February 2015

mijn eerste 2 weken in Nakuru   (published in Kenya)

February 11, 2015 by   Comments(0)

Na 2 weken hier te zijn, mijn eerste blog. Na een fijne vliegreis naar Kenia, kwam ik aan op het vliegveld van Nairobi. Het was al meteen lekker weer om 7 u in de ochtend, dus de zon en de geur van zweet kwamen me tegemoet. Na 4 u reizen met de taxi en openbaar vervoer was ik dan eindelijk in Nakuru: een mooie, maar erg drukke stad. Het valt wel meteen op dat iedereen je aankijkt omdat je blank bent. Daar ben ik ondertussen wel aan gewend, maar iedereen kijkt je aan en wijst naar je alsof je een beroemheid bent;)

Overal waar ik naar toe ga, ga ik te voet of met een matatu( soort busje waar je met 15 mensen in zit. Het is blijkbaar ook heel normaal dat er een volwassene op je schoot komt zitten, de eerste keer dacht ik dat het een grap was, maar niemand lachtte of keek op.)

Mijn gastgezin is super. ik woon samen met een andere vrijwilliger(deens) bij een oud stel en hun kleindochter. Het huis is best groot voor afrikaanse begrippen. Ook word er lekker gegeten bij mijn gastgezin, wel bijna elke dag rundvlees met botten:(. Ontbijt is vooral uitgebreid in vergelijking met Nederland. Vaak eten we wentelteefjes, toen ik dat wilde vertalen naar Engels, maakte ik er wentelbitches van, niemand die wist wat ik bedoelde haha!

De andere vrijwilligers zijn allemaal Deens, maar erg gezellig! in het weekend gaan we met zn allen zwemmen of uiteten( wat je hier uitgebreid doet voor ong 10 euro of minder).

Ik heb nu 1.5 week gewerkt in het ziekenhuis op de afdeling medicijnen. Tijdens mijn rondleiding in het ziekenhuis zag ik al meteen een bevalling, die zag ik niet aankomen toen ze me de verloskamer wilde laten zien.

Het is hier zo anders in het ziekenhuis. iedereen ligt op een grote zaal en patienten delen hun bed vaak. Dus 2 patienten liggen voet aan hoofd in een 1 persoonsbed. Heel raar. Vooral als je met iemand het bed deelt die stervende is, wanneer iemand overlijd word er een deken over gelegd en word het lichaam opgehaald wanneer de mensen van het mortuarium tijd hebben, tot die tijd ligt er dus een patient met een overleden persoon in bed!! Als vrijwilliger mag je hier wel veel doen aan verpleegtechnische handelingen, veel sneller dan in Nederland dus ik leer er heel veel van. Af en toe hebben we een soort uitstapje met de medische vrijwilligers. De laatste keer gingen we naar een schooltje om daar ringworm en wondjes te behandelen. Was echt heel erg leuk!

Vandaag ben ik op de afdeling Pediatrics(kinderen van 0-2 jaar) begonnen. Zo schattig al die kindjes:)

Waar ik ook heel erg aan moet wennen is dat ze hier heel gelovig zijn, vooral mijn gastgezin. Ze vroegen of ik mee wilde naar de kerk, ik dacht dat vind ik wel leuk om eens te zien. Het was zeker leuk om te zien, er word veel gezongen, maar de mis duurde 3 uur:O.
Het weekend erna vroeg mijn gastgezin of ik mee ging lunchen bij de pastoor. Ik dacht : Lunch, i am in! Wat zer er alleen niet bij vertelde was dat ze daarna nog 2.5 uur gingen bidden, de volgende keer pak ik wel een boterham ofzo, haha!

Maar ondanks alle dingen waar ik erg aan moet wennen en dingen die ik moet missen( mijn auto, kaas, paprika chips en nederlandse tv) heb ik het erg naar mijn zin!

Iedereen een fijne cv gewenst en tot snel!
liefs Marieke

mijn eerste 2 weken in Nakuruhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/mbeek/read/381930/mijn-eerste-2-weken-in-nakuru
mijn eerste 2 weken in Nakuru

Voorbereiding   (published in Kenya)

February 4, 2015 by   Comments(0)

Over een half jaar ben ik alweer bijna 2 weken in Kenia... Wat vliegt de tijd, en wat moet er nog veel gebeuren...

Nu ben ik volop bezig met deze voorbereidingen, informatie lezen, geld sparen en noem maar op. Op dit blog, maar natuurlijk ook via Facebook zal ik iedereen op de hoogte houden van de stand van zaken en natuurlijk de updates + foto's als ik er dan daadwerkelijk ben.

Inmiddels weer een week na mijn laatste bericht op Facebook, toen ik net de vluchtgegevens binnen had. Nu heb ik weer een aantal hele lange ingewikkelde mails binnen met enorm veel informatie en formulieren die ingevuld moeten worden. Blijkt toch even wat moeilijker te zijn dan ik had gedacht haha!

Maar ik heb er nog steeds enorm veel zin in!!!

Voorbereidinghttps://www.mytripblog.org/pg/blog/mboetsen/read/381009/voorbereiding
Voorbereiding