Jarrish Ramcharan's Blog

Het zit er alweer op!   (published in Madagascar)

August 2, 2016 by   Comments(1)

Hallo!

Hierbij mijn laatste post op mijn blogpagina. Helaas...vanaf mijn eigen bank in Oudewater. Ik heb een ontzettend mooie tijd gehad in Madagascar en we hebben hele mooie dingen gedaan voor de mensen in Andasibe. We hebben de kinderen echt wat bijgebracht én ze hebben enorm veel aandacht gekregen! Ik vond het dan ook jammer dat ik weer naar huis moest.

Naast het lesgeven en de activiteiten met de kinderen hebben we het overige sponsorgeld ook goed gebruikt.

Dit is wat er met het extra sponsorgeld is gebeurd:

- Het modderpad dat leidt naar school hebben we helemaal verhard gemaakt (met de hand!) door middel van cement. Zo hoeven de kinderen niet meer met hun blote voeten weg te zakken in de moddel voordat ze op school aankomen.

- Op het terrein (eveneens zand/modder) van een van de schooltjes waar we werkten zijn we begonnen met het aanleggen van een compleet basketbalveld, eveneens helemaal verhard met cement. Alle spullen zijn al gekocht, ik heb zelf geholpen met de start van de bouw en verwacht wordt dat het veldje eind van deze maand af is.

- Tot slot hebben we een zaaltje ingericht in het dorp voor kinderen die niet naar school kunnen gaan omdat hun ouders het niet kunnen betalen. We hebben een hele boekenkast gevuld met les-, lees- en plaatjesboeken, we hebben tafels en stoelen gekocht en een whiteboard. Projects-Abroad zorgt dat deze plek wordt bemand door minimaal een vrijwilligers, zodat de kinderen toch nog iets van onderwijs meekrijgen.

Kortom, er is veel gebeurd in een maand, en buiten dat ik heel veel leuke mensen heb leren kennen en een geweldige tijd heb gehad, ben ik er zelf ook wijzer van geworden. Zeker voor herhaling vatbaar dus!

Rest mij nog om iedereen ontzettend te bedanken om te doneren, voor het komen op het geslaagde benefietdiner, voor de support voorafgaand aan de reis en voor het lezen van de blog. Superveel dank iedereen!

Wie weet tot volgend jaar

Groetjes,

Jarrish

Het zit er alweer op!https://www.mytripblog.org/pg/blog/Jarrish97/read/424331/het-zit-er-alweer-op
Het zit er alweer op!

Een berichtje uit Andasibe

July 15, 2016 by   Comments(0)

Daar ben ik weer! Met mij gaat alles prima hier in Andasibe. Ik zal verder gaan waar ik vorige keer was gebleven. Vorige week hebben we de hele week gewerkt, maar, de weekenden zijn we vrij (hebben we wel nodig). We zijn met acht vrijwilligers naar Mahambo beach vertrokken om daar het weekend door te brengen. Het was een rit van acht uur door de bergen en over slechte wegen, maar eenmaal daar aangekomen was dat het allemaal waard. We hadden een huisje aan een paradijselijk strand. De laatste dag zijn we walvissen gaan spotten: 4 walvissen van dichtbij gezien! Zondagavond waren we weer terug in Andasibe, zodat we maandagochtend weer fris en fruitig konden beginnen aan de nieuwe werkweek.

We werken op twee scholen, een school in Andasibe (welke we te voet kunnen bereiken) en een school iets verder van het dorpje (welke we bereiken d.m.v. een taxi-brousse). Maandag en woensdag op de ene school, dinsdag en donderdag op de andere school. De vrijdagen zijn community-days, waarop we met de vrijwilligers werken aan de bouw/inrichting van een schooltje voor kinderen die niet naar school kunnen gaan. Ook nemen we de kinderen mee het bos in om dieren en planten te bekijken (iets dat de meeste nog nooit hebben gedaan!).

