Halfweg   (published in Peru)

May 13, 2017 by   Comments(2)

ZONDAG 30/04
Vlakbij de luchthaven in Puerto is een vlindertuin, niet heel groot, maar met een hele variatie aan vlinders.

´s Namiddags met de boot terug naar Taricaya.

MAANDAG 01/05
Hoewel het vandaag ook een feestdag is in Peru, wordt er in Taricaya toch gewerkt. De dieren kunnen natuurlijk geen dag aan hun lot overgelaten worden, maar ook het andere werk verloopt zoals andere dagen. Aan het wandelpad getimmerd en begonnen met de renovatie van het kalkoenverblijf. De werkdag is wel iets korter dan anders, gevolgd door een voetbalmatch in Amazon Planet en een BBQ met feestje nadien.

DINSDAG 02/05
Normaal is dinsdag een dag waarop we vroeg opstaan, maar na het feestje van gisteren mogen we vandaag wat langer slapen. Wekker om 6u30 dus.
Afscheid genomen van Sofie, nog wat terrein gaan vrijmaken op onze farm en in de namiddag het kalkoenverblijf verder afgewerkt. ´s Avonds zat er een tarantula in de keuken.

WOENSDAG 03/05
Wood carrying in de voormiddag, gevolgd door een duik in de rivier om de spieren wat af te koelen. Animal feeding in de namiddag, waar we gemerkt hebben dat het parkietje – dat normal in de kooi van de luiaard leeft – dood ligt buiten de kooi. Waarschijnlijk heeft een nachtelijk roofdier (bv. opossum) een opening gemaakt in de kooi.

DONDERDAG 04/05
Zonsopgang gezien, verder een normale werkdag met een wandeling naar de canopy (platform hoog in een boom), onderhoud van de kooien en een wandeling in de jungle om camera traps te plaatsen.

VRIJDAG 05/05
In de voormiddag fruit gaan plukken. Door de lage waterstand van de rivier is het vanuit de boot een hele klimtocht door de modder naar de bovenzijde van de oever, maar uiteindelijk is iedereen boven en daarna weer naar beneden geraakt.
In de namiddag de boten gewassen. Dat is afspoelen met veel water, zelf een douche krijgen en daarna in de rivier duiken :) Op de terugweg zelf de boot mogen besturen.
´s Avonds naar Amazon Planet voor voetbal en om iets te drinken.

ZATERDAG 06/05
Afscheid genomen van Courtanni. Dit is het eerste weekend dat ik in Taricaya blijf. Omdat we nu maar met z´n vieren zijn en omdat de vaste kok er niet is, bestaan de activiteiten vooral uit animal feeding en ´human feeding´, koken voor onszelf.

ZONDAG 07/05
In de late namiddag is de boot uit Puerto teruggekomen, met 4 nieuwe mensen: Françoise en Pierre en Laura en Charlie.

MAANDAG 08/05
In de voormiddag netten geplaatst om vogels te vangen. Dat is enkel ter observatie, de vogels bllijven normaal niet langer dan een half uur in het net.
´s Middags gehoord dat de babyluiaard gestorven is, vermoedelijk door een indigestie. Iedereen is er droevig om.
Na de middag zouden we aan de bungalow werken, maar dat is gewijzigd door de regen. In de platas daarvan zijn we fruit gaan plukken (en hebben we verse cacaovrucht gegeten) en hebben we bijkomend wat hout naar de bungalow gebracht. Ik heb zelf ook even de kettingzaag vastgehad.

DINSDAG 09/05
De dagen worden nu merkelijk korter. Vandaag gevuld met vogels spotten vanop de canopy, onderhoud van de kooien en timmeren aan het wandelpad. In de namiddag hebben toeristen een luiaard gevonden in het water, die is even bij ons geweest en hebben we ´s avonds weer vrijgelaten. Later op de avond zat er een slang bij ons in het gras.

WOENSDAG 10/05
Wood carrying in de voormiddag en animal feeding in de namiddag.

DONDERDAG 11/05
Vroeg opgestaan voor bird banding. We openen dan de netten die we eerder geplaatst hebben. Na 15-30 minuten gaan we kijken om te zien of er vogels in de netten zitten. Die vogels worden dan gewogen en gemeten, soort leeftijd en geslacht wordt bepaald, alles wordt genoteerd en daarna worden de vogels weer vrijgelaten. Dat hebben we gedurende een viertal uur gedaan. De bijzonderste waren toch enkele kolibries.

In de namiddag hebben we de omheiningen rond enkele van de kooien vervangen.

VRIJDAG 12/05
´s Morgens een tweede houten kommetje beginnen maken, helaas heb ik het nog niet kunnen afwerken omdat de machine oververhit raakte. Normaalgezien moet het volgende week wel lukken. In de namiddag opnieuw boten gewassen.

ZATERDAG 13/05
Met de boot naar Puerto en tweede ontbijt gehad.

Halfweghttps://www.mytripblog.org/pg/blog/ValerieVanderMeer/read/433553/halfweg
Halfweg

Allereerst wil ik je bedanken voor je moederdagwensen! Ook een dikke merci van opa om op z'n verjaardag aan hem te denken! Langs deze weg weet ik zeker dat dit tot bij je komt. Met de gsm een berichtje plaatsen, geeft ons minder zekerheid hieromtrent. Als ik je verhalen lees, is er toch elke dag wat nieuws te beleven, dikwijls heel fijne dingen, soms ook triestige.
Toch weet je hiermee goed om te gaan en ontdek je dat de fijne dingen je het meest bij zullen blijven.
Geweldig mooie vlinders heb je kunnen bekijken in de vlindertuin. Deze variatie van kleuren kan je hier niet vinden en waarschijnlijk ook niet in dezelfde hoeveelheid.
In Europa is het vlinderbestand erg achteruit gegaan.
Het feestje met de bbq heb je zeker wel verdiend! Zonder de tarantula was het minder spannend, zeker? En een slang in jullie omgeving? Brrrr....
Jullie doen er enorm veel dingen, vooral om het de dieren zo aangenaam en veilig mogelijk te maken. Hiervoor petje af!
Fijn dat jullie ook eens wat rustigere momenten kunnen inlassen om zelf te kunnen genieten van het reservaat en wat er allemaal in gebeurt, zelfs vanuit een boomhut, een mooie belevenis!
4 nieuwe medewerkers? Die zijn zeker welkom.
Toch wel jammer dat de dagen nu al beginnen te korten. Hopelijk blijft het zonnetje van de partij zodat het buitenleven niet in het gedrang komt.
En het houten kommetje... dat geraakt wel klaar, je hebt nog een 2-tal weken te gaan.
Heb je al een idee wanneer Thierry bij je zal zijn?
Ondertussen heb je waarschijnlijk al enige stappen ondernomen om het laatste deel van de trip (Peru en Ecuador) veilig te laten gebeuren.
We kijken er naar uit om jullie terug te zien!
Dikke kussen en tot volgende week!
Papa en mama

Anonymous 68 days ago

Hallo Valerie en Thierry,
We kijken al enige dagen uit naar je volgende belevenissen, toch tevergeefs.
We hebben vernomen van Thierry, net voor hij naar je toe kwam, dat alles met je in orde blijkt te zijn.
Met dat bericht stelde je ons zeker wel wat gerust!
En nu jullie met z'n tweetjes zijn, kan het ongerustheidsgevoel ook wat aan de kant worden gezet.
Genieten jullie van de reis verder en hopelijk mogen we nog een stukje mee op tocht.
Dikke knuffels en kus!
Papa en mama