Een nieuw project erbij!   (published in Argentina)

January 13, 2015 by   Comments(7)

Nog precies een maand mensen, en dan ben ik als alles goed gaat alweer in Nederland! Ja, het komt nu toch wel erg dichtbij vind ik eigenlijk. Gelukkig heb ik nog iets meer dan 4 weken om nog even het uiterste uit deze reis te halen.

Vorige week woensdag ben ik begonnen met mijn nieuwe project! In mijn vorige blog vertelde ik dat ik naar Summerschool ging, maar dat is niet waar. Ik werd dinsdag namelijk opgebeld dat ze voor Summerschool opzich wel genoeg vrijwilligers hadden, maar dat er een ander project was waar niet genoeg vrijwilligers voor waren. Dus wilden ze me graag bij Copa de Lêche hebben, een project wat vergelijkbaar is met Summerschool. Copa de Lêche is een soort opvang voor kinderen t/m 11 jaar oud, die uit een wat minder bevoorrechte buurt komen. We mogen er dus ook niet alleen naartoe lopen, want je weet het nooit! Het doel van Copa de Lêche is om deze kinderen een leuke tijd te geven, wat dingen bij te leren en ze van de straat af te houden. Wat een gigantisch groot verschil met de Equinetherapy zeg! Het is gewoon nooit stil hier, er zijn zoveel kinderen en ze barsten van de energie, ze zijn niet te stuiten! Je moet ook gewoon activiteiten voor ze verzinnen, want als jij op je gemak even thee wil gaan drinken (wat dus absoluut niet kan), worden ze knettergek en heel vervelend omdat ze iets willen doen. Dus woensdag hebben we met ze geknutsteld, we lieten ze foto's van zichzelf op een papier plakken en dat versieren met glitters of viltstift. Echt grappig dat ze daar gewoon allemaal zoet mee kunnen zijn, er waren zelfs meisjes van 18 die meededen. Dat zie je in Nederland gewoon absoluut niet gebeuren. En ook jongens deden vrolijk mee, de meesten hoor je niet aangezien die buiten voetballen, maar diegene die dat zat zijn komen gewoon knippen en plakken hoor

Het grappigste moment bij het project vind ik als we gaan opruimen en ze eten krijgen. Dat is voor de kinderen namelijk het belangrijkste moment zo'n beetje van de dag haha. Er zijn zelfs kinderen die naar het project komen en vragen wat voor snack we die dag hebben, en als het ze niet bevalt gaan ze weer weg en komen ze de volgende dag wel weer. Als het moment van eten dan aangebroken is, moeten ze allemaal stil zijn, allemaal, anders krijgen ze het niet. En dat is zo ontzettend moeiljke voor ze! Ze kruipen nog haast niet onder hun stoel om toch ongezien door te kunnen praten. Maar uiteindelijk houden ze allemaal hun mond en krijgen ze wat ze willen. Ja, ik ben echt blij dat ik dit project erbij ben gaan doen! Ik ga het waarschijnlijk zelfs full-time doen, aangezien er anders maar 2 andere vrijwilligers zijn. Het project is namelijk helemaal zelfstandig, het gaat van Projects Abroad zelf uit, dus het is afhankelijk van de vrijwilligers die er op het moment in Argentinië zijn. Dat maakt het ook wel een stuk uitdagender

Vrijdag heb ik voor het eerst meegedaan met een Community Day. Dat is een speciale dag die elke week georganiseerd wordt door Projects Abroad, waarbij je met een aantal coördinators en vrijwilligers naar een project toe gaat om de boel op te knappen. Deze week zijn we(ik had speciaal vrij gevraagd omdat ik nog nooit was geweest) naar een project geweest voor kinderen van 1 t/m 4 jaar oud, om daar de buitenkant van het gebouw te verven, wat er eerst supersaai en grijs uitzag! Het was ontzettend gezellig en voor de verandering warm, en vooral op het dak was het niet te harden. Maar het resultaat mocht er zijn :)

Afgelopen zaterdag ben ik ook weer in La Cumbre geweest. Dit keer met Helena, een Duitse vrijwilligster, om nog een keer te gaan paardrijden. Het is er namelijk zo ontzettend mooi! Het is 2 uur rijden en we waren er om 2 uur. We hadden gepland om om 3 uur te gaan paardrijden zodat we een lange rit konden maken, en daarvoor nog even wat konden eten. Maar dat restaurantje waar we zaten was zo ongelofelijk gezellig, en ook weer zo typisch Argentijns dat we er om 5 uur nog zaten. Dus waren we pas om half 6 bij het paardengebeuren en konden we om 6 uur op het paard stappen. Maar het was absoluut de moeite waard! Dit keer deden we een route van 3 uur, dus we kwamen terug in het donker, heeft op zich ook wel wat Maar dit keer dwars door de bergen/heuvels, en er was alleen maar complete stilte, op een paar vogels na. Het was perfect!

