March 2013

Arbejslivet   (published in Kenya)

March 26, 2013 by   Comments(0)

Mit arbejdsliv i Kenya er bestemt anderledes end i Danmark! Først og fremmest arbejder jeg kun ca 5 timer om dagen, da jeg arbejder som frivillig. Så jeg møder normalt ind kl. 8-9 og så har jeg fri igen kl. 13. Men det er stadig ikke hårdt arbejde lige meget hvad du foretager dig. Igen vil jeg hentyde til den afrikanske mentalitet, som er at man tager alting meget roligt. Det betyder altså ikke noget at du kommer 2 timer for sent, og der er ikke den samme service over for kunderne som vi har herhjemme.

Jeg har indtil videre arbejdet på et børnehjem "New Life Home" og havde i dag min første dag på et Hospital " Nakuru Nursing Home". Fik desværre ikke lov til at starte på Vally Hospital, da de ikke ønskede flere frivillige, da de ikke mente de havde været så heldige med de forhenværende og de derfor brugte for meget af deres tid på at oplære os frivillige.

Men New Life Home var en interessant oplevelse, selvom jeg bestemt ikke tror jeg ville kunne have arbejdet der længere end jeg gjorde. Den afrikanske børneopdragelse ligger langt fra vores, og det er derfor svært at sætte sig ind i deres værdier, da det efter min mening mest bare består af tomme trusler og fysisk afstraffelse.
Jeg havde meget svært ved at omgåes børnene i starten, grundet at de havde en meget voldelig adfærd. De ønskede alle at sidde hos mig og røre ved min hud, men det blev sådan en kamp mellem dem, at de enten rev mig i håret eller kradsede mig, så jeg havde sår bagefter. Dette var bestemt ikke noget jeg brød mig om! Men stadig var det svært at sætte mig i respekt, da jeg ikke havde i sinde at give børnene et par på skrinet, hvis de ikke makkede ret. Dette var noget jeg ofte fik af vide af personalet i starten. Men jeg begyndte langsomt bare at bruge mine egne metoder, som at sætte dem uden for døren eller sætte dem over i hjørnet indtil de kunne opfører sig ordentligt og det skabte til sidst mere respekt. Dog ikke nær så meget som over for det afrikanske personale.
Men igen det var svært at motivere disse børn, og derfor gik det meste af dagene med at se dem lege, da man skal passe på med sin opførsel blandt børnene. Jeg legede en dag fangeleg med dem, og det endte med at alle børnene lå og tumlede oven på mig ude i haven, men dette blev brat stoppet af personalet, da de mente at jeg lærte børnene at vold var okay? Det noget jeg stadig ikke har forstået, men det gik ligesom op for mig, at alle lege for børnene bestemt ikke er tilladt. Det skal til gengæld nævnes at dette er det bedste børnehjem i Nakuru.

