Week 2   (published in Ghana)

February 17, 2012 by   Comments(3)

16/02/12

Ik heb een toch wel zware periode achter de rug nu… de afgelopen 5 dagen waren moeilijk en ik heb echt op m’n tanden moeten bijten. Vandaag ging het al terug een stuk beter. Even kort wat uitleg.

Zondag zijn we naar het strand geweest, Anomabu en niet Ombasawa dus! Groot verschil waarin ik me vergist had. Dit was echt leuk, gewoon relaxen en niets doen.

Maandagochtend moesten we nog even wachten om te vertrekken naar school. Op school was het weer wat van hetzelfde, zitten in de leraarskamer wachten tot de priester les ging geven, kijken naar zijn les, wat noteren en dan gedaan. Ik ben op maandag ook even gaan praten met de directrice Philomina. Enkele vraagjes rond het scholensysteem hier en of de ouders moeten betalen voor onderwijs. Meteen na mijn vragen vroeg ze op een ontzettend grove manier wat ik mee had voor hun! Echt zo op een manier van ‘kom op, geef het dan!’ Ik voelde me er echt beledigd door! Is het omdat ik blank ben en omdat ik hier als vrijwilliger ben dat ik meteen allerlei dingen moet geven aan de school? Oké, ik heb wel wat bij natuurlijk maar toch! Ik was er echt van verschoten dat ze het zo durfde vragen.

Maandag is ook Julie van Projects Abroad komen kijken hoe we het stellen op de school. Net daarvoor had ik ook aan Philomina gevraagd of ik een van de dagen eens een dag mocht doorbrengen in het lager onderwijs, omdat ik het toch graag wil kunnen vergelijken met ons onderwijs natuurlijk! Daar kreeg ik dan ook weer lastige vragen rond omdat ze dachten dat ik geen Frans wil geven en dat ik dus liever naar het lager onderwijs ga etc etc. Oké, ik zou eigenlijk daar moeten staan maar ik vind het totaal niet erg om nu in het 1ste en 2de middelbaar les te geven. Het niveau daar is even hoog als het niveau bij ons in het 5de 6de leerjaar en het is een ervaring bij hé. Het is een andere manier van werken, met oudere kinderen, maar ik vind het echt wel leuk! Ik zie er naar uit om volgende week te starten met lesgeven!!

Dinsdagavond zijn we na weer een dagje school en lezen naar de bijeenkomst van Projects Abroad geweest. We moesten een korte quiz geven omdat we vorige week waren verloren. Deden we dus eventjes snel en nadien gingen we met z’n allen nog iets drinken… aahjaaa want het was VALENTIJN!!! OOOOEEEEEE hemeltje echt… de hartjes en de beertjes kwamen langst alle kanten. Ik had er daarom dinsdag ook echt nog moeilijker dan de andere dagen. Niet omdat het ‘Valentijn’ was maar omdat ze gewoon overal met liefde, missen van je liefde en verliefd zijn rond je oren sloegen. Overal op de radio’s en op de tv’s was er niets anders dan liefdesliedjes en gesprekken rond liefde. Wat ik belangrijker vond is dat ik nu, 14/02/12 een jaar en een maand samen ben met Arne! Verdorie wat mis ik die jongen toch! Er zijn onder de andere vrijwilligers 2 meisjes waar ik het wel goed mee kan vinden. Yanika, de Duitse verpleegster die de ochtend voor ons toekwam en wachtte in Accra en Silke, van Beernem, studente verpleegster in het KHBO.

Ik heb ook nog eens gevraagd aan Julie van Projects of ik na mijn (nog) 6 weken in de school nog enkele dagen kan kijken/meewerken in een weeshuis. Ik heb namelijk nog zoveel bij zoals kleedjes, dankzij Mayté, kleurpotloodjes en ballonnen. Maar dat wil ik niet allemaal aan de school geven. Zij hebben niets aan 30 kleedjes of aan hele dozen kleurpotloodjes en ballonnen. Ik wil dat dan ook geven aan kinderen waarvan ik kan zien dat ze het nodig hebben.

Woensdag was ontzettend saai. De les Frans was saai, tot de 2de les tenminste. Die was vlak na de speeltijd en blijkbaar was die uitgelopen. Ongeveer de helft van de klas kwam een kwartier tot half uur te laat in de les binnengelopen en allemaal kregen zij serieuze harde meppen van de stok. Vreselijk om te zien! Ze konden kiezen tussen hun onderrug of hun handen. Bleurk echt vies!

De namiddag was minder saai. We zijn namelijk op zoek gegaan naar een bank! En we hebben er zo’n 10 gevonden, maar enkel 1 waarbij ik met mijn Belgische bankkaart gewoon uit de muur kon halen, hupla! Handig want daar betaal ik niet zoveel extra voor als bij mijn Visakaart.

