Een geslaagd weekend en een nieuwe afdeling   (published in Peru)

February 8, 2017 by   Comments(2)

, , ,

Een nieuwe week is begonnen, na een erg leuk weekend. Vooral de zondag was erg vol haha, vandaar dat ik nu pas tijd heb gevonden dit verhaal erover te schrijven. Maar het is een goed teken natuurlijk :). Zaterdag heb ik eerst heerlijk uitgeslapen en ben ik erna op pad gegaan naar de San Pedro Market (die grote overdekte markt van eerst met al die vele kraampjes met mooie gekleurde spullen). Eigenlijk wilde ik na de middag gaan, maar aangezien het weer hier onvoorspelbaar is, het 's middags vaak regent en het 's ochtends nu juist erg mooi en zonnig was, was de keuze snel gemaakt. Mijn doel was alvast wat souvenirs voor de thuisblijvers te kopen, stiekem gaat de tijd namelijk best snel, en je weet nooit wat ik in de volgende weekenden nog ga doen. Maar natuurlijk kwam ik ook met allerlei dingen voor mezelf thuis. Waaronder een setje oorbellen, waarvan een een zon en de ander een maan is. Die heb ik hier al meer gezien. Erna dus geluncht en de rest van de dag lekker lui weekend gehouden. Ook maar slim, want zondagochtend zou ik met Santiago naar de Kathedraal gaan op de Plaza de Armas, hier is dan een mis en is dan tot 09.30 gratis. Dus ja, dat was best vroeg opstaan voor een zondag. Maar het was het waard. En uiteindelijk heeft Santiago me een hele kerkentour door Cusco gegeven. Jammer genoeg moest ik voor de andere drie die ochtend wel betalen. Eentje was in de mooie wijk San Blas (die met de mooie smalle straatjes en het leuke marktje). En voor de laatste moesten we een eind klimmen, maar daar tegenover staat dan natuurlijk het prachtige uitzicht over Cusco. Met op de voorgrond de Plaza de Armas en op de achtergrond de mooie groene bergen. Hierna zijn we teruggegaan, met onderweg nog een typisch lekkernij van hier gekocht als laat ontbijt. Daarna gingen we met de hele familie (de hostmoeder, oma, Santiago en ik) naar de begraafplaats. Die zijn echt heel anders dan in Nederland. In plaats van in de grond, liggen ze opgestapeld in muren. Elk hebben ze een eigen "raampje" waar hun naam in staat en familie verder allerlei persoonlijke dingen in kan plaatsen (denk aan beeldjes, kaarsjes, sieraden enz.). Erg indrukwekkend om te zien, en des te meer omdat het echt een Peruaans iets is (ik heb geen toerist gezien) en ik hier zomaar deel van mocht uitmaken. Ook nam oma me de hele tijd bij de hand, wat ik alleen maar mooi vond, met een Peruaanse oma zo door de stad lopen. Daarna hadden we lunch en kon ik even rusten. Want 's avonds zouden Santiago en ik nog meer kerken bezoeken, die dan een mis hadden. Stiekem was ik al best moe, maar het leek me zo leuk en ik vond het zo lief dat Santiago me zo overal mee naartoe nam, dat ik graag om 18.30 weer mee naar buiten stapte. Het was dus ondertussen al donker, maar dit gaf ook wel een speciale sfeer. En met een Peruaanse jongen aan mijn zij, durfde ik het wel aan haha. Weer drie of vier (ik ben de tel kwijt...) gezien, waar allemaal een mis bezig was. Dit maakte het wel extra speciaal, de gebeden en het gezang op de achtergrond. In alle kerken die ik die zondag heb gezien, vielen me een aantal dingen op. Ten eerste is een groot deel van de kerk gedecoreerd met goud. Ten tweede staan door heel de kerk allerlei beelden van heiligen met de uitgebreid gedecoreerde kleding. Santiago vertelde me dat velen ook mee kunnen worden genomen in een processie, op een feestdag speciaal voor deze heilige. Zo was die van de patroon San Blas 3 februari. Hier zijn speciale draagbanken voor die door vele mensen gedragen moeten worden. Ze zagen er inderdaad erg zwaar uit.... Ten derde worden kerken hier drukker bezocht dan die in Nederland, Peru is een erg katholiek land, en dat zag ik vandaag mooi terug. Ook Santiago, iemand van mijn leeftijd (22 jaar) maakte bij elke kerk een kruisje en stak bij een een kaars aan. Hij vertelde dat hij dat altijd doet, omdat hij echt gelooft dat deze heilige bestaan heeft en heeft gedaan wat ze zeggen. Ik vond dit indrukwekkend om te horen en tegelijkertijd ook heel erg mooi.
Toen we hierna thuis kwamen, merkte ik dat ik best wel honger had, wat wil je, na een hele dag met veel lopen en nieuwe indrukken. Dus heb ik lekker typisch nog twee stukjes kipfilet gegeten, bereidt door Santiago en ben ik erna snel gaan slapen. Want de volgende dag stond mij alweer een nieuwe uitdaging te wachten: beginnen op de afdeling obstetrie/gynaecologie. Hier komen vrouwen die zwanger zijn op controle en er komen vrouwen met klachten aan de geslachtsorganen. Tot nu toe heb ik vooral meegekeken met het onderzoeken van de zwangere vrouwen, waarbij ze de buikomvang meten ("hoogte" van het kind), luisteren via echo naar de hartslag van het kindje en controleren of mensen dikkere voeten/benen hebben. Tenslotte meten ze nog de bloeddruk, waarvan de arts na de eerste keer vroeg of ik wist wanneer de bloeddruk niet goed was. Sindsdien mag ik bij iedere patiënte de bloeddruk meten. Eigenlijk vroeg ze ook of ik de rest van het onderzoek wist, maar toen moest ik bekennen dat dit niet zo was. Ik ben hier nu twee dagen en nu al vallen me een aantal dingen op, maar die bewaar ik weer voor een andere keer, want zoals jullie misschien wel merken, kan ik pagina's volschrijven met alles wat ik hier meemaak en zie ;) Voor nu ga ik zo lekker slapen om deze week bij de obstetrie af te maken. En dan... ben ik al op de helft van mijn project hier!