Een dag is meestal hetzelfde ingedeeld. 's Ochtends hebben we om 7.30 ontbijt. Om 8.30 vertrekken we naar school, waar we vervolgens rond 9.00 beginnen met het ochtendprogramma: lesgeven (alfabet, tellen, franse taal, rekenen, een beetje science etc...). We hebben . Om 12:30 is het lunchtijd en eten we bij de gastfamillie (meestal rijst met groente). Om 14.00 hervatten we het werk. We gaan terug naar school om sportieve en creatieve activiteiten met de kinderen te doen (voetbal, basketbal, andere balspellen, verven, zingen, dansen etc...). Tussen 16:30 en 17:00 zijn we meestal weer terug bij de gastfamilie. De kinderen en lokale teachers waarderen het heel erg dat wij er zijn, dus dat is super

Afgelopen woensdag zijn we, samen met drie mensen van de Projects Abroad Staff naar Antananarivo gegaan om het 'overige' sponsorgeld te besteden. We hebben o.a. veel (studie)boeken en een whitboard gekocht voor het schooltje dat wordt ingericht voor kinderen die niet naar school kunnen gaan. Ook hebben we basketballen en basketbaldoelen gekocht voor het sportveld. We gaan cement laten storten, zodat het schoolplein (wat nu een modderpoel is), verhard wordt en zal worden omgetoverd tot een mooi verhard sportveld voor de kinderen. En dat van het sponsorgeld, top!

Aankomend weekend gaan we twee nationaal parken bezoeken samen met wat andere vrijwilligers en aankomende maandag start dan alweer onze eennaarlaatste week. Het gaat veel te snel!

Een berichtje uit Andasibehttps://www.mytripblog.org/pg/blog/Jarrish97/read/423118/een-berichtje-uit-andasibe
Een berichtje uit Andasibe

Eerste dagen in Madagascar

July 5, 2016 by   Comments(1)

Salut allemaal!

Even een momentje gevonden om eens wat van me te laten horen (op een computer in het Projects Abroad kantoor hier). Ik ben nu drie dagen in Madagascar en het gaat prima!

De reis verliep aardig goed. We vertrokken vanuit Amsterdam richting Kenia, waar we een overstap hadden van 50 minuten, athans, dat was de bedoeling.... het vliegtuig had wat vertraging, waardoor we uiteindelijk 20 minuten hadden om over te stappen. Het leuke was dat alles zo goed was aangegeven op Nairobi Aiport (niet dus!), maar goed, na wat zoeken hadden we net op tijd het vliegtuig gevonden. Eenmaal aangekomen op Ivato Airport (in Antanananarivo/Tananarive, de hoofdstad van Madagascar), moesten we door de douane en vervolgens een visa aanvragen. Tot dan toe ging het goed, maar toen we onze bagage moesten afhalen van de band, bleek dat onze bagage helemaal niet was meegekomen met ons vliegtuig... balen! Er was een hokje (8m2) met een mevrouw aanwezig voor gevonden en verloren bagage. Het hele hok stond vol met bagage en een massa van mensen die een formulier wilden invullen om hun bagage terug te krijgen. Nadat we eindelijk aan de beurt waren (alles gaat zoooo sloom hier... ' mora mora' , alles op het gemakkie), en een formulier hadden ingevuld stond er bij de uitgang een medewerkster van Projects Abroad met chauffeur op ons te wachten. We wachtte nog even op een derde vrijwilliger die met ons meereisde en gingen vervolgens het busje in. Omdat we als het goed zou zijn onze bagage de volgende dag op konden halen, reden we de stad in op zoek naar Solveig, de volunteer coordinator die toevallig in Tana was. Wat een ellende gelijk op straat zeg! We brachten de nacht door in het hotel, het was inmiddels als 4:30 uur. De volgende ochtend reden we terug naar het vliegveld, waar we gelukkig onze bagage hebben teruggevonden. We konden gelijk nog een vrijwilliger meenemen die was geland, dus we waren met zijn vieren. Dan begon de trip van Antananarivo naar Andasibe, de plaats waar Projects Abroad is gevestigd. Het was een reis van 100 kilometer, waar we meer dan 5 uur over gedaan hebben! Overal auto's, mensen, beesten, etc... Om ongeveer tien uur 's avonds kwamen we aan bij de gastfamilie. Eindelijk! Het was een super aangenaam ontvangst. De mensen waren heel aardig en we mochten direct gaan eten. Droge rijst met geraspte wortel. Daarna was het wel even welletjes, dus gingen we naar bed. De kamer was trouwens simpel maar prima (zoals verwacht). Het was maar voor een nacht in die kamer, want de dag erop moest ik ruilen van kamer met een wat oudere vrijwilliger.

