De sidste uger i Belize   (published in Belize)

June 3, 2018 by   Comments(0)

Det er nu ved at være længe siden at jeg har skrevet noget, så nu må det være på tide at fortælle om mine sidste uger i Belize.

I løbet af min 3. uge i Belize skulle jeg være med til at undersøge koralrevets tilstand. Det betød derfor at jeg skulle lære at identificere 47 forskellige typer af koraller, og til sidst tage en test, hvor jeg minimum skulle have 95% af mine svar korrekte. Efter et par forsøg bestod jeg heldigvis og jeg er nu certificeret i koralidentifikation. I begyndelsen af denne uge tog vi også et par dag til Laughing Bird da Vincent skulle tage sit udvidet dykkercertifikat. Det betød at jeg fik lov at afprøve min viden om koraller i praksis da jeg på vores dyk blev sat til at identificere nogle tilfældigt udvalgte koraller.

Lørdag morgen ankom Nina - en ny frivillig fra Schweiz - og søndag tog vi alle tre på en tur ud og se en stor maya ruin. Selvom vi alle var trætte efter den 3 timer lange køretur fra Placencia til ruinen, var det en virkelig spænde oplevelse. På vejen tilbage mod Placencia stoppede vi ved The Blue Hole. Det skal dog siges at der findes to "The Blue Hole" i Belize - det kendte og det ikke kendte. Vi stoppede ved det ikke kendte som er en ferskvandssø i udkanten af junglen.

Den 4. uge i Belize bød på en uge med ophold på to øer. Fra mandag til tirsdag besøgte vi Hunting Caye hvorfra vi lavede undersøgelser af koralrevet samt et enkelt dyk efter dragefisk. Fra onsdag til fredag sejlede vi til Little Water Caye hvor vi skulle hjælpe en havbiolog med at sætte måleudstyr ud i havet samt undersøge en tangfarm. En af grundene til at vi skulle ud til tangfarmen var at man i Belize er begyndt at finde alternativer til deres store fiskeindustri. Her er tang et rigtig god alternativ, da Belize eftersigende har noget af det bedste tang på markedet. Derfor vil mange firmaer, der er interesseret i at bruge tang i deres produkter, helst købe det fra Belize, hvilket dermed skaber gode jobmuligheder for mange fiskere/tangfarmere i Belize.

Efter vi kom tilbage til Placencia ankom en ny frivillig - en pige ved navn Aliah fra USA - som skulle blive i to uger. Det varede dog kun en enkelt dag før vi igen kun var 3 frivillige, da Vincent allerede skulle rejse hjem dagen efter.
Aliah havde allerede dykkercertifikat så det betød at vi kunne tage direkte til Hunting Caye hvor vi dykkede efter dragefisk. Det var en lidt underlig fornemmelse at vide at tirsdag sen eftermiddag havde jeg haft mit sidste dyk sammen med Projects Abroad og dermed også skulle sige farvel til koralrevet ud for Belize.
Min sidste hele dag i Belize brugte jeg sammen med Nina, Aliah og Josh på at besøge nogle nærliggende vandfald hvor vi også havde mulighed for at svømme i det kolde vand. Det har været mærkeligt at skulle tage afsked med Belize og jeg savner allerede alle dem jeg har mødt. Det har været en helt fantastisk oplevelse og nu er jeg spændt på hvilke oplevelser jeg vil få i Peru.

De sidste uger i Belizehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/amandaholdt/read/443063/de-sidste-uger-i-belize
De sidste uger i Belize