Ciao mi familia y amigos (mijn familie en vrienden),
Daisy

Een geslaagd weekend en een nieuwe afdelinghttps://www.mytripblog.org/pg/blog/DaisyvanBoekel/read/429702/een-geslaagd-weekend-en-een-nieuwe-afdeling
Een geslaagd weekend en een nieuwe afdeling

Hey Daisy,

Leuke foto's van het weekend. Ben zo blij dat je het naar je zin hebt gehad samen met de familie en Santiago. Fijn hoor zo'n persoonlijke gids. Vooral de foto's van de avondkerken vond ik erg mooi.

Ik heb heel veel zin samen met je hetzelfde te gaan doen!!!

Hopen dat je volgend weekend nog meer leuke dingen gaat doen. Ben nu al benieuwd.

Ook fijn dan Obstetrie net zo goed bevalt als de kinderafdeling. Stiekem ben ik wel erg benieuwd naar het ziekenhuis. Ik heb natuurlijk wel een paar foto's gezien. Maar dat geeft de sfeer natuurlijk niet zo goed aan.

Ik hou van je en ben benieuwd naar je volgende blog

Twan

Anonymous 78 days ago

Hallo Daisy,

We vinden het heel erg leuk dat je ons een berichtje stuurt om te laten zien
hoe mooi het daar is en wat je allemaal beleefd , en we zijn blij dat je het zo goed naar je zin hebt.

Nog veel plezier en veel fijne dagen.

Opa Rien en Oma Riek van Boekel uit Rossum

Anonymous 75 days ago