Men i dag startede jeg som sagt på mit nye arbejde på Nakuru Nursing Home, som jeg allerede kan mærke jeg bliver utrolig glad for! Jeg tilbragte det meste af min dag på fødeafdelingen, hvor jeg gjorde de nyfødte babyer klar inden de kunne komme ind tl deres mor, passede de for tidlig fødte som lå til observation og plejede og passede de kvinder som lå med veer. Det var vildt spændende, især fordi alt bliver gjort så anderledes hernede. Men i morgen har jeg allerede aftalt med en af lægerne at jeg skal følges rundt med ham hele dagen, og se hvad han laver. På den måde kan jeg virkelig lære om forskellige sygdomme og behandlingsmetoder, hvilket jeg glæder mig utrolig meget til, og torsdag skal jeg hjælpe med at vaccinere babyer :)
Så der er en hel del at se til på mit nye arbejde, og personalet og lederne er utrolig søde og meget imødekommende for at jeg kan få lov til at opleve det hele! De har fx lovet mig at til den første fødsel som kommer mens jeg er på arbejde, får jeg lov til at assistere og allerede i næste uge skal jeg overvære en blindtarmsoperation! :) Så kan mærke at jeg nok skal falde til i mit nye arbejde.
Men som sagt er det slet ikke som derhjemme! Hygiejnen er bestemt ikke den samme. brugte kanyler, skalper, vat med blod på ligger bare på gulvet. Man tænker slet ikke over smittefaren, og selv når man renser et sår kan man finde på, at lægge de brugte materialer i vindueskarmen. Min vejleder som jeg fulgte i dag, kigge helt mærkeligt på mig, da jeg hentede en bække til hendes affald fra det sår hun rensede, da det bestemt ikke var noget hun var vant til at benytte sig af :)
Men sådan er det over det hele hernede. Jeg var på medical outreach i dag også, hvor vi var to mennesker til over 100 børn, som alle skulle have renset og behandlet sår, ringorme og diverse. En drengs ben var så inficeret at vi var nødt til at skære de store sår af hans ben, og sende ham direkte på syghuset bagefter, så han kunne få en vaccination mod stivkrampe, for hvis ikke han fik den ville ham med sikkerhed miste begge ben på et senere tidspunkt. Så det er barske vilkår, og man har ikke mange hjælpemidler at gøre med, men selvom man ikke kan gøre meget føler man, at man gør en mindre forskel, selvom man ved at man kunne gøre meget mere, hvis man så dem noget oftere. Men man er bare nødt til at håbe på at de lytter til ens råd, og at sårene er så godt behandlet som muligt, så de ikke får videre problemer med dem.

Det er altså en hård oplevelser der går under huden på en, men ville indtil videre bestemt ikke være den foruden!

Arbejslivethttps://www.mytripblog.org/pg/blog/mandersen11/read/275732/arbejslivet
Arbejslivet

Første håndsindtryk af Kenya.   (published in Kenya)

March 25, 2013 by   Comments(0)

Så kunne jeg endelig tage mig sammen til at skrive mit første indlæg :) jeg har nu været bosat i Kenya i en måned, men må indrømme at det kun føles som en uge! Jeg føler slet ikke jeg har set al det af Afrika jeg gerne vil se endnu, så glæder mig kun over at jeg har hele to måneder endnu :)

Men Afrika er helt og adeles en helt anden verden! Det kræver en tilvending at komme hertil og skabe en hverdag hernede. En ting jeg aldrig kommer til at vende mig til, er den afrikanske mentalitet omkring tid. Selvom de siger at de vil være der kl. 8 om morgen, ved man at man ikke ser dem inden kl. 11. Der er ikke nogen der har travlt hernede, og man kan derfor bestemt ikke planlægge noget medmindre man ligger et par timer oveni. Hvis jeg skulle bestille en taxa til lufthavenen, ville jeg være tvunget til at bestille den 2 timer før end planlagt, og så ville jeg være der til tiden. Det er virkelig til at blive stresset af :)
Dernæst er der deres transport. Der er intet system i noget! Hver mogen når jeg skal på arbejde skal jeg tage en matatu, hvilket er en bus beregnet til 14 personer (dog sjældent at der ikke er mange flere i den), og jeg skal bestemt ikke tænke på at nå den, for stiller mig bare ud til vejen og hopper på den første der kommer. Man skal altså bare vænde sig til at man ikke kan planlægge noget hernede, da alt tager minimum en time længere end man regner med :)

