January 2013

Hei alle sammen!-Siri, Ingrid and Tonje   (published in Kenya)

January 21, 2013 by   Comments(0)

Hei alle sammen!

Da har vi ENDELIG fått internett på rommet, og er klare for å starte bloggingen for fullt. De siste dagene har vi startet jobben på barnehjemmet (som nå viser seg å være mest arbeid på den lokale skolen som lærerassistenter). Nesten alle barna er på skolen på dagtid (8-4), så det er her vi skal tilbringe det meste av vår tid. Vi har fått observere de ulike trinnene og fagene i noen dager, og i morgen skal vi ha møte med sjefen Millie for å bestemme timeplanene våre. Vi bruker ca. en halvtime i lokal buss til jobb. Disse minibussene har sitteplasser til 14 + sjåfør, men vi har opplevd opp til 21 + sjåfør. Heldigvis var vi tidlig på så vi slapp å henge i døren….

Sure 24 er drevet av Samuel og konen Millie. Det er nå 98 barn der, til tross for 85 sengeplasser. Det hadde vært en del barn som kom inn før jul, og de hadde ikke noe annet sted å være, så Millie og Samuel bestemte seg for å hjelpe dem likevel. Det er et guttehus som er bedre utrustet enn jentehuset, ettersom dette er ganske nytt. Barnehjemmet har mange prosjekter på gang for å sysselsette mennesker og tjene penger som igjen skal gagne barna. De har laget en fiskedam for at små fisk skal vokse og kunne selges og spises. De har også gravd en brønn som de pumper opp (skittent) vann fra. Dette selger de for 5 shilling pr. 10 liter (0,35 øre) til lokalbefolkningen. De holder på å utvikle en metode for å rense vannet slik at de kan selge drikkevann for litt mer penger og for å gi barna bedre vann å drikke. De ser også det at ikke alle barna ønsker å gå på college, og har derfor verksted, garasje og symaskin som de kan få jobbe på.

Ellers går dagene med til tuktuk, matatu, Kevin og Simon. Vi begynner å bli vant med rushet i gatene og det rolige livet ellers. Men vi kan vel innrømme at Africantime kan være ganske irriterende. På onsdag var vi på social event med de andre frivillige her i Nakuru. Det var stas! Da hadde vi quiz og danse-og spisekonkurranse. Siri sitt lag kom på 2plass, Ingrid sitt lag kom på 4plass og Tonje sitt på siste plass! Da skal det sies at Tonje sitt lag røk på spisekonkurransen som gikk ut på å spise ugali og drikke juice. Ugali er en hvit masse av maismel og vann. Smaker ca ingenting og har ekkel konsistens. Vi har faktisk vært med å lage Ugali på barnehjemmet en dag.

Nå er endelig alt på stell. Alle har fått kenyanske sim-kort (som fungerer) og internett (som fungerer). Så nå kan vi endelig slappe av. Vi har nytt noen ettermiddager ved “poolen” på hotellet i byen, men det har begynt å regne ca hver dag i fem tiden. Og har vi forresten fortalt at vi bor rett siden av nasjonalparken?? Av og til ser vi bøffel som går helt opp mot gjerdene og vi håper jo på at det skal vandre noen giraffer forbi en dag. En dag skal vi dra inn i nasjonalparken til og med!

Tonje er blitt friskere, Ingrid har ikke fått soleksem og Siri har blitt sykere! Shit happens!

Mango og ananas er skikkelig godt!

Hei alle sammen!-Siri, Ingrid and Tonjehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/kenya-social-manager/read/260586/hei-alle-sammensiri-ingrid-and-tonje
Hei alle sammen!-Siri, Ingrid and Tonje