har bosat sig her. Inde fra fødegangen kom der en lægestuderende "løbende" ud med en lille dame med meget blå og kolde hænder og fødder. Vi fik suget hendes næse og mund fri for slim, banket og rystet hende for at løsne diverse luftvejsblokkere og så givet hende ilt. Efter kort tid trak hun vejret overfladisk, men havde ikke krafter til at bevæge sig -hverken gribe eller suttereflekserne var igang, hun ville ikke åbne øjene eller græde. Efter 15 intense minutter begyndte hun at røre lidt på sig og til sidst slog hun øjenen op og begyndte at vræle. Stor lettelse fra min side.

Så følte jeg mig lidt helte-agtig her den anden dag hvor jeg fandt en meget dårlig dame ude i venteværelset. Der var næsten ikke nogen patienter på det her tidspunkt. Jeg sprugte hendes to pårørende hvad der var sket og de blev ved med at sige "anaumwa," hun er syg. Heldigvis var der en mand i nærheden som kunne relativt godt engelsk og han kunne så oversætte for mig. Jeg forklarede hende at jeg rigtig gerne ville have hende på emergency og hentede en kørestol så jeg kunne få hende hurtigt og relativt smertefrit ind på stuen. Detviste sig at hun havde malaria, så hun fik drop, antibiotika og smertestillende. Jeg fik lov at skifte hendes IV bags og stikke hende i låret med smertestilleren.

Selvom hun ikke var en kritisk patient har jeg det alligevel rigtig godt med min egen indsats. Hun var meget taknemmelig og kyssede endda min hånd som tak, ikke at det er særlig fornuftigt eller sundt, men det er rart at blive værdsat.

Det var altså en masse forskellige gode oplevelser fra hospitalet. Jeg er så glad for at jeg fik lov at skifte fra Sinza og over til Mwananyamala.

I fritiden har jeg tilbragt rigtig meget tid alle andre steder end hjemme. Emma er på Zanzibar med kæresten så jeg er alene hjemme de her dage.

Lidt træls er det fordi jeg ikke føler mig så godt tilpas herhjemme. Der har været nogle rigtig uheldige situationer, hvor vores dada (housemaid) har givet mig skylden for at brænde maden på, og sidan da har vores mamma været meget obs på hvad jeg laver og hvad jeg gør og den slags... Det liv øv, men så det godt jeg har så mange gode venner der meget gerne vil byde mig velkommen i deres hjem.

Så har vi fået et indblik i den kriminelle side af samfundet. Nadja fik stjålet sin tele sidste lørdag på natklubben Maisha og siden da har vi været på politistationen for at få den eftersøgt. Ifølge Nadja, Amanda og Idas mamma får tyven 15 år i fængsel for at stjæle fra en hvid person hvis han bliver fanget. Det synes jeg er lidt urart at tænke på og rigtig ulækkert at de selv skaber så stor forskel mellem de hvide og de sorte.

Så altså en masse gode og interessante oplevelser på hospitalet. Nogle lidt træls på hjemmefronten, men rigtig mange gode ting med venenrne.

Updatehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/CarolineBjerke/read/415994/update
Update

Et par oplevelser på Mwananyamala   (published in Tanzania)

March 9, 2016 by   Comments(0)

Hej venner,

Emma og jeg har netop afsluttet vores fjerde dag på Mwana. Sikke nogle dage!

i mandags startede vi på Peadiatric, som er delt op i tre afdelinger. Børn med brændsår, børn med sygdomme (de har alle malaria) og så er der en lille stue med severe cases.

Vi startede dagen med at gøre os nyttige og rense brændsår hele morgenen. Børnene skriger og de hader dig virkelig, men for mødrene er du en saint og det er rat at få noget for hånden.

Efterfølgende blev vi lidt hovedkulds kastet ind i en sag med en dreng med hjertestop. Lægerne lagde drop og vi gav ham mediciin, væske og ekstra blod. Ingen vidste præcis hvad han fejlede og i lang tid trode vi det var leverbetændelse. Vi (mzunguerne) skiftedes til at give hjertemassage (hvilket i princippet er nyttesløst for de har ingen defibrillator) og ilt. Vi arbejde på ham i over en time, men måtte desværre stoppe og se i øjenene at han ikke stod til at redde.

Det er frustrerende! Det viste sig efterfølgende, at han for et par dage siden havde fået opereret sine mandler ud, samtidig med at han har haemophilia (han er bløder). Her i Afrika lægger man ikke den slags patienter til observation, i tilfælde af at operationssårene springer op. Derfor kom han for sent i behandling, ingen vidste hvad han fejlede og han endte med at dø på baggrund af blodmangel. - Man bliver pludselig meget glad for det danske sundhedssystem.

Det var hårdt og jeg har haft det rigtig svært ved at acceptere at det desværre er den slags der sker her i Afrika. Og liv her betyder bare ikke det samme som det gør det derhejemme.