Dog er det kenyanske folk meget venlige :) Jeg har endnu prøvet at få en dårlig reaktion fra nogen hernede endnu. Men det kan være overvældende i starten, fordi de er så betaget af en. Alle vegne jeg går, bliver der råbe msoongo efter mig som betyder hvid mand/ hvid person. Flere har endda stoppet mig op på gaden for at høre om de må give mig hånden, så de kan få lov til at røre en hvid person, spørger som de må rører mit hår eller kysser mig på begge kinder som er den normale måde at hilse på hernede. Det var meget sjovt i starten, men efter noget tid, kan man godt blive lidt irreteret over folks mangel på situationsfornemmelse.
Men selvom det er svært at forstå er det noget specielt for dem, at blive set sammen med en hvid person. Jeg gik sammen med min værtsfamilies hushjælp inde i byen en dag, og flere gange nævnte hun, hvordan hun var vild med den måde alle kiggede på hende. De så ikke på hende som en tjenestepige, men som en der var med en msoongo. Det er en tankegang, jeg ikke tror jeg kommer til at sætte mig ind i, da den bare ligger så langt fra alt hvad vi kender til, og fordi ejg virkelig ikke kan se det specielle i det.

Men Kenya er et utrolig behageligt land, trods de mange forskelle, og trods at man skal tage sig i agt for ikke at blive snydt og andre ting.
Jeg har fx fået en meget fin værtsfamilie. Jeg bor sammen med min værtsmor Helen, hendes søn Eric, hendes nevø Nahashon og hushjælpen Dianah. De forsøger virkelig at mit ophold behageligt, ved fx at undgå at lave de retter jeg ikke bryder mig så meget om, når jeg spiser hjemme :) Og har ofte filmaftener sammen med Eric og Nahashon. Men skal stadig være meget klar over for dem, da de stadig ikke lever på den samme måde som jeg normalt gør. Har fx været nødt til at forklare dem meget tydeligt at jeg ikke ønsker at tage i kirke flere gange om ugen, (fandt ud af det ikke engang var obligatorisk hver søndag) men at jeg nok skulle tage med på et tidspunkt, at jeg ikke ville kalde min værtsmor for mor og at jeg nok selv skal bestemme størrelsen på mine portioner. Men heldigvis bliver de ikke stødte over det, og det har ikke den store påvirkning på vores forhold :) Kun at de ikke har været så overbeskyttende og ringet til mig hver anden time :)
I øjeblikket bor jeg også alene, da min roomie rejste allerede halvanden uge efter at jeg kom, men kan glæde mig til at møde min nye roomie, som allerede kommer på søndag :)

Håber alt er vel hjemme i Danmark, og skal nok lade mig høre fra lidt hutigere næste gang :)

Første håndsindtryk af Kenya.https://www.mytripblog.org/pg/blog/mandersen11/read/275458/frste-hndsindtryk-af-kenya
Første håndsindtryk af Kenya.

TV, DVD and well shaven heads for the boys.   (published in Kenya)

March 21, 2013 by   Comments(0)

, , ,

The boys at Okoa Mtoto Rehabilitation center, are a happy lot after volunteers Sandra and Thomas both Danish saw it fit to buy a flat screen TV for the boys and a Dvd Deck for them to catch the news and the latest movies and not forgetting educational materials. This was after their previous TV got spoilt leaving them with no medium to know what is going on around the world. To crown it all it was a painful ordeal for the boys to get a haircut, they had to go through the painful process of scissors haircut with the results being injuries and uneven haircuts. Again Sandra and Thomas used their money to buy them an electric shaver after witnessing the scissors haircut process.

TV, DVD and well shaven heads for the boys.https://www.mytripblog.org/pg/blog/kenya-social-manager/read/274782/tv-dvd-and-well-shaven-heads-for-the-boys
TV, DVD and well shaven heads for the boys.

Crater Primary School!   (published in Kenya)

March 17, 2013 by   Comments(3)

Det har været en god uge på skolen. Bøgerne, hæfterne og blyanterne hentede på postkontoret i denne uge, som viste sig at være på DHL kontoret, som ingen anede hvor var. Så vi fik nogle kilometer i benene. Den venlige security mand ved DHL kontoret hjalp os med, at slæbe de 45 kg bøger ind i en lille tuktuk. En anden security mand hjalp os med, at slæbe dem ind på hotellet for, at vi kunne få 2 timers sol ved poolen for derefter, at slæbe dem ud i en nu tuktuk hjem til Mama Jane.