De eerste echte dag voor ons in Andasibe was dus pas zondag. We werden wakker en hadden ontbijt (brood met jam en koffie/thee/water). 's middags leerden we de andere vrijwilligers kennen en hebben we een rondje in de stad gelopen. Hier is het nog armer dan in Tana! Huisjes van hout/golfplaten, mensen op blote voeten, verscheurde kleren, kippen, koeien, geiten... alles liep door elkaar... 's avonds wederom rijst gegeven en wat ontspanning met de andere vrijwilligers.

Maandag hadden we officiele introductie en daarna onze eerste kennismaking met de kinderen. 's Middags, na de lunch (rijst) hebben we sportactiviteiten georganiseerd voor de kinderen van de openbare basisschool. Wat een chaos! 120 kinderen op 7 vrijwilligers. Alle kinderen willen je aandacht, ze hangen aan je, willen je hand, springen op je... na 2,5 uur waren we dan ook helemaal uitgeteld. Maar, de kinderen hebben een leuke middag gehad. Daar ging het om. We gingen terug naar het gastgezin, waar we om 19:30 eten kregen (deze keer geen rijst! we hadden spagetti met tomatensaus). Hier in het gastgezin koken ze trouwens gewoon op haardvuur; leuk om te zien. 's Avonds nog even gekaart met de andere vrijwilligers, maar daarna vroeg gaan slapen. Ik was kapot!

Vandaag, dinsdag, gingen we voor het eerst naar school. Het project is verdeeld over twee scholen. Vandaag zijn we bij de school geweest die het verst van de gastfamilie af ligt. Het was een uur lopen (morgen gelukkig met de taxi-brousse). Voor de kinderen was het een vrije dag, maar toen we daar aankwamen waren er een stuk of 20 kinderen aan het spelen. Ze wilden graag dat we hen les gaven, dus zijn we begonnen met het alfabet, en de cijfers/simpele sommetjes. Om half 1 waren we terug in het gastgezin, waar we gingen lunchen (rijst). De middag was gereserveerd om onze lessen en activeiten voor te bereiden voor morgen, maar de projectcoordinator voor het Conservation Project vroeg de care/educationvrijwilligers om met hen mee te gaan naar het regenwoud om de lemuren (typisch malagassche beesten, soort apen) te coordineren. Het was een leuke ervaring, maar vooral nat. De voorbereiding is voor zometeen.

Zometeen krijgen we een half uurtje malagasy les en daarna gaan we eten. Het waren een paar rommelige dagen, maar vanaf morgen volgen we ons rooster. In de ochtend hebben we een paar uur lesgeven in de school, in de middag hebben we sport en creativiteit met de kinderen.

Nog even leuk om te melden, Jessie en ik gaan aankomende week terug naar Antanananarivo om spullen te kopen voor een soort bibliotheek/schooltje dat wordt gemaakt hier via Projects Abroad voor kinderen die niet naar school kunnen gaan. Deze spullen zal ik financieren van het geld dat ik over had van de sponsors. Super! De mensen zijn echt heel blij met deze actie! :)

Al met al, al is het soms een chaos met de organisatie van alles (mora mora, afrikanen he...), het gaat goed en je kan zien dat de vrijwilligers echt iets kunnen betekenen voor de kids.

Ik laat van me horen!

Eerste dagen in Madagascarhttps://www.mytripblog.org/pg/blog/Jarrish97/read/422190/eerste-dagen-in-madagascar
Eerste dagen in Madagascar

Nog een paar dagen!

June 27, 2016 by   Comments(0)

Hoi allemaal!

Nog een paar dagen en dan zullen Jessie en ik afreizen naar Andasibe, Madagaskar! In deze online omgeving zal ik proberen, als de WIFI het toelaat, af en toe wat van me te laten horen.

Vrijdag vertrekken we om 12:45 richting Nairobi, Kenia. Na ongeveer 9 uur komen we daar aan. Vervolgens hebben we 50 minuten om over te stappen op het vliegtuig richting Antananarivo, waar we om 1:50 (verwachte tijd) aan zullen komen.

Ik laat spoedig wat horen!

Groetjes,

Jarrish

Nog een paar dagen!https://www.mytripblog.org/pg/blog/Jarrish97/read/421409/nog-een-paar-dagen
Nog een paar dagen!