Blog 24: Koningsmaal   (published in Kenya)

May 30, 2018 by   Comments(0)

29-05-18

Ik ben vandaag voor het laatst op giraffe tocht geweest. Dat betekend ook meteen de laatste keer iets met grote dieren, want morgen gaan we vogels kijken. Toch een beetje raar. Zaterdag lijkt nog zo ver weg, maar het komt toch steeds sneller dichterbij.

We moesten vroeg op van morgen om leeuwen te zoeken. Nog voordat de zon opkwam. Dat betekende dat het behoorlijk koud was, ik had een shirt met lange mouwen, een fleece vest en een donsjas aan en ik zat nog te bibberen achter in de auto.
We hadden goede hoop om iets te vinden omdat we gisteren al twee leeuwen hadden gespot, misschien zouden ze nog in de buurt zijn. Helaas was dat een beetje te optimistisch. We hebben uren rondgereden zonder iets te zien, geen leeuwen in ieder geval, wel een hoop zebra’s
Maar net toen we allemaal koud waren, honger hadden en het eigenlijk een beetje zat begonnen te raken, kwamen we alsnog iets interessants tegen. Er stond een man heel hard vanuit de bosjes naar ons te zwaaien. Toen we dichter bij kwamen en uit de auto stapten liet hij ons zien wat hij had gevonden.
Onder een zwerm vliegen lag een zebramaag, maar zonder zebra. Die lag ietsje verder achter de bosjes. Hij was van onder helemaal open gereten en leeggegeten, de kliekjes van het avondeten van de leeuwen die we gisteren hadden gezien. De man vertelde dat de jakhalzen en hyena’s vanavond de rest mee naar de grot slepen een daar alles opeten, letterlijk alles, ook de huid, hoeven en botten, de organen hadden ze vannacht waarschijnlijk al meegenomen.
Je wil trouwens liever eindigen als de lunch van een leeuw dan van een hyena. Leeuwen bijten hun prooi in de nek en wachten tot het dood is, maar hyena’s beginnen bij de onderbuik en eten hun prooi terwijl het nog leeft.
Toen we weer terug kwamen bij het kamp kregen we pannekoeken als ontbijt, dat konden we allemaal wel gebruiken. Ik heb toen nog een tijdje geblogd, en wat foto’s geüpload.
In de middag was het tijd voor giraffen. We kwamen Mozes weer tegen, ik dacht dat het bijzonder was als je hem zag, maar dit is al de derde keer. We zijn naar een heuvel gereden met een klein hutje erboven op, een post voor een ranger. We zijn de heuvel op geklommen en we hadden prachtig uitzicht over een groot deel van Soysambu. Het handige was dat we vanaf daar meteen konden kijken waar er nog meer giraffen waren.
Toen we onderweg waren naar die andere giraffen zagen we een baby jakhals. Hij was hartstikke klein dus het was moeilijk om hem te zin zitten tussen het gras, maar ik heb toch wat redelijke foto’s weten te maken.

Blog 24: Koningsmaalhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/evacassee/read/442952/blog-24-koningsmaal
Blog 24: Koningsmaal