Eleverne er helt vilde med bøgerne, og alle ville gerne have en bog med hjem, så de kunne læse i weekenden. Herligt :)

I fredags fik alle eleverne en blyant hver, og de blev simpelthen SÅ glade - imorgen får de hæfter!

Selvom vi kun har positive oplevelser med eleverne og vores undervisning, så er vi meget overraskede over lærernes indstilling til jobbet! De går ind til timen, når det passer dem, og ikke når klokken ringer. Nogle af dem kan sagtens komme 15-20 min forsent, ellers dukker de bare ikke op. Så sidder eleverne selv inde i klassen, og den udvalgte leder sætter så undervisningen igang. Vi er dog begyndt på, at bruge disse timer på ekstra engelsk undervisning. Det er ikke fordi lærerne ikke er søde, men de har bare en helt anden mentalitet og tankegang. I fredags besluttede vi os for at slå vores klasser sammen, da vi alligvel skulle have idræt på samme støvede nedlagte mark. Da der er 50 elever i hver klasse betød det altså, at vi havde idræt med 100 elever. Vi fik stillet eleverne op til staffet med 6 i hver gruppe. Vi var ret stolte bagefter, at det lykkedes og at alle havde det sjovt. Vi kunne ikke lade være med, at sende den danske folkeskole en tanke om, at disciplin til tider kan være meget godt!

Vi glæder os til endnu en uge, hvor vi bliver budt velkommen af et kor af glade elever, som pænt rejser sig op og siger "Good morning teacher. How are you today, teacher?". Elverne venter på svar og sætter sig først ned, når de bliver bedt om det! Sådan!

Søde hilsner

Natasha og Anna

Crater Primary School!https://www.mytripblog.org/pg/blog/AnnaNatasha/read/274003/crater-primary-school
Crater Primary School!

2 uger tilbage!   (published in Kenya)

March 16, 2013 by   Comments(1)

Hej!

Nu har jeg vaeret her i Nakuru i to uger, og tiden er floejet afsted!

I den foerste weekend var vi paa tur til Masai Mara, og hold nu kaeft hvor var det fedt! Vi har set loever, geparder, elefanter, giraffer, aber, flodheste og jeg kunne blive ved - og det var altsaa paa taet hold! Tror at jeg har taget 800 billeder paa den ene weekend. En anden fantastisk oplevelse var selvfoelgelig at besoege Masai-landsbyen. De lever klods op af Maraen, og har tidligere oplevet loeveangreb mod deres landsby. Vi fik lov at se landsbyen og se deres huse indefra, det var virkelig en oplevelse.

Jeg er ellers blevet godt taget godt i mod paa mit arbejde, som hovedsagligt bestaar af at lege med boernene og af og til hjaelpe til med de praktiske opgaver. Jeg har da ogsaa allerede udset mig en lille dreng, Nathan, som jeg ville oenske jeg kunne tage med mig hjem til Danmark. Boernene er saa soede, de moeder en med aabne arme naar man moeder paa arbejde.

Tiden flyver afsted hernede, vi laver noget hver eneste dag, og ikke en dag er ens. En maaned ekstra havde man ikke taget skade af! Alligevel glaeder jeg mig nu til at komme hjem og fortaelle om alle mine oplevelser og om Kenya! Om ikke saa mange dage tager jeg til Mombasa sammen med nogle af de andre frivillige. Det bliver skoent at komme ned og ligge paa stranden et par dage!

Det var alt for nu,

Karina

2 uger tilbage!https://www.mytripblog.org/pg/blog/kjorgensen/read/273776/2-uger-tilbage
2 uger tilbage!