En dan vandaag natuurlijk nog. Vandaag was het wel een redelijk leuke dag. Ik ben dan ook vandaag gaan observeren in het 4de leerjaar! Ik heb niet veel gezien, maar wat ik gezien heb heeft me toch wel een beetje gechoqueerd. Het eerst lesuur moesten de leerlingen een Engels dictee maken. Nadien werd er gebruik gemaakt van peer-marking. De schriften werden dus doorgegeven en verbeterd door iemand anders. Nadat de leerlingen hun punten wisten moesten ze allemaal naar buiten gaan. De leerlingen met 14/14 moesten vooraan gaan staan, kregen applaus en mochten gaan zitten. De leerlingen met 13-10/14 mochten gewoon terug gaan zitten. Maar dan hé… alle leerlingen met 9 en minder kregen van de stok… hoe minder punten ze hadden hoe meer slagen ze kregen. En hard, extreem hard. Het zwepende geluid en de ingehouden gillen van de leerlingen ga ik waarschijnlijk nooit vergeten. Kinderen van 9jaar oud die hevig huilend de klas binnen komen omdat ze zoveel pijn hebben. Sommige hun kleed was zelfs gescheurd, waarschijnlijk door een slag. De leerkracht mikte ook niet specifiek op de poep, ze sloeg gewoon overal. Ik kon haar nog net door de naam zien en ze sloeg echt door. Blijkbaar had ze gemerkt dat ik triest keek toen ze terug binnen kwam want ze vertelde me iets later dat het normaal is in hun cultuur om de leerlingen te slaan, zodat ze de volgende keer beter hun best zullen doen. Natuurlijk is dit in onze cultuur absoluut niet zo, daarom reageerde ik hier erg emotioneel op. Ik moest moeite doen om niet te beginnen huilen.

Ik heb vandaag ook een computerles meegemaakt!! Haha, wat een mop zeg. ‘Computer skills’ heet de cursus, het is gewoon puur theoretisch!!! Er komt geen computer aan te pas. Een ICT-leerkracht stond vooraan aan het bord te vertellen hoe je de muis van een computer moet gebruiken, ze had zelfs geen muis vast! Ik vraag me echt af hoe die kinderen zich dat dan kunnen voorstellen!

Deze namiddag hadden Julie en ik afgesproken aan Oasis beach met Yanika, toen we daar lagen kwamen er steeds meer van de vrijwilligers van Projects Abroad! Uiteindelijk lagen we daar dus met ongeveer 10 blanke meisjes te zonnen op het kleine strand van Oasis. Leuk hoor! Echt gezellig om zo wat te babbelen, spelletjes te spelen en te liggen zonnen!! Hemels!!! J

Oh en ik ben ook langst de post gegaan en heb heel veel brieven en kaartjes verstuurd, thuisfront, hou jullie maar vast hé!! Normaal zijn ze nu al onderweg naar Accra en volgende week of de week nadien bij jullie!!

Al bij al, ik heb er terug zin in. Ik zie het weer eventjes beter zitten dan de afgelopen dagen. Ze zijn als in een waas voorbij gegaan. Nu is het morgen nog de laatste dag kijken naar de les van de priester en maandag is het volledig mijn beurt!! Eindelijk ga ik zelf lesgeven! Hopelijk lukt het allemaal wat vlotjes en leuk!

Week 2http://www.mytripblog.org/pg/blog/avankrunkelsven/read/183923/week-2
Week 2

Lieve Amber, amaai, pfff,.....
Ik zit hier met vochtige ogen jouw verslag te lezen.  Meid toch! Wat een ervaring! Knap dat je dit allemaal een plaatsje kan geven.  Dit zijn toestanden die je bij ons onmogelijk kan voorstellen. Als je bekijkt welke kansen ons Loreke hier krijgt in België. Maar je bent een straffe madam.
Ik ben er zeker van dat je al menige kinderharten hebt veroverd.  Vanmorgen hebben we je tekening ( kaart) ontvangen, best wel snel eigenlijk.  Bedankt om aan ons te denken.
Weet dat iedereen hier in Europa ( want niemand van je familie bevindt zich momenteel in België) superfier op U is.
Hele dikke kussen van de kimpiesXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX

Hle

Anonymous 977 days ago

Dag Amber
Blij dat het al een beetje beter met je gaat,wat een toestanden dat kunnen we hier  in ons klein landje niet voorstellen Ik ben blij dat je het goed doet en dat je je mannetje staat ook al is hetsoms moeilijk Ik ben benieuwd hoe de kinderen gaan reageren op een les van u zonder stokslagen.De laatste blog die ik gekregen heb is van vorige week dan had je nog geen les gegeven, ik ben benieuwd hoe dat gaat zijn.Ik zal nog even moeten wachten om dat te weten want we gaan een weekje naar het zeetje en weer juist als mama moet werken dus zullen we haar niet zien. Nog vele dikke knuffels van ons en doe da goe hé OPA enOMA

Anonymous 972 days ago

hoihoi!

Valerietje, ik zit ook vaak met vochtige oogjes te typen hoor! kinderharten veroveren doe ik genoeg, helaas die van t eerste middelaar precies niet! Ze halen t bloed onder mn nagels uit! Verschrikkelijk!

Dag oma en opa, zelfs als mijn mama werkt heeft zij vrije tijd ze. Hier is alles prima. de lessen gaan wel goed, het is wel moelijk om hen stil te houden en te zorgen dat ze opletten in plaats van slpen!

groetjes aan iedereen!!!

Amber Vankrunkelsven 965 days ago