Meeen de sidste to dage har Emma og jeg mere været mammas end vi har været læger. To dejlige svesker er nemlig blevet afleveret på hospitalet tideligt tirsdag morgen og vi venter på at socialforvalteren skal komme og tage dem med til en børnehjem.

Et børnehjem her er ikke fedt og alle der hører om deres skæbne svarer bare "pole sana," som betyder noget i retning af "det beklager jeg meget."

Men kæft de er søde! - Min lille skat hedder Angel (jeg har IKKE døbt hende), hun er en lille tyksak, hun er lige ved at få tænder i unddermunden og vi træner i hærdigt på at lære at gå.

Jeg overvejer kraftigt at sponsere hende så hun kan få ordentlig med tøj, mad og uddannelse. Vi har også været ude og købe tøj og kangaer til dem så de har lidt at skifte mellem og noget der kan holde dem varme.

(mig og Angel.)

(Emil og sveske nummer to som hedder noget meget afrikansk... vi kalder hende Esther.)

Et par oplevelser på Mwananyamalahttps://www.mytripblog.org/pg/blog/CarolineBjerke/read/415236/et-par-oplevelser-p-mwananyamala
Et par oplevelser på Mwananyamala

Outreach 2.0   (published in Tanzania)

March 6, 2016 by   Comments(0)

Hej allesammen,

Det har været nogle begivenhedsrigedage her på det sidste. Vi jo lige kommet tilbage fra safari, Emma og jeg er startet på Mwananyamala Hospital og idag har vi så være på medical outreach igen.

I dag havde vi til opgave, at udele vitaminer samtidig med at vi tjekkede børnen for fungi og ringorm. Over halvdelen er ramt af svamp, det er næsten lidt uvirkeligt. Men så det jo heldigt at alle kommer i behandling straks efter vi har diagnosticeret dem.

Efter alle børnene havde spist deres piller, og de som havde infektioner var blevet skrevet op til behandling var der fri leg. - Det består mest af os der tager billeder af dem og de går helt amok. Men vi fik da også løbet om kap (den lille sveske der sidder på skødet af Emma faldt desværre og slog sig lidt) og jeg lærte dem "hoved, skulder, knæ og tå" på swahili. Det var en stor succes!

(Børn står i kø til at blive skrevet op til medicin.)

(Eleri noterer alle syge børns navne, alder, klasse, køn og hvor på kroppen problemet er observeret.)

(Fri leg!)

(En lille såret kriger.)

(Vi laver slangen.)

Outreach 2.0https://www.mytripblog.org/pg/blog/CarolineBjerke/read/414955/outreach-20
Outreach 2.0

Første dag på Mwananyamala   (published in Tanzania)

March 3, 2016 by   Comments(0)

Hej,

Emma og jeg har idag haft første dag på regionshospitalet Mwananyamala i Dar es Salaam. Det er her de fleste andre frivillige også arbejder.

Hospitalet er meget større end Sinza, som måske er på størrelse med Mwanas venteværelse plus lidt :P - Jeg skal nok se om jeg snart kan få taget nogle flere billeder så I kan se det.

Men so far må I nøjes af disse to: Emil (en anden frivillig fra Viborg) fortalte os at dette værelse er deres 1. Operationsstue, men fordi sengen er i stykker kan det ikke bruges… Det er meget typisk Afrika!

Og her ser i så Emil, Emma og mig som er ved at gøre os klar til at overvære (for mit og Emmas vedkommende) vores første kejsersnit. Emil havde set det før. Han er generelt meget in to it all, og tager nogle ret store ansvar på sig til tider. Ovre på Labour har han før prøvet at tage sig af barnet straks efter fødslen, så derfor fik han også her ansvaret for at tage sig af den lille dreng der heldigvis kom rigtig fint igennem det hele.

Inden vores Major Theatre eventyr blev Emma, Debbi (50 år gammel sygeplejerske fra Florida, som bare var med for sjov) og jeg vist rundt af Marco, som viste os lidt af hvert bl.a. lighuset som var meget grænseoverskridende men også rigtig spændende at se. – Jeg tror og håber vi i Danmark behandler vores døde med lidt større respekt end man gør her.

Det har altså været en begivenhedsrig dag for os. Og på nogle få timer føler Emma og jeg allerede, at vi har oplevet mere på Mwana end vi har gjort på en måned på Sinza.

Første dag på Mwananyamalahttps://www.mytripblog.org/pg/blog/CarolineBjerke/read/414669/frste-dag-p-mwananyamala
Første dag på Mwananyamala

Safari !!   (published in Tanzania)

March 2, 2016 by   Comments(0)

Hej alle sammen,

Så har vi været 11 dejlige mennesker afsted på safari i fem fantastiske dage. Vi tog hjemmefra tidelig torsdag morgen for at tage en bus 12 timer fra Dar es Salaam til Arusha … ingen aircon nej.

I Arusha sov vi på en lille hjemmehyggelig lodge ved navn Songota Falls Lodge, som vi vist alle varmt anbefaler til alle der ligger vejen forbi Arusha for en nat eller to. Mammaen var dejligt hjertevarm og man spiste hvad hun havde lyst til at servere. - Det indebar tit hjemmedyrkede avokadoer.

