Een lang weekend gehad!! :)   (published in Tanzania)

February 26, 2012 by   Comments(1)

Hey!!

Het is ondertussen weer weekend. De tijd gaat dier toch wel snel. Dinsdag zijn we hier al 2 weken. Voor zij die mij al missen nog  11 weken en ik ben terug thuis. :p

Donderdag was het echt nog een drukke dag in het ziekenhuis. De verloskamer lag helemaal vol. Dat betekend dat de 10 bedden vol lagen en de mensen die nadien binnen kwamen op de grond moesten gaan liggen. Op een bepaald moment lagen er zelfs 5 mensen op de grond. Echt ongelofelijk. Ik heb een vrouw gehad die op de grond lag en waar ik ineens het hoofd zag komen van de baby. Die moest dan nog opstaan en op en bed klimmen en dan werd het kind geboren. Ik vond het al straf dat die nog kon wandelen naar dat bed. Op de verloskamer liggen enkel de mensen die al genoeg ontsluiting hebben om bijna te bevallen (prim 7cm, multi 5 cm). Al de rest van de vrouwen (dat zijn er ook veel) zitten gewoon buiten te wachten of zitten binnen allemaal samen op een paar bedden. Ik ben dus druk bezig geweest en het was letterlijk de ene bevalling na de andere. Op een bepaald moment was ik een vaginaal onderzoek aan het doen en ik voelde een stuit (poep) in plaats van een hoofd. Was toch wel even raar want had dat nog nooit ervoor gevoeld want in België krijgen de meeste mensen een keizersnede als de poep van de baby beneden ligt. Maar deze vrouw ging dus vaginaal bevallen. Wij vonden dat wel indrukwekkend want hadden nog nooit een vaginale bevalling van een stuit gezien. We zijn speciaal langer gebleven maar het ging traag vooruit dus zijn we uiteindelijk maar naar huis gegaan omdat we er en lange dag op hadden zitten. Maar de dokter verzekerde ons dat we er zeker nog wel een zouden zien!

Vrijdag was het dan de dirty day. Met alle vrijwilligers zijn we dan 3 klaslokalen gaan schilderen in een lagere school. Dat was wel eens een leuke afwisseling na al die dagen in het ziekenhuis. De school was heel basick, maar had op de buitenmuren van het gebouw tekeningen staan waar de leerlingen van leerde. Zo was de werking van een hart getekend, het continent afrika, … Ik vond die tekeningen echt wel leuk. Er waren vrijwilligers die in die school les gaven en die hebben hun leerlingen voor ons laten zingen, echt geweldig. Ik kreeg er zelf kippenvlees van. Vooral de jongere kinderen waren heel de tijd naar ons aan het zien en hallo aan het zeggen. Je hoorde ook heel de tijd mzunko (wat blanke betekend). Hier kinderen waren echt schattig gewoon.

Na een halve dag schilderen zijn we ons dan gaan douchen thuis want echt proper waren we niet meer. En nadien zijn we met ons drietjes naar slib way geweest. Dat is een plaats waar veel lokale winkeltjes zijn. Het was daar gezellig en dat was ook een plaats waar veel toeristen zaten want ineens kwamen we allemaal blanken tegen. We hebben dan daar ook nog iets gedronken want we konden daar aan het water gaan zitten. Echt een vakantie gevoel!!

Wanneer we terug thuis kwamen zijn we nog bij een van de buren iets gaan drinken want die had ons uitgenodigd. De vrouw was een van de parlementsleden van Tanzania en wilde graag dat we daar huis eens kwamen bekijken want ze wilde ook graag vrijwilligers hebben. Die vrouw was toch wel wat gek want in die haar tuin stonden zo allemaal namaak dieren. Precies een dierentuin!! En de manier hoe dat die deed was echt om mee te lachen. Nadien hebben we dan gegeten want het was ondertussen al 8 uur en ik had wel honger.

Na het eten zijn we nog naar Lucas café gegaan want daar gingen een deel van de vrijwilligers iets drinken omdat er deze week veel terug naar huis vertrekken. We zijn met een badaji naar daar gegaan en dat was allemaal goed verlopen. Het was de eerste keer dat we buiten kwamen alleen als het donker was. We konden gewoon buiten zitten en het café was gezellig net als het gezelschap. Tegen 12 uur zijn we dan terug naar huis vertrokken. We gingen terug bellen naar de zelfde bagajiman als die ons gebracht heeft maar aangezien dat die niet opnam hebben we maar een andere genomen die daar toen stond. Op een bepaald moment reedt die dan de verkeerde kant uit Gelukkig beginnen we ons al wat beter te oriënteren hier en hadden we het snel door. We hebben de man dan omkeer laten maken en de weg gewezen. Ik denk dat die gewoon de weg niet goed wist. Maar we zijn veilig thuis geraakt en nadien zijn we in ons bedje gekropen want het was een drukke maar leuke dag.