Vandaag ben ik naar de paardentherapie geweest, maar jammergenoeg waren er geen kinderen, dus heb ik samen met een Engelse volunteer, die welgeteld 70 jaar(!) is, alleen de paarden geborsteld en op de Argentijnse manier op een bank zitten kletsen over van alles en nog wat. Morgen zijn er als het goed is weer kinderen om mee te werken, dus daar kijk ik wel naar uit!

Copa de Lêche was uiteraard weer erg druk. Caroline, een van de vrijwilligers, heeft nogal een paar tattoos en daar zijn de kinderen helemaal gehypnotiseerd door. Dus vandaag hadden we een heleboel verf meegenomen en hebben we alle kinderen ondergeverfd met vlinders, sterren en voornamelijk voetbalvlaggen. En wat waren ze er blij mee! Haha, Argentijnen en voetbal zijn overigens niet van elkaar weg te denken. Als je aan een Argentijn denkt, hoort daar automatisch voetbal bij. Ze zijn er hier helemaal hoteldebotel van. Zo waren we ook een keertje in downtown om wat te eten, maar die avond was er ook precies een voetbalwedstrijd tussen twee voetbalclubs hier uit de buurt. Sodeknetters, het was bijna eng, na de wedstrijd liepen alle huizen leeg en alleen maar schreeuwende mensen op straat, hard aan het zwaaien met vlaggen, en overal toeterende auto's. Vandaar dat we waarschijnlijk bijna alleen maar voetbalvlaggen moesten 'tatoëren' op onze kinders.

Nou ik ga denk maar eens naar bed, want het is best vermoeiend om een hele dag in de hitte met drukke kinderen rond te banjeren..

Toedeloee

Een nieuw project erbij!https://www.mytripblog.org/pg/blog/cvandriel/read/378021/een-nieuw-project-erbij
Een nieuw project erbij!

Wat een verrassing weer !
Bedankt voor je blog en veel succes met je projecten.
Groetjes, pap

Anonymous 894 days ago

Leuk om te zien hoe je met de kinderen werkt.

Liefs Oma.

Anonymous 894 days ago

wat een leuke blog weer. En wat ziet dat gebouw dat jullie geverfd hebben er nu gezellig uit. Succes nog even en geniet er van.

liefs mama

Anonymous 894 days ago

Haha prachtige verhalen meisje! En ondanks mijn paardenfobie vind ik dat ritje er fantastisch uitzien! Als je terug bent wil ik ook een tattoo :-) Dikke knuffel van Janine

Anonymous 894 days ago

Leuke blog Carina, bedankt. Ja joh het gaat (gelukkig) opschieten, nog effe!
Met vr. gr. Opa vDr.

Beste cvandriel,

Ik ben Isabelle en werk voor het vertaalportaal bab.la. Ik contacteer u in verband met onze Top 100 Internationale Uitwisselings- en Ervaringsblogs 2015, waarvoor wij een sterke interesse hebben in uw blog.
Verdere instructies in verband met de competitie kan u vinden op lexiophiles[dot]com. De instructies zijn te vinden in het volgende artikel: IX15 How the competition works.
Aangezien uw blog in aanmerking komt voor de nominaties heb ik uw emailadres nodig zodat ik verder contact kan opnemen met u. Gelieve mij vandaag nog een mailbericht te sturen met uw email indien u interesse heeft. U kan mij contacteren via: isabelle@bab.la

Hopelijk tot mails!

Met vriendelijke groeten,
Isabelle

Anonymous 891 days ago

Hey Carien.
Weer een pracht verhaal!!
Trouwens. hoe kom je straks naar huis toe?
Met het vliegtuig of op een paard?
Groetjes en nog een leuke laatste tijd daar.

Chris en Tine

Anonymous 888 days ago