Onsdag og torsdag!   (published in Kenya)

March 8, 2013 by   Comments(2)

Onsdag var vi på børnehjemmet New Life, som var for 6-9årige. Hvert enkelt barn havde hver en utrolig historie. Nogle af dem var blevet fundet i et toilet, andre i en busk og andre afleveret på hospitaler eller politistationer. Børnene var enormt søde og kærlige, og har en god opvækst der, men alle håber selvfølgelig på en rigtig familie. Derfor hedder stedet New Life. For at adoptere et barn fra Kenya, skal man opholde sig i landet i 7 mdr, hvor man lærer kulturen at kende og skaber et bånd til barnet. Vi synes dog selv, at det for lang tid, og kan være en årsag til, at det stadig er så mange børn på børnehjemmet.

Vi underviste alle 15 børn en times tid - vi lavede skrivelege, regnestykker og så børnene synge og danse. Alt foregik udenfor i skyggen.

Torsdag havde vi Dirty work Day, som gik ud på at hjælpe med at reperere veje. Vi blev kørt til Kikio nationalpark, som var meget smuk, hvor alverdens dyr lever. Det var også her, at vi skulle arbejde. Vi fik hver en form for øske eller spade, og så galt det om at hakke sten i stykker, fjerne og fordele dem. Det var en lang og hård dag, men vi havde en formidabel udsigt til zebraer, pumbaer mm i parken, da vi spiste frokost. Matatuen hentede os, og kørte os ind til byen igen, hvor vi lige kunne nå en dukkert i poolen.

I dag har besøgt New Life igen, hvilket var hyggeligt. Børnene var fordybede i LEGO da vi kom, men efter deres formiddagssnack, underviste vi lidt udenfor. Vi lavede regnestykker, og børnene skiftedes til at læse højt på engelsk. Vi havde taget nogle bolsjer med til dem, som faldt i meget god jord!:) Klokken 13 sluttede vores arbejdsdag, og vi tog derefter ind til byen og spiste en dejlig frokost, bestående af sushi! Mmh

I aften skal vi ud at spise med de andre frivillige, og formentlig ud og have et par enkelte øl. Mama-Jane mener dog, at når vi er piger, skal vi være hjemme kl 22. Det grinte vi lidt af, og det blev vist mere et råd..

Varme knus

Anna og Natasha

Onsdag og torsdag!https://www.mytripblog.org/pg/blog/AnnaNatasha/read/271767/onsdag-og-torsdag
Onsdag og torsdag!

Dirty Day at Kigio   (published in Kenya)

March 7, 2013 by   Comments(2)

Hej med jer,

i dag har min roomie, jeg og de andre frivillige været ude på en såkaldt dirty day, hvor vi er ude at arbejde andre steder en vores projekt. Vi var i Kigio wild life resort (in the middle of freakin no where!) og lave veje. Der var virkelig smuk natur, og jeg så da også et par zebraer og giraffer undervejs. At lave veje var ikke vattet arbejde. Vi snakker at slæbe store sten i bagende sol, for derefter at smadre dem med store hamre. Puha. Efterfølgende spiste vi frokost og spillede lidt volley.

Jeg havde desuden min første arbejdsdag på new life i går, et sted for børn som er blevet decideret smidt ud i skraldespanden af deres forældre som spædbørn. Hjemmet er utrolig flot og børnene har det rigtig godt med daglig skolegang for de ældste, samt en masse legetøj og faciliteter.

I morgen tidlig skal jeg på safari til Masai Mara i 3 dage. Vi skal også besøge Masai folket (de virkelig høje krigere) i deres landsby, det bliver så godt til en lille løvernes konge-fan som mig!

Valget går fortsat fredeligt til, vi har fået flyttet Mombasa-turen til næste lørdag for at være helt sikre!

Det var vist det for denne gang:)

Dirty Day at Kigiohttps://www.mytripblog.org/pg/blog/kjorgensen/read/271624/dirty-day-at-kigio
Dirty Day at Kigio

De første 4 dage   (published in Kenya)

March 5, 2013 by   Comments(0)

De sidste fire dage har været oplevelsesrige, og vi er kommet lidt mere i højde med det kenyanske folkefærd.