Zaterdag hebben we nog wat voor school gewerkt want dat moet ook af en toe gebeuren hier. En in de namiddag zijn we nog een ijsje gaan eten want dat hadden we wel verdient na schoolwerk te hebben gedaan.

Vandaag is het zondag en zijn we met een hoop andere vrijwilligers naar een soort van waterpretpark geweest. Het was niet echt een pretprak maar zo een groot zwembad dat bij een hotel hoorden waar toch echt wel veel glijbanen waren. Ik denk zeker een stuk of 10. Dus ze hebben ons daar zeker geamuseerd en ik had weer een vakantie gevoel. J

Een van de vrijwilligers had ook een bal mee en elke keer als we daar mee aan het spelen waren in het water kwamen al die afrikanen mee doen. Dat was wel grappig, maar die waren altijd in de meerderheid en het waren mannen dus na een tijdje was de fun er wel wat af omdat we dan nooit meer de bal in onze handen kregen.

We zijn nu naar dat waterpretpark geweest met de dala-dala. We worden ondertussen wel gewoon aan hun openbaarvervoer. Maar omdat we er een moesten pakken die we nog niet kende waren we aan het vragen over die op een bepaald punt stopte waar we er dan uit moesten. Die conducteur begon dan in het Swahillis te praten en iedereen rond ons begon te lachen. Ik had toen toch wel even het gevoel dat we werden uitgelachen door iedereen. Als wij dat zouden doen in België met een buitenlander dan waren we al lang een racist geweest. Maar gelukkig kwam er toen een vriendelijke man die Engels kon en die heeft ons dat geholpen en zo zaten we op de juiste bus en zijn we zonder verloren te rijden aangekomen.

Maar het was echt een meer dan zalige dag en nu zijn we weer klaar om een week stage te gaan doen. Deze week willen we nog veel doen want we hebben gehoord dat er volgende week nog 3 studenten vroedkunde hier hun stage komen doen dus dan gaan we wel met wat te veel studenten op de dienst staan. De organisatie gaat daarom voor ons een schema opmaken zodat we in shiften moeten gaan werken. Ik hoop maar dat die uren wat goed gaan zijn. Meer later daar dus over.

We hebben in mwenge (hun rooseveltplaats waar ik over verteld had) een structuur gevonden. We op zijn Afrikaans, maar we weten nu waar we onze bussen kunnen vinden J Er staan namelijk worden met de richting en in de buurt van die borden staan dan ongeveer de bussen. Maar de chaos daar is nog echt altijd ongelofelijk. Ik trek er nog vaak grote ogen van als ik daar kom. Die bussen rijden daar maar tussen al het volk en draaien alsof ze mega veel plaats hebben ook al is dat helemaal niet zo. Vaak zit er ook echt mega veel volk op die dala-dalas. De lijnbussen in de spits gaan echt niets meer voorstellen voor ons op vlak van drukte tegenover wat we hier meemaken.

Ze hebben hier op de straten ook vluchtheuvels gemaakt om de verkeer te laten vertragen, maar die vluchtheuvels zijn echt gigantisch hoog.  Die moeten er altijd helemaal voor stoppen en er dan voorzichtig overrijden. En als er veel volk in de dala-dala zit dan voel je soms da die zo de grond raakt. Kan niet gezond zijn voor da busje, maarja die zijn er dan ook niet meer zo mooi uit.

Ondertussen begin in al wel wat gewoon te worden aan het drukke verkeer hier. Aan de warmte ben ik nog niet echt gewoon want ik zweet nog elke dag veel, maar gelukkig hebben we nu onze airco waardoor we beter kunnen slapen ’s avonds omdat het nu fris is op onze kamer.

Maar ik ga eens slapen want morgen is het weer vroeg dag voor een nieuwe week stage met hopelijk veel gezonde baby’s die worden geboren. Ik hoop dat alles goed gaat met jullie!!

Groetjes,

Annelies

Een lang weekend gehad!! :)http://www.mytripblog.org/pg/blog/aameloot/read/186308/een-lang-weekend-gehad-
Een lang weekend gehad!! :)

You're on top of the game. Thanks for shignar.

Anonymous 423 days ago