Het busvervoer in Cuzco   (published in Peru)

February 2, 2017 by   Comments(0)

, , , ,

Aangezien ik al bijna vier weken elke dag met de bus naar mijn werk op en neer rijdt en af en toe ook nog naar het kantoor van Projects Abroad of het centrum, zijn me ondertussen een paar dingen die me opvallen. Ik neem eigenlijk altijd de "Batman", maar allecbussen hier hebben zulke spannende namen, zo ook "Zorro" of "El Dorado". Ten eerste een beschrijving van de bussen. Het zijn geen buurtbussen en ook geen stadsbussen, maar iets ertussenin. Qua grootte dan. Qua luxe valt het onder alle gemiddelden van Nederland. Ze hebben ongeveer 20 zitplaatsen en dan naar eigen zeggen nog 18 staanplaatsen (dat ligt eraan hoe dicht je op de ander moet en wil staan). Ook zijn er meestal twee of drie zitplaatsen die rood gemarkeerd zijn, die zijn gereserveerd voor invaliden, zwangere vrouwen en mensen met kleine kinderen. Ik ga hier expres maar nooit zitten, want waarschijnlijk denken ze dan dat ik het niet begrijp, of zo arrogant ben dat ik er toch gewoon ga zitten. Toch zit er ook in de luxe van de bussen wel wat verschil, zo heb je bussen met harde plastic stoelen, maar ook stoelen die gestoffeerd zijn. Bij de ene lijk je ook meer beenruimte te hebben dan bij de andere. Sowieso verschillen ze allemaal een beetje van indeling, zo hebben sommige voor nog vier schuine zitjes. Allemaal hebben ze aan de ene kant twee stoelen naast elkaar en aan de kant van de weg een stoel. Je hebt twee mensen die de bus "besturen", een buschauffeur, die zijn handen vol heeft aan het verkeer, want er zijn geen rijstroken en soms lijken er ook helemaal geen verkeersregels te zijn. Dan heb je nog een persoon die bij de deur staat en roept welke halte de volgende is. Nu weet ik wel wat er komt en welke halte ik moet hebben, maar je kan je wel voorstellen dat dat de eerste week alleen maar geschreeuw voor mij was. Als het jouw halte is, moet je proberen boven alles uit "vaja" en dan de halte te noemen en daarop geef je het geld. Ook daarvan kun je je voorstellen, dat ik me daarbij de eerste week nogal ongemakkelijk voelde. Echter kun je, als je dit echt niet wilt, ook al eerder je halte noemen en het geld geven. Maar natuurlijk is het dan altijd maar afwachten of ze uiteindelijk dan ook echt bij jouw halte stoppen... En als we dan bij een halte zijn roept hij/zij heel hard naar buiten welke haltes ze allemaal aandoen. En natuurlijk ook daar dat mensen weer snel moeten uitstappen (en weer instappen): "suba suba! Rapida!". Ze houden tijdens dit alles geen rekening met reizigers. Oud, jong, met kindjes, een wandelstok of veel tassen, allemaal moeten ze opschieten en worden ze half de bus ingeduwd en geroepen. De bus rijdt al als de laatste persoon bij wijze van spreke nog met een been buiten staat. Vamos! Ook al zit de oma die net is ingestapt nog niet, we sjeezen er alweer vandoor. Tijdsefficient, maar niet erg klantvriendelijk. Maar zoals ik er nu al wat aan gewend ben, zijn de Peruanen hier dat dus ook. En ach daar betaal je dan ook maar 70 cents (17,5 eurocent) voor ;). Wat zal ik straks moeten wennen om weer met de NS, Arriva en Breng te reizen... Zowel qua manieren, maar ook qua geld haha.

Vaja vaja! Suba suba! Rapida! Vamos!

Het busvervoer in Cuzcohttps://www.mytripblog.org/pg/blog/DaisyvanBoekel/read/429514/het-busvervoer-in-cuzco
Het busvervoer in Cuzco