(Her sidder vi og er lidt trætte den første aften)

Her ses et par gode morgen-stemningsbilleder:

Morgenen efter gik turen mod Tarangire National Park. Her så vi elefanter helt tæt på. Vi så rigtig mange impalaer, smuk natur, baobabtræer, to løvinder der lå i læ for solen og en masse andet.

Om aftenen ankom vi til et lille hyggeligt sted in the middle of no where hvor vi havde 3G – Liv og glade dage! Jeg har ingen anelse om hvad det hed, men det var enormt hyggeligt. Vi sov i nogle små iglo lignende hytter hvor der netop var plads til to senge.

Morgenen efter stod vi tideligt op for at se solopgangen. Det har faktisk været seks dage med solopgang. – Så smukt!

(Vi blev rigtig gode venner med vores vagthunde, som senere viste sig at have lopper - Surprise!)

Dernæst gik turen mod Ngorongoro National Park og videre ind i Serengeti. På vejen mødte vi en Masailandsby som vi besluttede os for at besøge. Det var lidt en oplevelse – Alt fra toilettet til husene og helt til skolen er så milevidt anderledes fra vores levemåde.

Marias og min ”buddy” (ham I ser i midten her) insisterede på at holde mig i hånden hele vejen igennem og til slut bad han om ikke jeg ville blive, gifte mig med ham og lære ham at tale dansk … Jeg sagde nej.

(Grænsen mellem Ngorongoro National Park og Serengeti.)

Om natten sov vi i telte midt på savannen… Det var meget anderledes. Der var nogle squat-toiletter, to bade, et lille køkken hvor vores kok lavede rigtig god mad til os og så blev det serveret for os i et meget mørkt og skummelt ”spisehus” hvor der løb rotter rundt over hovederne på os…

Ved ankomsten fik vi at vide t vi skulle lade alt med blive i bilen fordi det tiltrak dyrene. De fortalte os at det var vigtigt vi ikke lod noget stå ude for hyænerne ville stjæle det i løbet af natten. Og kunne vi i øvrigt se det kæmpestore træ der var væltet derovre? Det var en elefants værk … åh tak, kan jeg bare sove i bilen? I løbet af natten vågnede vi til lyden af grinende hyæner og tæt på kunne man mærke at der gik dyr omkring i vores lille camp på udkig efter godter.

(Det er ikke mit telt, det var et der allerede var der da vi ankom.)

Morgenen efter vågnede vi alle og havde det faktisk helt udmærket. Vi tog afsted klokken lidt i seks for at se solen stå op endnu en gang, og dernæst ud på safari igen. Vi så flodheste, hyæner, shakaler, løver, bøfler og aller vigtigst en leopard helt tæt på. – det var lidt en drøm jeg har haft helt tilbage fra Kenya der gik i opfyldelse.

Efter frokost forlod vi atter Serengeti og kørte tilbage til Ngorongoro National Park hvor vi igen skulle overnatte i telte. Nadja flippede lidt ud over de store grimme Marabou storke, tror lidt den angst forsvandt da vi fik nattebesøg af 10-15 store afrikanske bøfler, som synes at græsset var aller bedst netop der hvor Emma og jeg havde slået vores telt op. Vi vågnede om natten og kunne mærke når de hæv græsset op lige bag ved os. Det var rigtig uhyggeligt i øjeblikket, men nu er det jo bare en helt vild og flippet historie.

(Marco og Amanda sætter telt op.)

(Fyraften!)

Om morgenen tog vi atter tideligt afsted, denne gang gik turen ned i Ngorongoro krateret. Jeg tror aldrig jeg har set noget så smuk og/eller vidunderligt i mit liv. Det var ubeskriveligt. Her så vi næsehorn, som var det sidste vi manglede for at se The Big Five (vi så dem jo også dengang i Kenya, men det er stadig sjovt (The Big Five: Løve, elefant, leopard, næsehorn, bøffel.)). Største forskel i faunaen her i forhold til de andre to steder var at der overalt stod enten zebraer, antiloper (impala, eland osv.), gnuer eller bøfler og græssede.

At køre nede i krateret er en helt uforglemmelig oplevelse og vi var alle helt overvældede af skønheden og meget høje på livet.

(Vi slår maver efter endnu en dejlig frokost på vores sidste campingsite.)

(Et lille kort over hvor vi opholdt os de sidste to dage.)

Det har altså været nogle meget begivenhedsrige dage, hvor vi er kommet helt tæt på den afrikanske natur.

I morgen starter Emma og jeg på endnu et nyt eventyr, vi har nemlig sagt farvel til Sinza Hospital og begynder fra i morgen at arbejde på et af de større regionshospitaler hvor der forhåbentlig kommer til at ske lidt mere. Vi glæder os ihvertfald meget.

Safari !!https://www.mytripblog.org/pg/blog/CarolineBjerke/read/414580/safari-
Safari !!