Op de helft! Na een mooie week :)   (published in Peru)

February 13, 2017 by   Comments(1)

, , , , , ,

Alweer de vijfde week voorbij, wat mij op de helft van mijn project hier brengt. Een apart gevoel, om nu juist af te gaan tellen de andere kant op. Eerlijk gezegd is deze week ook echt voorbijgevlogen, maar dat is natuurlijk alleen maar een goed teken. Ik vind de obstetrie ook echt een leuke afdeling, dus dat maakt het ook weer makkelijker. Komende week begin ik echter ook op de echografie. Eigenlijk zou dit pas de week erna zijn, maar ik hoorde dat de echografie alleen op maandag, woensdag en vrijdag werkt. Dus ga ik hier vanaf komende woensdag hier die dagen werken en de andere dagen nog op de obstetrie. Afgelopen woensdag hadden we nog een sociale activiteit, waarin we gekookt hebben. Een typisch Peruaans gerecht bestaande uit aardappelen, sla, ei en een kaassaus. Nou weten de meeste van jullie wel, dat ik geen kaas lust. Ondanks dat mensen me proberen te overtuigen dat de kaas hier heel anders en veel minder sterk is, ben ik hier nog niet echt van overtuigd (al heb ik wel een stuk pizza op een tijdje terug en die vond ik erg lekker, ik geef het toe...). Maar ik had me voorgenomen alles te proberen, dus nu ook. Ik heb gewoon veel aardappels en ei genomen, en maar een kleine beetje kaassaus. Daarnaast hebben we het typisch Peruaanse drankje Chicha morada gemaakt. Dit is een zoete drank gemaakt van paarse maïs (en heel veel suiker... natuurlijk). Vrijdagavond was er een concert van een band waarin een staflid van Projects Abroad, Hugo, speelt. Erg leuk om mee te maken, zo'n optreden in het buitenland. Erg speciaal vond ik het dat we allemaal zitplekken hadden, maar dat sommige mensen hier toch helemaal los gingen. Zaterdag ben ik met een aantal vrijwilligers naar Salineras geweest, dit zijn zoutpannen die midden in de bergen leggen. Het was veel groter dan ik had verwacht, en ik heb dan in die tijd ook niet helemaal tot het einde kunnen lopen. Echter, was het na een tijdje toch allemaal wel hetzelfde. De bijgevoegde foto's zeggen echter veel meer. De rit eromheen was trouwens bijna even speciaal als de bezienswaardigheid zelf. We begonnen in een touringcarbusje, net zo een als we hadden met de Rainbow Mountain. Deze zette ons af op een kruising in Maras, een plek vlakbij Salineras. Daar namen we een taxi naar Salineras zelf. Deze zouden 40 minuten op ons wachten. Dus hebben we er 30 minuten rondgewandeld en foto's gemaakt. De laatste 10 minuten hebben we in het bijbehorende restaurantje nog een lunch besteld, een hamburger met frietjes. Oh wat was het lekker om een keer iets anders als lunch te eten dan de rijst en kip die ik bijna elke middag eet als lunch. Helaas hebben we deze wel op moeten eten in de taxi terug, want onze 40 minuten waren natuurlijk om... Och, dat was ook een hele ervaring. En het was een heerlijke hamburger! Op de kruising hebben we vervolgens gewacht op een bus terug. De eerste bus die aan kwam rijden, was een grote touringcarbus waar allemaal Peruanen in bleken te zitten, en het leek erop of ze hier ook al een paar dagen en nachten hadden doorgebracht.... Maar ach, ze gingen naar Cusco, dus wij deden het er maar mee. Onderweg probeerde een man ze allerlei nootjes en zalfjes aan te smeren. Ons sloeg hij heel duidelijk over, waarschijnlijk met de reden "ach jullie snappen toch geen Spaans". Fout! Aangekomen in Cusco, kregen we de indruk dat het niet echt de bedoeling was geweest, dat wij zomaar waren ingestapt. Niemand keek dan ook nog maar naar ons om of naar ons geld... Dus na dit zeer goedkope ritje, zijn we met zijn allen (we waren met zessen...) in één taxi gestapt richting de Plaza de Armas. Vanuit hier heb ik weer de Batman genomen naar huis. Wat een dag, wat een avontuur! Maar he, ik heb aan jullie zo weer een mooi verhaal te vertellen ;). Vandaag, zondag, had ik vervolgens nog met drie vrijwilligsters afgesproken om naar de San Pedro Market te gaan. Ik heb aangewezen waar deze was, aangezien twee van de drie pas deze week zijn aangekomen en de derde het ook niet precies wist. Dit was het moment waarop ik besefte dat ik er al best wel lang ben en al best veel weet van de stad. Ik ben nu een van de "oudere" vrijwilligers. Daarna op de Plaza de Armas nog iets gedronken, op een balkonnetje met een mooi uitzicht over de Plaza de Armas. Erna ging iedereen snel naar huis voor de lunch. De rest van de dag heb ik lekker rustig aangedaan, voorbereidend op een nieuwe werkweek. Daarom is het nu ook tijd om lekker te gaan slapen :)

Buenos noches a todos! (Goedenacht aan iedereen!)

Daisy

Op de helft! Na een mooie week :)https://www.mytripblog.org/pg/blog/DaisyvanBoekel/read/429947/op-de-helft-na-een-mooie-week-
Op de helft! Na een mooie week :)

Liefste Daisy,

Ja we zijn eindelijk over de helft! Ergens voelt het wel raar, maar tegelijk ook wel heel erg fijn.

Goed geregeld met de echografie. Fijn dat je nu toch 5 dagen echografie kan doen, zoals je plan al was.

Oh ik ben zo benieuwd naar die gerechten, kan niet wachten ze samen met je te eten. Lijkt me zo gezellig dadelijk met je host-familie te eten. Waarschijnlijk een Peruaans gerecht wat je al wel vaker hebt gegeten, en voor jou niet zo speciaal is, maar Peruaanse rijst en kip lijkt me echt heel lekker. Ook Peruaanse kaas lijkt me echt heel lekker, Kaas die Daisy ook lust, dat moet toch wel lekker zijn :)

Leuk dat je ook bij Hugo bent wezen kijken. Ik zou ook wel mee willen naar zijn optreden, lijkt me echt heel leuk.

Wat een avontuur naar de Salineras, mooie fotos ook liefie.

Ik kan niet wachten tot ik er ben liefste, maar we zijn over de helft, en voor je het weet stap ik op het vliegtuig, tenminste dat zegt iedereen om me heen, dus wie weet zit er een kern van waarheid in.

Ik hou van je

Twan