September 2015

Time flies!   (published in Kenya)

September 10, 2015 by   Comments(1)

Zo, bijna bij het einde van de week aangekomen en tijd om alles te laten bezinken en uit te schrijven. Nog niet geland op Colombo zag ik overal al palmbomen, love it! Eenmaal aangekomen werd ik hartelijk ontvangen door de taxi chauffeur die een bordje vast had met mijn naam erop (of eigenlijk mijn doopnamen, thanks to my mom. De hele week mogen uitleggen dat overal Margaretha staat, maar ik eigenlijk Stephanie heet..) Anyway, hij bracht mij naar het hotel wat 3 uur rijden was. Of eigenlijk maar 1, max 1,5 uur hoorde ik later. Ik vertelde tegen mijn collega in Sri Lanka dat het zooo druk was op de weg en we er zo lang over hadden gedaan. Waarop zij verbaasd zegt; oh, is hij niet via de snelweg gegaan? uh nee ik heb ongeveer nu al heel Sri Lanka gezien. Owja, met vrijwilligers gaan we altijd binnendoor, worden ze gelijk ondergedompeld in de cultuur van Sri Lanka. Right, het enige waar ik in dommelde was in slaap.

Goed, eenmaal aangekomen bij het hotel kwam het volgende punt. Want ik zou hier al mijn collega's ontmoeten, maar hè niemand draagt een  bordje met daarop zijn naam en Projects Abroad, dus was het nog knap lastig iedereen bij elkaar te zoeken ;-).

Op maandag zijn we begonnen met projectbezoek. We hebben een aantal lesgeef en sociale projecten bezocht. Wat ik in mijn vorige blog al schreef, het is heerlijk om al die gezichtjes te zien, en ze verbaasd naar ons te zien kijken en trots te horen uitleggen hoe ze heten en hoe oud ze zijn. Op 1 lesgeef project waren 3 vrijwilligers aan het werk. Een Mexicaanse vrijwilliger blijft 5 maanden, en geduldig nam hij alle woordjes steeds opnieuw met ze door. De andere vrijwilligerster was net 2 dagen aangekomen en was bij de kleintjes geplaatst. Ze leerde ze tellen en kleuren te herkennen. De andere vrijwilliger had lang blond haar en dat vonden de leerlingen (met name de meiden) nog het meest interessant ;-) De lerares zei al dat de leerlingen met alle plezier hun dictee door hem laten nakijken.

Op dezelde dag gingen we langs bij een Ayurveda ziekenhuis. Binnen het ziekenhuis doen ze alles met olieën en natuurlijke geneeswijzen. Super interessant om te zien en natuurlijk heel anders dan we gewend zijn van de Westerse geneeswijze. Na het bezoeken van 2 gastgezinnen zat de eerste dag erop.

Wow, toen kwam dinsdag. Om half 8 stond ons busje weer klaar om ons weg te brengen. En hé het was maar iets van 170 kilometer, maar hé het is Sri Lanka en deden we er dus ruim 3 uur over. Maar toen kwamen we wel uit bij een dierenkliniek en een farm met baby konijnen. Mijn dag was weer helemaal goed.

De afgelopen dagen hebben we nog een IT centre bezocht, aantal ziekenhuizen en andere sociale projecten. Waar het op neer komt is dat het een super interessante, leuke, gezellige week is. Waardevol om alle projecten en gastgezinnen te zien (en die zijn me toch leuk! Tonnentje rond kom ik terug ;-) Bij iedere gezin moesten (ja moesten) we thee blijven drinken en hadden ze allerlei cake en taartjes gemaakt en bananen meenemen. Ik snap het wel, als je een hele boom in je tuin hebt staan, ben je blij dat je een trosje bananen kwijt kunt ;-).

Zaterdag gaan we richting Kandy en zien we hopelijk nog wat meer van Sri Lanka.. Zondag is het dan weer tijd om terug te gaan en al mijn ervaringen te delen met aankomende vrjiwilligers :)

Time flies!https://www.mytripblog.org/pg/blog/svandommele1/read/404368/time-flies
Time flies!