Lørdag var vi inde i Nakuru centrum, hvor vi oplevede de lokale handle med frugter for få danske øre/kroner, se de små boder på gaderne med alverdens ragelse. Kenyanerne er enormt venlige og vil meget gerne køre os rundt i deres Tuktuk og deres Matatu. Vi har lavet en aftale med et hotel i byen om, at vi kan benytte deres pool og fitness, så der befandt vi os resten af dagen. Aftensmaden os Jane bestod igen af en vegetarret med bønner og ærter.

Søndag blev vi hentet kl 08.10 af Peter, som skulle køre os rundt i 7 timer ved Lake Nakuru, som er en nationalpark. Det var fantastisk smuk med lysrøde flamingoer og flodheste søen, og foran os stod græssende bøfler og zebraer. Senere så vi giraffer med deres unger og næsehorn som krysede os. Løver og leoparder er det sværeste at se i parken, men Peter gjorde sin indsats, så vi fik øje på to voksne løver oh en baby sovende i et træ. På et tidspunkt skal vi til Masai Mara i en weekend, hvor vi forhåbentlig ser elefanter, leoparder og de andre dyr. Om aftenen kom Janes yngste søn hjem for at stemme næste dag. "Festmiddagen" bestod af pommes frittes vendt i lidt kål. Mhm

Vi har ikke undervist endnu, da mandag og tirsdag er valgdage. Det betød, at vi ikke var inde i centrum mandag, men vi blev vist rundt i lokalområdet af sønnen.

Vi bor i et rimelig pænt område, men ikke langt fra slummen, hvilket er helt normalt. Vores lokale juice og frugtbod består af en blikdåse, og man kommer langt for 100 shellings (6,40 dkr).

Imorgen og torsdag er skolen stadig lukket, så vi skal på et care projekt disse dage. Det ser vi frem til.

Nu er der ikke andet end at sige, at vi håber I har det godt - vi nyder livet ved poolen :)

Solrige hilsner Anna og Natasha

De første 4 dagehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/AnnaNatasha/read/270907/de-frste-4-dage
De første 4 dage

Dag 3   (published in Kenya)

March 4, 2013 by   Comments(4)

Er kommet godt på plads i Kenya! Desværre er vi nødt til at tilbringe i dag og i morgen inden døre, på grund af at folket skal stemme til valget i Kenya. Har omsider fattet hvad konflikten går ud på. Josephine forklarede mig, at folket er delt op i forskellige stammer, og at visse politikere bliver valgt udelukkende på grund at de er fra disse stammer. Det som folket i Kenya håber på, er et fredeligt valg og at Kenya vil forenes og blive til et på trods af disse stammer. Og selvfølgelig at fejden mellem stammerne vil slutte. Alt synes heldigvis at gå fredeligt til.

jeg vil lige vise lidt billeder af min værtsfamilie samt det sted jeg bor :)

kram

Dag 3https://www.mytripblog.org/pg/blog/kjorgensen/read/270603/dag-3
Dag 3

Jeg er fremme!   (published in Kenya)

March 2, 2013 by   Comments(2)

Endelig fremme i Nakuru efter en lang rejse! Jeg tilbragte den første nat i Nairobi på et hostel, og blev derefter fragtet videre til Nakuru den næste morgen. Da jeg kunne se zebraerne gå og græsse på savannen fra bilen af, vidste jeg virkelig, at nu er jeg godt nok langt hjemmefra. Jeg har fået så mange forskellige indtryk og har mødt så mange mennesker på kun et enkelt døgn! Jeg sidder lige nu hos min værtsfamilie, og de er så søde! Jeg bor på værelse med en anden frivillig fra Norge, og vi har allerede planlagt safari Masai Mara og en femdages tur til mombasa - har på fornemmelsen denne måned bliver helt fantastisk! Love and hugs til alle mine kære i Danmark

Karina

Jeg er fremme!https://www.mytripblog.org/pg/blog/kjorgensen/read/270323/jeg-er-fremme
Jeg er fremme!